Hovproblem (Sammanfogad lamell röta och hålvägg)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bonza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 868
Sv: Hovproblem

Jag blev av med rötan genom att karva bort allr det dåliga (vitt och mjöligt), sen petade jag in bomullstussar indränkta i virkon i alla hålrum. Bandagerade om med självhäftande linda och så på med boots (använde old mac´s). Sen lät jag det sitta ett dygn ungefär, gjorde så 2-3 gånger i veckan och det har fungerat jättebra.

/M

Tips på bra boots du kan använda. "Easysoaker". Googla på Naturliga hovar, så kommer du till en bra hemsida.

Tack så mycket, det ska jag göra! :bow:

Jag har redan beställt silvervattnet, och då han redan går utan skor gör det väldigt ont på honom.
Hovis har redan karvat bort liten del av hoven in till lamellranden, så jag kan behandla. Men det har inte hjälpt, så nu ska jag ta till silvervattnet

Sv: Lamellröta

Jag har haft återkommande problem med röta, har åxå provat många huskurer, Kalusan Spray, Virkon, Jodopax, kopparsulfat ja, en rad olika. Jag har fått en känsla av att ju petigare jag är att pilla och göra rent från dött horn ju värre blir rötan. Nu har jag den senaste tiden inte varit allt för petnoga med att pilla och skrapa utan bara borstat rent med en stålborste och sedan kletat på med tjära. (varannan till var tredje dag)Detta känns som en bra metod då det i alla fall inte blivit sämre. :)

Jag har redan beställt silvervattnet, och då han redan går utan skor gör det väldigt ont på honom.

Det har jag full förståelse för utifrån vad du skriver och vilka problem din häst har. Vill du ha en glad häst som dessutom kan gå utan att ha ont och få massa lamellröta och hålväggar så är skor mer effektivt än silvervatten.;)

Jag har en ardenner som har haft problem lääänge med lamellrandröta/whiteline/bärrandsrötta viket man nu väljer ;) Han stod i silvervatten 6 tim, jag använde ensilageplast och virrade in hovarna med fungerade nästan hela 6 tim, fick tejpa lite i slutet. Bra miljöträning också:D Han blev dock inte bättre, det som funkat för mig var bra hovhygien och att stoppa lindrev och grankåda i hålen. Sen grusade jag upp hagarna där det blir som kladigast med sånt där billigt vitt grus och så fick han flytande biotin ett tag! NU ÄR SKITEN BORTA:bump::bump::bump:

Sv: Hovproblem (Sammanfogad lamell röta och hålvägg)

Varför slår du inte på skor? I alla fall under en period

Det har jag full förståelse för utifrån vad du skriver och vilka problem din häst har. Vill du ha en glad häst som dessutom kan gå utan att ha ont och få massa lamellröta och hålväggar så är skor mer effektivt än silvervatten.;)

ja, det är ju jättebra att slå på skor så att man döljer problemet istället för att motverka det :crazy: :devil:
Förstök slå på en sko i hål, sitter inte särskilt bra nej och häststackarn kommer få väldigt ont.
PLUS att nu när hans hovar äntligen börjat växa och utvecklas som de ska, kommer hela proceduren tillbaka när skorna ska av nästa gång, och jag tänker inte gå igenom samma sak i ett halvår till!! :mad:
Så nej, han kommer inte få på sig några hårda järnskor som han avskyr när hovslagaren bankar på!

testat sådana här?
http://www.hansbosport.se/HansboB2B/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=772022

de går att fylla med det man vill efter man dragit på dem på pållen. sitter som berget gör de också (en pålle på jobbet har dessa på sig ute i hagen)

De verkar rätt bra faktiskt, men det hade vart lite bättre om man hade hittat pris på dem någonstans :idea:
Om de inte är jättedyra får jag nog testa såna ändå. Men hur tusan får man av dem :crazy: :rofl:

Sv: Lamellröta

Får jag fråga er andra om era hästar går som konvalescenter eller används de trots rötan?

Min häst har så ont att han haltar, så han får vila. Men vi går ut och år nästan varj dag, då rörelse främjar läkprocessen. Utan tyngd på ryggen går det bättre, så han inte behöver belasta så mycket.
Men så har hans strålat inte kunnat utvecklas som de ska nu heller när detta kommit, så det kanske är ett specialfall :confused:

Men menar du då pga att hästen ömmar eller för att rötan ska bli bättre?

För rötan beror ju enligt forskning på bakterier och svamp och det bästa är väl att hålla det öppet för att kunna komma åt att rengöra och pilla varje dag.

Jag frågade min hovis om han tyckte vi skulle sko men enligt honom var det bättre att hålla det öppet så man kom åt ordentligt.

Läste också någonstans att det är både oskodda och skodda hästar som drabbas.

*kl*
Som redan skrivits så är det svårare att hålla det rent med skor på.Dessutom så är det svårare att upptäcka om de har skor.Hinner äta sönder hoven bra innan man ser något under skon.

Ska leta lite efter prisuppgift. återkommer! :)

De är jobbigast att få av första dagen när de är helt nya men sedan blir de lite mer töjbara! :D Jag brukar göra så här:
ex. vänster fram. lyfter upp hoven med vänster hand och håller mellan kota och hov så att hoven "hänger" avslappnat. Sedan stoppar jag in höger tumme som en krok i öppningen på galoshen och drar av nedåt mellan ballarna. De brukar oftast åka av rätt lätt!:D

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka