D
dressyr76
Vad vet ni om detta? Erfarenheter? Konvalescens? Blir hästen helt frisk eller kommer det tillbaka? Ska man tänka på något med underlag, skoning, utfodring mm?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant att läsa era inlägg!
Jag märkte inte alla att min häst var halt, mest lite ovilja i ridningen. Då uppsökte jag veterinär och det var båda fram. Syns ingenting på rakt spår, varken på hårt eller mjukt underlag och syns heller inget på böjt spår på mjukt underlag, men däremot är han halt båda fram på hårt underlag men endast på böjt spår. På röntgen syntes små "ihåligheter" i hovbenet båda fram, veterinären kunde inte riktigt förklara det, ska göra utredning ang. det. Såg ut som fång-symptom, men det är det ju inte. Skumt! Har haft hästen endast 2 månader och det här dök upp efter ca 1-2 veckor!! Intressant det där med länden och snedheten, jag märkte direkt när jag tog över hästen att den var sned, dels kändes det i ridningen, dels så hade den skav efter sadeln bara på ena sidan ryggen. Gick ju dock igenom en besiktning på klinik med böjprov när jag köpte den! Du har rätt i att man vill verkligen veta vad det beror på!
Vad vet ni om detta? Erfarenheter? Konvalescens? Blir hästen helt frisk eller kommer det tillbaka? Ska man tänka på något med underlag, skoning, utfodring mm?
Vår kille vrickade sig i slutet på Januari och blev akut tre gradigt halt. Efter röntgen, ultraljud och nedsläckning lokaliserades det till hovleden och han blev diagnostiserad hovledsinflammation till följd av vrickning.