Hovproblem (Sammanfogad lamell röta och hålvägg)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bonza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 868
B

Bonza

Lamellröta

Min hovslagare upptäckte lamellröta hos min häst i början av sommaren. Han klippte upp hoven en bra bit för att låta den lufta (hon har allstå en hålvägg) och rådde osss att rengör minst två, helst tre gånger per dag med bakterie- svampdödande medel, skrubba med en tandborste och även spruta med en doseringsspruta för att försöka komma åt i hålrummet. Leriga dagar sa han att vi skulle trycka dit lite modell-lera med förklaringen att det är bättre med ren lera som kommer in än smutsig. Vi lindade även med elastisk linda över för att få leran att sitta kvar. Vi fick så småningom kontroll över rötan och den började växa ner.
Nu har jag dock pratat med en tjej vars häst har samma sak och som av veterinär blivit tillsagd att det räcker att göra rent en gång om dan sen kan hästen gå i hur leriga hagar som helst, bara man dödar bakterierna en gång liksom.
Vet inte vad jag ska tro. Vet ju att det inte är bra att stänga in rötan men känns ändå som det är bättre att skydda mot smuts. Någon som har erfarenheter av detta? Har funderat på en sk hästgalosch men där är det återigen samma sak, är det skadligare att stänga in rötan???Tacksam för råd och tips!!

Sv: Lamellröta

Vårt föl har haft problem med detta i månader... På djursjukhuset klippte de helt av de skadade delarna och rådde oss att tvätta med såpa alt. virkon en gång om dagen. Han skulle stå inne i ett par dagar efter behandlingen och sedan kunnde ha gå ute på dagarna. Vi skulle absolut inte stänga in hoven med gips eller bandage, bakterierna trivs i syrefattiga miljöer.

Nu har detta dock inte fungerat utan det har kommit tillbaka så vi ska nu prova att klippa upp + gips. För att sedan fortsätta tvätta en gång per dag.

Det är hopplöst sattyg det där, går ju inte att bli av med när man har sådant här väder.

Har problem med hålväggar också.
Gör rent 1gg/dag med Jodopax,sprayar i hålet och undertill på hoven. Man bör byta hage,plöja upp den gamla o låta den vila 1 år.
Men annars är det bara envist tvätta hovarna dagligen och spraya som råder.

Min ena pålla har oxå problem, men min hovslagare skär upp lite underifrån(tar alltså inte av väggen), putsar rent hålet med en söm, häller i bakt.dödande och fyller igen med en indränkt bommulspropp. Denna bommulspropp byter jag med jämna mellanrum(2-3ggr/v?) och fyller med jodopax beroende på hur väl den sitter. Det här tycker jag fungerar bra, jord och skit kan inte komma upp i hålet pga bomullen och eftersom den är indränkt med jodopax blir det en miljö bassiluskerna inte gillar. Pålla går barfota i en "lerfri" hage och rids med easyboots. Hovarna växer så mycket pga hålen att hovis får verka var 6e vecka :D Men först nu efter ett år har det "första" hålet börjat växa ut så mycket att det inte är ett hål utan bara en nedsänkning. Tyvärr har jag bara ridit med boots fram eftersom bakhovarna varit friska -men med följd att bakterier fick fästa även bak. Så nu är det gummipjux på alla fyra...

Jag frågade min veterinär om denna metoden och hon sa att den är bra, hon ansåg det onödigt att klippa upp hela väggar och gipsa, iaf i vårt fall.

Får jag fråga er andra om era hästar går som konvalescenter eller används de trots rötan?

Min är ju bara 4 månader och 3 veckor gammal, men han går i hage som vanligt. Tyvärr är han inte så glad i att leka eftersom han bara går med morsan - de andra två går var för sig för de är sjuka på annat vis. Annars hade han bara mått bra av så mycket motion som möjligt.

Första gången rådde min hovslagare att lägga i virkon en gång strax efter att han skalat upp. Men hålväggen fortsatte att växa. Då skalade han upp igen och nu skulle vi inte göra någonting. Det läkte. Nästa häst som drabbades (tre hovar) tyckte han att vi ska lägga i 30%-ig väteperoxid. Vi behöver inte göra rent utan bara lägga i detta en gång varje dag och låta det "koka" rent i skåran. Hans teori är att hålvägg främst beror på en bakterie. Har man fått det i jorden en gång så går det aldrig ur och hästarna smittar varandra. Jag vill iallafall tro att regnet hjälper till!!

Där ser man vad olika råd det finns! Gemensamt för alla metoder är iallafall att man ska ha luft och i vissa fall rekommenderar man rengöring och/eller decinficering av något slag. Ibland tycks hålväggarna bara läka när de själva har lust...:crazy:

Får jag fråga er andra om era hästar går som konvalescenter eller används de trots rötan?

Mina är unghästar. De går barfota på lösdrift i hagar som inte beträtts av häst på minst femton år. En hel del av marken är mättad på vatten.

Är det mest oskodda hästar som drabbas? Andra gemensamma faktorer?

Får jag fråga en annan sak. Ni som är noga med att hästarna ska gå i "friska" hagar. Går era hästar ute dygnet runt? Om inte, hur tänker ni då om boxen?

Jag har alltid problem med detta på unghästarna på sensommaren och hösten. Det brukar gå över av sig själv när det blir kallare ute. Denna sommaren har ju varit väldigt blöt och då upplever jag att det blir sämre. Min hovslagare klipper upp och lägger på sånt där blått trust buster eller vad det nu heter. Sedan brukar jag rengöra då och då och använda väteperoxid. Ett år gjorde jag allt. Jag tvättade, borstade, pillade men jag upplevde det som att det bara blev värre.
Jag har aldrig varit med om att någon av de äldre hästarna fått det även om de går i samma hage.

En fundering.. Min häst har sånna hålrum men inga bakterier. Fick tips som skulle vara gammalt husknep från förr, tjära.. Jag har anv det på alla mina hästar när vädret blivit blötare för att spara hovarna och minska risken för att få röta. Denna hästen nu, kom precis hem från betet och vi upptäckte hålen men som sagt ingen röta (hur nu det fungerar har jag ingen aning om) Men det kanske skulle kunna fungera även när där ÄR röta? Jag tänker att det kanske tar bort bakterierna(tjära skulle va bakteriedödande enl info)? Hovarna blir kanonfina fast hagarna är blöta och sura.. Någon som vet och har testat mot röta kanske kan kasta in ett inlägg??

Min häst har nu fått lamellröta och hålväggar i hoven.
Fick rådet att köpa silvervatten (kollodialt silver) och behandla hovarna och strålarna med, så det har jag nu beställt. Detta ska han stå med på alla fyra strålarna i fyra timmar, och nu till mitt problem.

Jag vet inte hur jag ska få det att stanna kvar där i fyra timmar. Jag kan inte låta honom stå i hinkar, då han nog aldrig skulle gå med på ens en sekund.
Fått råd att dränka in bomull i vattnet och sätta på undersidan av hoven, och sedan dra en plastpåse över, och tejpa tätt med silvertejp. Detta hade eventuellt gått bra, och det är detta alternativ jag överväger. Det lättaste är ju om han får stå i boxen med detta under natten. Men är det inte då stor risk att han får loss plasten och skadar sig på något sätt?

har ni några tips på hur jag kan gå till väga med detta problem?
Vet att det finns någon slags medicinboots, någon som vet vart man köper dessa och vad de kan tänkas kosta?

Sv: Hovproblem

har själv fått rådet om man måste lägga sk hovbandage kan man änvända barn blöjor ,halvblod skulle ha stl 3år du kan väl kolla in hov stl .Det ska iallafall funka super ,har dock inte provat själv....:idea:

sjukskor finns att köpa på en del kliniker, men även my one i borås har dom. kommer inte ihåg exakt pris men runt 3-400 kr/st. jag har sådana och dom har vi haft väldigt mycket glädje av, underlättar väldigt vid olika skador osv. lägg om bomull och dra något varv med klisterbandage runt ballarna/kronranden, sätt på och spänn fast skon. kolla bara så att det finns klisterbandage (med lite bomull under)bak vid spännet. det blir lätt skav där annars.

Senast ändrad av en moderator:

Ojdå.. mja, plånboken strejkar på den idén med sjukskor då. 1200:- för en behandling känns väldigt mastigt :(

Blöjor :crazy: Vad skumt det låter. Går inte de upp på natten då? Hur funkar det? häller man det i blöjan då och sätter den runt om hoven, eller hur menar du? Låter skumt, men ändå som om det skulle funka :idea:

Jo, blöjor funkar. Använde det själv när min häst behandlades mot strålröta (använde för övrigt också kolodialt silver), men blöjorna nöttes upp (speciellt när de blev blöta av silvret) så man fick tejpa hela blöjan med silvertejp och speciellt framme i tån.

Du börjar med att hälla silvret i blöjan och sedan tejpar du. Det kan vara bra att vara 2 st. När du ska ta av blöjan är sax att rekomendera.

Mjo, två får vi nog vara, det kan bli väldigt spännande annars ;)
Hmm.. Hade du de på hovarna under natten? Hur funkade det, satt alla kvar på morgonen?
Min häst ligger ner och sover, och rullar sig gärna i boxen, tänkte om han skulle få upp dem på något sätt. Fast det kanske är lugnt om man tejpar med riktigt mycket tejp? kan tänka mig att det är mysigt att gå med.

OT: Fungerade det för dig med silvervattnet? Försvann bakterierna som de skulle, eller kom de tillbaka snabbt igen?

Jag passade honom; blöjorna satt bara på i 20-30 min. Rötan försvann inte, men det blev betydligt bättre. Kanske skulle göra en sådan behandling igen (han har fortfarande lite röta). Har för mig att man skulle ha typ 2 dl per hov, men att jag bara hade så det räckte till 1,5 dl, alltså för lite. Dessutom suger blöjorna upp det...

Jag hade inte lämnat min häst med blöjor på fötterna under natten. Är det någon som sagt att du ska ha hovarna i silver i 4 timmar? Eller vad grundar du det på? Kanske funkar om man delar upp tiden i kortare perioder...

En sak jag kom att tänka på oxå: det är viktigt att göra rent hovarna innan. Ta o skura rent med vatten.

Ja, det ska sitta på i 4 timmar (minst) för att det ska verka ordentligt. Det sa i alla fall min hovis. Vet inte om hon kan ha sagt fel, eftersom hon först föreslog hinkar. Men sen sa hon att han kunde stå med det under natten, så jag antar att det var så. kanske kan man ha bomull och en plastpåse, med en blöja utanpå hela alltet. Då borde han ju inte få plasten att losna i alla fall, och blöjan suger upp det som skulle kunna åka utanför. :idea:
Ibland är jag för kreativ för min hjärna ;)

Min häst har också haft lamellröta, dock inga hålväggar än, men på henne klippte hovslagaren upp hela framsidan på hoven nästan upp till kronranden, och så har vi fått tvätta med ganska koncentrerat jodopax, 2 ggr om dagen första 1-2 v och sen en gång om dagen, tills det hårdnat. Vilket det har gjort nu.
Visserligen kan hon vara barfota, och det är i ena bakhoven hon har fått det, han säger att det går att få på sko iof nu när det är hårt, men jag låter nog hellre bli tills hoven vuxit ut mer.
Nu verkar hon inte ha så ont längre, hon reagerar lite på ojämnt stenigt underlag, men på jämnt underlag går det bra. Asfalt är inga problem ex.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka