Hovskägg klippa/ej klippa?

C

CarolineNSV

Vet inte om jag lägger den här tråden rätt. :crazy:

Vad anser man är bäst? att låta hovskägget vara kvar, eller klippa det. Vad finns det för positiva och negativa saker av bådadera?

Om hästen tar lång tid på sig att "torka" om benen, är det bättre att klippa det då, osv.?

Hur bör man späda såpavatten när man behandlar mugg/rasp?

Tacksam för svar!
:love:

Sv: Hovskägg klippa/ej klippa?

jag tycker det helt beror på ras! själv klipper jag alltid av hovskägget på varmblod halvblod osv samtidigt som det aldrig skulle falla mig in att klippa av hovskägget på tex en shettis el haflinger!

kanska grova förslag nu men du förstår principen.

annars tycker jag överlag att det är lättare att ha klippt hovskägg eftersom det blir lättare att behandla och förebygga mugg osv

mvh underbarasteponny

jag klipper min hästs hovskägg. tycker det ser snyggare ut, lättare att sköta osv.
skulle dock aldrig klippa den på någon grövre ras, för jag tycker dem ska ha mkt hovskägg.

Nej, jag är den som in i det sista vill ha hovskägget kvar. Men nu är det så att han har lite problem, med sina bakben, med mugg/rasp, eller egentligen inte. Någonting som kallblodsägare är bekanta vid.

Han har inte överdrivet mycket hovskägg, faktiskt väldigt lite om man jämför. Typ Normalt.

Jag tänkte om man kom bättre åt om det inte är lika mycket hår som "täcker" och om det också är lättare då att hålla rent och förebygga detta. Kan tänka mig att det kanske tar lång tid att torka och ofta är fuktigt?

Står i valet och kvalet. Men skulle ja klippa växer det ju ut igen men.. Ja.
Jag Vill göra det som Är Bäst för hästen!

Jag klipper för att jag tycker att det är snyggast, iaf på "ädlare" raser där det ofta bara blir små tofsar. Att det dessutom är lättare att hålla rent är ju bara ett plus.
Om du har problem med mugg/rasp så be att en veterinär skriver ut Fucidin (öronmedel för hund) till dig. Det tar bort muggen på ett par dagar. Helt fantastiskt medel...:)

Om han har problem med mugg så tycker jag du ska klippa. Dety är inte lätt att behandla med allt hovskägg... Det växer ju som sagt ut igen :)
Jag klipper min tinker på sen höst (för att slippa alla snöbollar och isklumpar som blir under vintern, det måste göra ont när det hänger där och sliter :crazy:) sen är han alltid lika fin till våren igen! :love:

Ja, ok bra att veta att jag inte är ensam då, eftersom beslutet lutar åt att klippa honom idag. :)

Nu har jag klippt av det. Får se om det blir någon förändring.

Har alltid fått för mig att hovskägget, skyddar. Men alla tycks mena olika när jag läst i trådar.

Jag klipper hovskägget på mina, hatar när hästar har tofsar där! :eek:

Kallblod och såna kan ha det för dom passar i det men lättare raser ska ej ha, det är fult.

undrar varför dom har hovskägg:angel:
Hej från hambo

Jo men har de problem med mugg etc så är det inte optimalt att behålla hovskägget då det blir väldigt fuktigt och varmt. Sen blir det också svårare att behandla med hovskägg i vägen.

TS: Se bara till att hålla rent och fint när du klippt av hovskägget, borsta noga och tvätta när det blir för lerigt.

Ja förstår.
Men det blev faktiskt ingen större skillnad när jag klippte av det, eftersom han bara har "fula tofsar". Han har verkligen inte mycket, kan jämföra med ett oklippt varm/halvblod då.

Jag spolar alltid vid leriga tillfällen, vilket är rätt ofta denna rengninga sommar. :)

Ingen som vet hur jag bör späda såpavattnet?

Jag klipper hovskägget på mitt halvblod, tycker det är snyggast plus att det är lätt att göra rent, förebygga mugg och upptäcka ev sår!

på kallblod/grövre hästar tycker jag att det ska vara hovskägg, men det ska hållas snyggt!

andra hästraser däremot :eek:... finns det något värre än ett halvblod med hovskägg? det ska hållas klippt, likaså kronranden!

jag personligen rakar bort hovskägget m. liten klippmaskin, tycker det är tusen gånger enklare att hålla rent osv. i lertider spolar jag av mina hästar varje dag och om dem skulle ha hovskägg skulle jag aldrig lyckas få dem torra igen...

har dessutom varit med om ett skräckexempel, det stod en häst i grannstallet som blev oförklarligt halt, inget i hoven och inga sår, men jätteöm blev den, och svullen. den hade fått in en tagg i karleden men det syntes och kändes ju inte pga hovskägget! visserligen tycker jag att det är konstigt att man inte känner den, men hade man haft klippt hovskägg hade man ju upptäckt taggen för blotta ögat...

undrar varför dom har hovskägg:angel:
Hej från hambo

hästar har hovskägg som skydd från infektioner mm i karlederna, titta själv på en oklippt häst när det regnar eller den tvättas, vattnet rinner från hovskägget och droppar på marken istället för att rinna i karleden och ursaka bl.a. mugg. så har hästen inte fått mugg än kan det ju vara en bra idé att behålla lite hovskägg....

är det däremot för sent och man måste behandla mot rasp så bör man nog tom raka av ifall det är extremt i de skäggiga regionerna, lättare att behandla och det går framförallt åt mindre medicin/ salva. man ser lättare när det blivit värre eller bättre också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
5 060
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka