Hovslagare anmäld för djurplågeri

Sv: Hovslagare anmäld för djurplågeri

" Hovslagare anmäld för djurplågeri En hovslagare i Nässjö har anmälts för djurplågeri av en hästägare, efter att ha missbedömt en hästs skador så att den senare fick avlivas.
I våras kontaktade ägaren hovslagaren, då hon tyckte att hästen var trångskodd. Hovslagaren skodde om det dräktiga stoet, som även hade andra symptom, men uppmanade inte ägaren att kontakta veterinär skriver Sveriges Radio P4 Jönköping.

Tre månader senare upptäckte ägaren en hovböld som gått upp i benet, och kallade då på hovlagaren igen. Hovslagaren borrade hål i hästens ben och gipsade det. Veterinär tillkallades tio dagar senare och då var stoet i så dåligt skick att hon avlivades. Ägarinnan menar att hästen kunnat överleva om den fått vård i rätt tid och har anmält hovslagaren för djuplågeri och för att ha missbedömt situationen, skriver SR P4 Jönköping."

:eek::eek::crazy:

Dom måste väll ha skrivt fel. Inte har väll hovslagaren borrat i benet? Har han kanske borrat i hoven som sedan blivit infekterat eller nått?

Ja? Och hur har en hovböld "gått upp i benet"?

Känns som en fjortonåring skrivit artikeln efter en förvirrad intervju :crazy:

Men egentligen, vad ÄR hovslagarens skyldighet/ansvar?
Jag har förstått det som att hästägaren även är ansvarig för att ha tillräcklig kunskap för att kunna avgöra om hovslagarens arbete utförs på ett hyfsat korrekt sätt... Så, då borde det vara ägarens ansvar att rådfråga veterinär om alla avvikelser på hästen, även om det är i hoven?
Eller är hovis skyldig att på något vis kunna bedöma vad som är ett veterinärfall?
Hovis har ju ingen legitimation som kan dras in, och djurplågeri.. ägaren var ju med? Varför tillåter man ett ingrepp utöver att sko?

Personligen ringer jag veterinär OCH hovslagare, om jag blir osäker.

Det är väl ändå hästägarens ansvar att kontakta veterinär?

Ja.. Inte hovslagarens.. Visst kan en hovslagare uppmana till att ringa veterinär, på samma sätt som vilken annan person som helst i närheten, men det är inte hovslagaren skyldighet. Det är helt och hållet hästägarens!

Det låter faktiskt som om hovslagaren verkligen har borrat i benet, iom att det även står att han gipsade benet.. Man gipsar inte hovar...

låter snarare som om hästägaren borde anmäla^s för djurplågeri som inte kan se att dennes egen häst behöver vård.^^

Det låter faktiskt som om hovslagaren verkligen har borrat i benet, iom att det även står att han gipsade benet.. Man gipsar inte hovar...

Man kan visst gipsa hovar! Har jag sett många gånger efter hovböld.

Och jag som bor i Nässjö-trakterna....jag skulle väldigt gärna vilja veta namnet på den hovslagaren!!

Fast det som är intressant är ju vad tycker egentligen ägaren att hovslagaren gjort för fel?

Inte upptäckt hovbölden i tid? Det är väl ändå ägarens sak att söka veterinär för sin häst???

Borrat i benet? Har ingen aning om man får/kan/ska göra så... låter bara absurt att en hovis skulle göra det - låter som något man åker till klinik eller liknande och får gjort i en steril miljö och av kompetent folk. Men jag har kanske fel.

Även där måste jag ställa mig lite frågande till hur ägaren kunde låta hovisen borra? Sat-n heller att min hovslagare skulle få ta fram borren och göra något med min häst...skulle jag aldrig våga.

Tycker också det är lite "luddigt" skrivet i artikeln:(

Tror nog det är hoven han borrat i, annars är det väl konstigt:eek:

Reagerar också på varför inte ägaren kontaktade vetrinär, om så bara slå en signal och höra efter vad felet kunde vara, inte vänta i tio dagar:mad:

Synd bara att folk låter det gå så långt att hästen måste avlivas, o den där j..la hovslagaren, vad var det för kvacksalvare:mad:

Tre månader senare upptäckte ägaren en hovböld som gått upp i benet

Tycker det verkar som om hästägaren inte haft speciellt mycket koll på sin häst. Rimligtvis borde hästen vara omskodd innan det gått 12 veckor sen förra skoningen.
Om hovis borrat i benet? Verkar helskumt. Skulle verkligen en hovis få för sig det?
som även hade andra symptom, men uppmanade inte ägaren att kontakta veterinär

Det är väl egentligen inte hovis sak att uppmana hästägare att kontakta vetrinär.

*knapplån*

Precis som många andra skrivit så tycker jag artikeln verkar väldigt luddig. Och borrat i benet? Då måste dom ju ändå mena i hoven. För att borra i benet behöver det ju vara sterilt m.m. Och hovis måste ju då haft lugnande..tror inte man kan borra en häst i benet med bara brems? Låter väldigt mysko..

Och det är väl ägarens ansvar att ta ut vet, det är ju inte hovis. Och som Andorra skrev, så borde ju hästen ha varit omskodd innan det gått 12 veckor.

Det måste ju även varit symptom innan dessa tre månader hade gått..en hovböld som ska ha "gått upp i benet" måste ju ha gjort hästen REJÄLT halt. Bara dom har den i hoven så är dom inte särkilt fräsha..Nej, det hela verkar konstigt..

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=3080550

"Hästen var kraftigt infekterad och enligt ägarinnan fick hästen lida i onödan. Den hade kunnat överleva om den bara fått vård i rätt tid, menar hon."

Men varför fick den inte vård i rätt tid? Vad var det som hindrade henne att ringa en vet? Om så bara för att rådfråga över telefon? Och om den nu fick lida i onödan, ännu större fråga varför hon inte ringde veterinär?

Men hur i H-vete kan man som djurägare ge f-n i att ringa ut en veterinär i ett sådant läge... :eek::devil::devil: S-tan... inte ens en j-la skogsmus ska finnas hos ägaren...:mad::mad: Hur kan man VÄNTA 10 dagar efter att en HOVSLAGARE BORRAT i ens häst... Hur kan man ens TILLÅTA en sådan handling... Fy F-n vilket rikspucko...:mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en oanmäld kontroll på en gård i Linköpings kommun upptäckte länsstyrelsen två hästar i mycket dåligt skick, som sedan fick...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 567
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Tingsryds kommun i Småland åtalas för djurplågeri. Detta efter att hennes hästar svalt och fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
510
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama