hovledsinflammation

S

Sandramaria

Var på kliniken i måndags och de konstaterade hovledsinflammation - inte kul! Allt jag läser verkar sluta med att hästen blev aldrig frisk och fick tas bort, stämmer det verkligen? Har någon en historia med positivt slut att berätta om hovledsinflammation:bow:? En klok tjej i stallet sa att man måste ju veta vad som orsakade inflammationen för att få bukt med den, men hur ska man veta?? Får ju panik, vill inte förlora min fina prins:cry:!

Sv: hovledsinflammation

Var på kliniken i måndags och de konstaterade hovledsinflammation - inte kul! Allt jag läser verkar sluta med att hästen blev aldrig frisk och fick tas bort, stämmer det verkligen? Har någon en historia med positivt slut att berätta om hovledsinflammation:bow:? En klok tjej i stallet sa att man måste ju veta vad som orsakade inflammationen för att få bukt med den, men hur ska man veta?? Får ju panik, vill inte förlora min fina prins:cry:!

Jag har ingen solskenshistoria tyvärr, utan tvärtom, men den skall jag inte mala på om.

Skulle jag idag ha en en häst med hovledsinflammation, skulle jag ta ut en equiterapeut först för att känna igenom hela hästen. Själv experimenterade jag med hovslagare och vetrinärer, som alla hade sina idéer och jag tror att försök med hovvinklar och behandlingar inte gjorde saken bättre.

Jag tror på mycket vila (från arbete, men gärna i hage) och korta tår utan att förändra vinklarna för mycket tror jag på. Sedan regelbundna behandlingar med equiterapeut för att ge hästen välmående så att den kan slappna av i muskler som håller emot mot smärtan. Ta reda på hur du kan hjälpa med massage. Promenera mycket med hästen på hårt underlag. Hoppas du lyckas vända det.

Givetvis menar jag inte att du inte skall använda veterinär. Det är ett måste. Fast idag tror jag att även veteriärer ordinerar att hästen skall röra på sig för att bli frisk. Då, när min häst var sjuk, var det mycket sjukhagar det handlade om.

Hälsning Maja

min förra häst hade hovledsinflammation en gång. det var nog inte mer än 0,5 grad. det läkte ut efter 2 veckor på återbesöket var han frisk.

detta var för 3 år sedan. han reds flitigt(tränades på hög nivå i dressyr) fram till i våras. är nu "pensionär" från tävlings livet. han är 18 år. och är läromästare och rids varrannan dag ca.
frisk som en nöt kärna!

det är vanligast att man får hästar friska med rätt behandling!

Jag kan ge dig en hittills lycklig historia.
Min häst fick hovledsinflamation vf i slutet på juni förra året. Jag fattade inte vad som var fel utan trodde hon var hovöm. Efter besök hos hovslagare och sedan equiterapeut, efter det besöket blev hältan värre troligen pga att massa spänningar släppte, så åkte vi till klinik. Konsterade att hästen var 1,5 grader halt i 2 steg steg 3 3 grader och sedan 1,5 grader några steg igen osv. Vi behandlade hovleden 2 ggr med 3 veckors mellanrum och sedan blev hon friskförklarad. Hon gick på bete hela tiden förutom 1,5 dygn i box direkt efter sprutningen, detta var dock inte vet ordination utan "vrång" matte som talade om för vet att sjukhage blir det inget med pga hosta vet tyckte det var ok om hon inte sprang på betet. Långsam igångsättning på varierande underlag, jag var mycket noggran med att få med skritt på asfalt i träningen redan från början.
Idag är hon i full gång och tränas till distans. Vi startade vår första ritt för 2 veckor sedan vi bröt frivilligt efter 4 mil men inte pga hälta utan det var andra omständigheter.
Hon skos idag tåriktad fram för att snabba på överrullningen.

Jag tycker inte man skall m¨åla f*n på väggen. Min pålle o jag kämpade i ett halvår och han är idag frisk!!!
Från början hade han tre olika inflammaiotner i tre olika ben men höger fram hovled ville inte ge med sig. Men jag gav mig sjutton på att det skulle gå. Han stod i princip ett halvår och han har nu varit firksförkarad i ca 14 veckor. Jag har låtit honom ta sin tidoch skrittar än mycket försiktigt men ändå långa sträckor på lång tygel samt tämkör. Ge din häst tid och ge inte upp!!!
Har hästen sprutats med kortison och tuppkam, min gjorde det tre gånger och blev ej bra men så provade vi adequanin och då hjälpte det direkt!!!!
Lycka till, var beredd på att kämpa och att må SKIT ett bra tag men när det väl vänder är det värt allt!!!!:love:

tack för alla svar! Det kkänns ju lite bättre när man även får höra nån bra historia, men det är inte kul.....:(. Hovledsinflammation känns som en slakstrattsdiagnos och som att det nästan är mode just nu att säga hovledsinflammation. Känner när jag läser alla inlägg att jag kanske ska stoppa vid denna första behandling - hur mycket ska man spruta liksom:crazy:?? Men det känns bra att jag stod på mig när vet sa sjukhage, vi delade den lilla gräshagen på mitten istället - känner jag mitt hjärtegull rätt står han mer still i en hage med gräs än i en tråkig fyrkant:D! Har haft equiterapeut ute för nån må¨nad sen, men hon hittade inget särskilt. Tror det kan bero på den förra hovslagaren, som skott snett runt om och för mycket på ena fram:mad: - så satans onödigt!! Eller kan det vara att vi inte hittat nån bra sadel...? ALLT och inget känns det som att det kan vara! Vad tror ni? adequanin, vad är det och vart hittar man det? Man kan ju passa på att fråga vet om det på återbesöket 21 juni - håll tummarna.......!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan nog inte riktigt begripa din uppgivenhet. Det är klart du ska behandla fler gånger om det behövs. Visst är det många historier som slutar illa men min veterinär var inte tveksam till att det skulle fungera för Novan att komma tillbaka. Jag sa att hästen tränades till distans och att jag planerade att fortsätta med det efter konvalcensen och hon var fortfarande possitiv. Min erfarenhet av den veterinären är att hon säger vad hon tycker så hon trodde nog redan från början att det skulle gå.
Om det nu skulle vara så vanligt att det går dåligt så borde hon inte varit så possitiv. Tänk också på att man får väldigt ofta läsa här om de som det gått dåligt för iom att de skriver trådar om saknaden efter sin kompis :cry: men när det går bra så sägs det vanligen inte lika tydligt. Jag tror helt enkelt att du har fått en skev bild av hur många % som blir fullt fungerande igen :idea:.

hej!

min häst hade detta i båda fram och jag tänkte som du, nu är det bara himlen nästa liksom!

men vi behandlade 2 gånger sedan var hon kärn-frisk!

det var ca 7 månader sedan och hon rids som en väl fungerande fritids häst, lång turer och dressyr träning! rider lika hårt som när jag var aktiv och tävla henne i hoppning,dressyr!

har inte börjat hoppa men kommer nog ej göra det, inte pga fötterna utan hon är dräktig :love: så det blir mest dressyr efter sommren (hon blir lite tjock då och onödigt att fresta på i onödan)

så min häst blev jätte frisk!

lycka till!!:banana:

:bow:tack och lycka till med fölet, vad roligt!:banana:

min förra häst hade det, blev frisk efter 2 månaders vila/skritt. satte dock igång väldigt lugnt under en lång period.
en inflammation kan ju bero på överansträgning, hästen kan ju inte direkt säga ifrån när det är dags att sluta.

Är det några speciella tips som jag kan få för igångsättningen? Nu vet jag ju iofs inte om det är dags att sätta igång förrens efter åb på torsdag, men man kan ju vilja förbereda sig... Nu skrittar vi 15 min per dag och jag förslker att gå lite på grusväg och lite på asfalt. Och så går han ju på ganska knöggligt underlag i den lilla lilla hagen, men vad ska man göra, tror ju att han är lugnare av att ha lite att äta än att bara stå i sjukhage :smirk:

långsam igång sättning som jag sa, men också varierande. att man inte sitter 10 varv på volten utan gör olika saker så man inte fastnar på böjt spår. fick tips av min tränare att skritta dressyrprogram...
annars vet jag inte riktigt, det viktiga är ju att inte överanstränga vilket kan hända om man tex. nöter länge med en o samma sak gång på gång. så varierande är mitt tips:D haha blev långt o rörigt

Är det några speciella tips som jag kan få för igångsättningen? Nu vet jag ju iofs inte om det är dags att sätta igång förrens efter åb på torsdag, men man kan ju vilja förbereda sig... Nu skrittar vi 15 min per dag och jag förslker att gå lite på grusväg och lite på asfalt. Och så går han ju på ganska knöggligt underlag i den lilla lilla hagen, men vad ska man göra, tror ju att han är lugnare av att ha lite att äta än att bara stå i sjukhage :smirk:

Tack för tips! Nu får vi se vad vet säger på torsdagens åb. Håll tummarna:bow:! Igår fick lilla prinsen spelet i hagen, travade, galopperade, bockserier, gick omkull....! upp igen, ny bockserie :crazy:. Stod bredvid och kunde bara titta på eländet... Förstår ju att han har en del överskottsenergi men det var kanske inte det bästa som kunde hända. Det positiva var ju att jag såg iaf ingen hälta!

Så har vi varit tillbaka på kliniken och konstaterat att det var något bättre på höger fram och fortfarande lika illa på vänster fram - tre veckors vila och sen tillbaka på åb.....:(. Prinsen är nu sprutad med ett annat cortisonpreparat än förra gången för att se om han svarar bättre på det. Han blev dessutom skodd med ringskor och när vi longerade efter det markerade han väsentligt mycket mindre - kan det vara skoningen det sitter i??? Vi har ju haft en hovslagare som under nio månader lyckades sko helt snett runt om, gav sömstick med kraftig hälta och så vidare, jag blir så arg på mig själv att jag inte fattade hur fel det var mycket tidigare :mad: ! Problemet nu är ju vad den stackars hästen ska göra i hagen, det finns inte mycket att äta/göra på den lilla lilla rutan som han står i för att hålla sig lugn, även fast vi hägnar in ny ruta med mer gräs i så räcker det inte riktigt till. Tror ni att man kan göra lite NH övninger med hästen för att aktivera honom:confused:?

Frågan är om han håller sig lugnare i sin stora hage med sina polare, än i den lilla rutan vet har ordinerat?

Nu är det ju ganska varmt, så han håller sig lugn antagligen på grund av det (hemskt att han ska stå i gassande sol hela dagarna och jag är tacksam för det....:crazy: men vad ska man göra - och naturligtvis har han vatten att dricka samt att det är väldigt öppet där rutan är så att det fläktar hela dagarna). Saken är att det är en större ruta än vet har ordinerat, den är nog 5x20 - så han knatar omkring en del men det finns även lite att äta/pyssla med. Åh jag blir galen! Vill ju bara att han ska bli frisk!!

*kk*
Ännu en solskenshistoria kommer här, min tant vrickade foten i hagen och fick hovledsinflammation vid 20, efter några veckor var hon ok och tävlades i hoppning till 22 års ålder. :)

Prova o byta hovslagare + ändrad träning noga med uppvärmning och avskrittning så blir det nog bra

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 312
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka