Hovledsinflammation

D

dressyr76

Vad vet ni om detta? Erfarenheter? Konvalescens? Blir hästen helt frisk eller kommer det tillbaka? Ska man tänka på något med underlag, skoning, utfodring mm?

Sv: Hovledsinflammation

Jag hade en häst som fick det. Hon behandlades en gång (båda fram vad jag kommer ihåg nu..) Blev frisk och reds igång. Vilade sammanlagt 5 veckor tror jag, men det var 2 veckor innan hon blev behandlad också.
Reds igång under 5 veckor, höll sig frisk länge men det kom tillbaka (troligtvis var det hovlederna då också, men vi utredde aldrig den hältan pga av olika anledningar) efter ca. 7 månader. Osäkert då om hon haft det ett tag innan det upptäcktes, då det var liksidigt och hästen gick bättre än någonsin...(Framhältan upptäcktes av slump.)

Så jag har väl inga bra vibbar från hovledsinflammationer, men det går ju att få bukt med. Även om det kanske kan komma att behöva behandlas på nytt med jämna mellanrum.. Men detta är såklart individuellt.

Hur halt är din häst och varför har hovledsinflammationen uppkommit?

Min häst fick hovledsinflammation på vänster fram i höstas. Hon markerade något i trav på volt i högervarv, inget rakt fram och inget i vänster varv. Vid böjprov var hon knappt 2 gradigt halt. (Står 2-gradigt på journalen, veterinären uttryckte det som mindre muntligt till mig) Hon var också 1 gradigt halt på höger bak vid böjprov. Röntgen visade något på vänster fram men inte en direkt pålagring, höger bak var ren.

Hon sprutades med en blandning av kortison och tuppkam och fick metacam. Skoddes om på djursjukhuset, helt vanlig skoning men de tog lite extra i tån. Sedan stod hon på boxvila i 3 veckor, promenerades 2 gånger per dag under denna tid. Vid återbesök var hon helt ohalt. Min häst stod på torvbädd på natten och i gruspadock på dagen.

Nu efteråt är vi alltid noga med skoningen, hon var inte gå för länge. Hon hoppas mycket sällan, men det är nog bara jag som är fjantig.

Det viktigaste är att ta reda på varför hästen blev halt. Jag krävde en omfattande utredning för att ta reda på orsaken. Det visade sig då att hästen har gamla frakturer i manken som troligen började störa när hon växte mycket under sommaren (att växa 1 cm i månaden när man är 5 år gamal är mycket). Desas frakturer skapade låsningar i länden som gjorde henne sned, dessa hade börjat behandlas innan veterinärbesöket men tydligen för sent. Detta i kombination men långa tår (en numera avskedad hovslagare) gav troligen upphov till inflammationen.

Hästen har sedan hon friskförklarades behandlats kontinuerligt av kiropraktor. Nu, 6 månader efter friskförklaringen är hon i princip fultl ridbar igen, lite låsningar finns kvar men det börjar verkligen släppa nu och jag kan rida på som vanligt. Det har krävts väldigt mycket energi, många besök hos kiropraktor (bytt 2 gånger), omstoppad sadel efter hennes snedhet, ny övrig utrustning, fodertillskott (enbart magnesium nu mera), back on track och ett väldigt strukturerat motionsupplägg. Jag var väldigt försiktig med att riad i början, men nu har jag börjat träna mer seriöst och då sker framstegen fortfarande.

Lycka till!

Intressant att läsa era inlägg!
Jag märkte inte alla att min häst var halt, mest lite ovilja i ridningen. Då uppsökte jag veterinär och det var båda fram. Syns ingenting på rakt spår, varken på hårt eller mjukt underlag och syns heller inget på böjt spår på mjukt underlag, men däremot är han halt båda fram på hårt underlag men endast på böjt spår. På röntgen syntes små "ihåligheter" i hovbenet båda fram, veterinären kunde inte riktigt förklara det, ska göra utredning ang. det. Såg ut som fång-symptom, men det är det ju inte. Skumt! Har haft hästen endast 2 månader och det här dök upp efter ca 1-2 veckor!! Intressant det där med länden och snedheten, jag märkte direkt när jag tog över hästen att den var sned, dels kändes det i ridningen, dels så hade den skav efter sadeln bara på ena sidan ryggen. Gick ju dock igenom en besiktning på klinik med böjprov när jag köpte den! Du har rätt i att man vill verkligen veta vad det beror på!

Vi håller på att bygga upp konditionen igen efter hov- och kotledsinflammationer i BF.

Vi märkte det inte heller först, var lite tveksamma ibland men oftast visade pålle ingen hälta och hältan flyttade sig mellan frambenen och även ett bakben.

Veterinären gav tuppkam i båda fram och röntgade för att utesluta något med skelettet. Vid återbesöket var pålle MER halt, trots vila i sjukhage. Så vi fick en annan behandling, vet ej vilket medel, men det sprutades på samma sätt som tuppkammen i BF.

Sedan var det boxvila som gällde och korta promenader, som ökades efter hand. Detta upprepades med 10-14 dagars mellanrum 5 eller 6 gånger! Vi höll på hela förra hösten...

I början märktes ingen större skillnad på pålle, men efter ett tre - fyra behandlingar så märktes en liten förbättring och när vi inte kunde behandla mer så var han "frisk". Sedan fick vi ett igångsättningsprogram och något/några återbesök för att kolla att det inte kom tillbaka.

Dina frågor; jag tror att mycket beror på hur lång tid hästen haft sin hälta, vad den beror på, hur den reagerar på/tål behandling och eftervård osv. Tidsaspekten är säkert väldigt olika i olika fall, men vad jag hört är det ofta långdragna historier. När vår pålle inte svarade på tuppkamsbehandlingen så sa veterinären att han kanske inte skulle hålla för att ridas, så jag var väldigt missmodig, speciellt som den nya behandlingen inte verkade fungera i början. Men nu har vi ridit i fem månader och - peppar, peppar - det verkar funka!

Så försök hålla modet uppe och Lycka till!

Intressant att läsa era inlägg!
Jag märkte inte alla att min häst var halt, mest lite ovilja i ridningen. Då uppsökte jag veterinär och det var båda fram. Syns ingenting på rakt spår, varken på hårt eller mjukt underlag och syns heller inget på böjt spår på mjukt underlag, men däremot är han halt båda fram på hårt underlag men endast på böjt spår. På röntgen syntes små "ihåligheter" i hovbenet båda fram, veterinären kunde inte riktigt förklara det, ska göra utredning ang. det. Såg ut som fång-symptom, men det är det ju inte. Skumt! Har haft hästen endast 2 månader och det här dök upp efter ca 1-2 veckor!! Intressant det där med länden och snedheten, jag märkte direkt när jag tog över hästen att den var sned, dels kändes det i ridningen, dels så hade den skav efter sadeln bara på ena sidan ryggen. Gick ju dock igenom en besiktning på klinik med böjprov när jag köpte den! Du har rätt i att man vill verkligen veta vad det beror på!

Det låter ungfär som min häst. Veterinären säger att hans hovben är "stressat".
Förmodligen är det ett ligament i hoven som gör ont. Håller också på och utreder på klinik igen. Han vilade i 8 månader och efter 3 veckors ridning blev han sämre igen.
Spruta hovled med kortison+tuppkam gav ingenting! Det säger min (nya)vet. att man gör på ren rutin i sådana här fall...
Men man får nog räkna med att sådant här tar tid! Och det är en känslomässig berodalbana! :crazy:

Intressant att läsa er med andra erfarenheter än mig, speciellt så inser jag att ni verkar ha haft betydligt längre konvalecenttid än vad jag hade med min häst. Antar att jag hade en lindrigare inflammation, även om hon var 2-gradigt halt! (På böjprov) Markerade även vid longering.

Jo, det är intressant att jämföra symtom på hästar!
Min häst har ju inte fått diagnosen hovledsinflammation men har liknande symtom som TS häst.
Min häst har aldrig reagerat på böjprov. Vet inte om det kanske är det som avgör att det är en hovledsinfl. ?? (att de reagerar på böjprov allså)

Det som gjorde att man satte diagnosen hovledsinflammation på min häst var att det släckte bäst vid bedövning. Genom böjprov kan man (vad jag vet) bara hitta den låga hältan. Vi behandlade också en kotled, men som sagt så var det i hovleden bedövningen tog bäst.

Vad vet ni om detta? Erfarenheter? Konvalescens? Blir hästen helt frisk eller kommer det tillbaka? Ska man tänka på något med underlag, skoning, utfodring mm?

Kämpar med hovledsinflammation här med.
Vår kille vrickade sig i slutet på Januari och blev akut tre gradigt halt. Efter röntgen, ultraljud och nedsläckning lokaliserades det till hovleden och han blev diagnostiserad hovledsinflammation till följd av vrickning. Behandlades i leden och skoddes med sjukbeslag fram (rundskor). Har behandlats vid ytterligare två tillfällen i hovleden, svarar bra på behandling och har gått från 3-gradigt halt till 1-gradigt enbart efter böjprov.

Har sedan skadan stått i sjukhage och promenerat förhand ca 15 min/dag på hårt, jämnt och icke-sviktande underlag.
Kör på fri tillgång till hö och minimalt kraftfoder (explosionsrisk annars). Får nu även tillskott Enizon eftersom hans hovar börjat spricka under vilan.

Får nog fortsätta med någon form av rundsko fast inte av sjukbeslagsmodellen. Har hittat en hovslagare som kan rikta och varmsko bra.

Provade back-on-track men hovledshälta sitter ju för långt ner för egentlig effekt.

Ska in för ytterligare hovledssprutning i nästa vecka.

Just nu tvivlar jag på ett totalt tillfrisknande. Det går så långsamt framåt! Men hoppas på att han (tävlingshäst) kan bli promenadhäst åtminstonde. Blir långt sommarbete så får vi se var vi hamnar.

Lycka till!

Vår kille vrickade sig i slutet på Januari och blev akut tre gradigt halt. Efter röntgen, ultraljud och nedsläckning lokaliserades det till hovleden och han blev diagnostiserad hovledsinflammation till följd av vrickning.

Låter precis som min pålla!!!
Hon fick diagnos hovledsinflammation på vä bak i början på augusti.
Sprutades med tuppkam (kan inte ge cortison pga fång) 4 ggr, stod i liiiiten fålla och promenerades vid handen i 4 månader, började sättas igång i skritt på rakt spår i december och är först nu i ganska fin form (dock utan kondis alls). Har medvetet tagit lååång tid på mig att sätta igång henne och det verkar *peppar-peppar* ha funkat.
Nu vill jag bara ha tag i en bra kiropraktor som kan fixa lite för hon känns väldigt oliksidig och lite stel liksom, men helt ren i alla gångarter och villig att jobba.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 130
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka