Hovskägg klippa/ej klippa?

Sv: Hovskägg klippa/ej klippa?

Skippa såpan helt och hållet. Det är bara onödigt komplicerat och tidskrävande att hålla på och tvätta, gnugga och skölja i en evighet innan muggen försvinner. Be att vet. skriver ut något bra medel (tex.Fucidin som jag tipsade om tidigare) som du kan behandla med istället. Bara att smörja på muggen och jag kan nästan lova att inom 3-4 dagar så finns det inte ett spår kvar av den.

Ja de låter bra, ska investera det :)
Tack.

Kram, C

andra hästraser däremot :eek:... finns det något värre än ett halvblod med hovskägg?

Jodå. Dessa fåniga flätor man gör av manen inför vissa tävlingar...

Hästar ska vara rena och välskötta, men de kan väl ändå få se naturliga ut? Som hästar? Med hovskägg OAVSETT ras om det inte finns medicinska skäl att ta bort det.

Jag klipper också bort hovskägget. Men hade jag en häst av kallblodsmodell så skulle jag behålla det. Beror på ras om det är snyggt eller inte, tycker jag.

Jag tycker inte att man ska klippa det är ju där som ett skydd, visst kan man klippa för att underlätta rengöring av tex mugg.

mitt halvblod har inget hovskägg att tala om så för mig är saken klar ändå.

enligt mig, så klipper jag inte för att det ska "se snyggt ut". Utan för att det kanske skulle bli bättre för just den hästen pga dessa besvär.
Viktigast för mig är att hästen är frisk, sen får den se ut som den vill. Välskött, men lite hårtofsar här o där gör inte mig nått. :)

jag tycker det helt beror på ras! själv klipper jag alltid av hovskägget på varmblod halvblod osv samtidigt som det aldrig skulle falla mig in att klippa av hovskägget på tex en shettis el haflinger!

kanska grova förslag nu men du förstår principen.

annars tycker jag överlag att det är lättare att ha klippt hovskägg eftersom det blir lättare att behandla och förebygga mugg osv

mvh underbarasteponny

Jag gjorde nästan tvärtom. Mitt varmblods hovskägg låter jag bli.. Det är ju så lite hon har.. Men på shettisen jag hade klippte jag av skägget.. Han va konstant fuktig i benen. Va rädd för exem.. Så jag började klippa av det så det skulle vara lättare att torka då han kom in på kvällen.. Dock inte avrakat.. Utan kort men ändå så det höll värmen på benen.

*kl*

jag tycker att det är snyggast med friserat hovskägg!!

Dom flesta halvblod har ju oftast bara en liten tuffs 'på sporren' och inge mer, då är det finast att klippa bort det mesta.

Jag har friserat flera ponnyer (av varierande grovlek) och ALLA är finare med kortare hovskägg!! Men man ska inte ta bort allt.
hovskägg högre upp på benet är inte fint :crazy:

På ex. tinker ska man låta det vara naturligt, ev ta bort liite av längden bara.

Jag gillar faktiskt hovskägg.. Luffsigt ska det vara. Så på sommartiden låter jag bli att klippa om det inte är en blötsommar.

Jag gör det av praktiska själv.

Men jag kan tycka att vissa hästar passar i trimmade ben..

Men som just shettisen jag pratade om.. Han hade en hel del luffs på benen.. Han va konstant blöt om benen.. Jag blev nervös för fuktexem.. Så då ansåg jag det lämpligare att ta bort det.

Men det måste man välja själv vad man anser..
Jag är anti rakade ben:angel:. Pälsen är där av en anledning.. Men så länge det finns lite päls så har jag inga åsikter om hur folk klipper sina djur/hästar.

Min visslande gubbe betyder att jag anser att hästar
ska ha kvar sitt hovskägg
Min Islänning har också haft mugg när jag köpte honom.
Men det var inte svårigheter att hålla rent även fast jag inte klippte bort hovskägget !

Hej från Hambo

Jag klipper av den lilla tofsen på mitt fullblod. Hon gillar att gegga ner sig och rids med benskydd och då är det en fördel om benen går att borsta av :D

Man ska aldrig klippa av hovskägget det skyddar ju !!
Nu lär du ju få problem!
En häst som har haft hovskägg har ju inget skydd på benen nu när du klippt bort det .

Det borde vara samma lag på det som öronhår o dyl!

Ja har behandlat och det har blivit en jätte stor förändring, till det Bättre!! Nästan helt borta nu. Nu kommer jag låta honom ha kvar sitt hovskägg eftersom hans besvär försvunnit, för att jag bättre kom åt att behandla när jag klippte honom.

Man behöver inte klippa av hovskägget. Ta istället manknoppningssnoddar och sätt hovskägget i en tofs. Då är det inte ivägen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
5 060
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka