Hovröta. Hur, var och varför?

Sammet

Trådstartare
Hur allvarligt är hovröta?
Vad kan det ge för framtida skador om det inte behandlas?
Hur behandlas hovröta?
Varför får hästen hovröta (på hösten)?

Sv: Hovröta. Hur, var och varför?

Skulle jag också vilja ha svar på!
Hade hovslagaren här igår o ena hade lite röta på ena bakhoven så han karvade ur o det blev en hålvägg. Haha, måste erkänna att jag inte vet om jag har rätt facktermer till det jag försöker beskriva men på buke blir man ju alltid tillrättavisad om man säger fel:p
Hur som helst hade han det förra hösten också, fast lite senare på året. Hovisen sa att det statistiskt sett oftare är oskodda hästar som har det, men min andra kille som är barfota sen en månad tillbaka har ingen röta. Inte förra hösten heller, även då var han oskodd.

Nu har jag kämpa sen våren 2006 med detta med två av mina hästar.

Det har förmodligen med gegan i hagen för bara de här två var i den hagen mer än mina andra just då.

Alvarlig kan det bli. Men jag tror det är värre för vissa hästar än andra. Mina har varit barfota och vi försökt att hålla dem så, men till slut i var vi tvungen att ger och sitter sko på han (bara fram). Det gick väldig fort innan sko kom på att min valack mista en bra bit av hoven. När stoet började så slängde vi sko på direkt. På så vis kan vi rensa ut rötna delen fylla hålen med jodepax (?stavning), honung (naturens bakteri dödare) och käran att håller bort smuts och sånt. Konstig nog har det varit bara på framföter. Och bara men quarter som var värst. Sotet hade det men var inte "farlig" som valacken. Alla andra har klarat sig i samma hagen utan problem.

Nu i onsdag har sko kommit av!:banana:

Igen tro jag att det är bakterien i gegan som kommer fram i höst vädret. Valacken var halt utan skor men med de så var han helt ok. Det bara tog tid för att backterien låg kvar så varje skoning så var man tvungen att ta det rent varje gång= mer frisk hov med den dålig.

De ska gå barfor i två veckor om det syns nånting så får de skor för vinter ingen:cry: men jag håller tummerna att det är klart nu. De har ett annat höst/vinte hage nu.

Sv: Hovröta. Hur, var och varför?

Hovröta beror på fukt och/eller att hästen har gått för länge med samma skor. Hovarna blir för höga och strålen får inte arbeta (tar in i marken). Då börjar den "ruttna".
Det behandlas genom att hästen får någon gul-röd vätska i strålen, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Man bör också byta till spån i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 267
Senast: Tossa90
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka