hovledsinflammation

Sv: hovledsinflammation

Vet verkligen hur du känner!! Min häst blev behandlad för hovledsinflammation för drygt två veckor sedan.. Men han är redan myyycket bättre! Återbesök blir inte förrän den 20:e för oss.. Är så himla spänd!! Om det nu skulle bli att vi måste behandla en gång till så vill jag då inte ha cortison sprutat en gång till... Första behandlingen var cortison och tuppkam, men fortsätter man med cortison har jag i alla fall haft erfarenhet av att det bara bryter ner till slut. Är det någon som kan något om det här "adequanin"? Vore bra att veta lite om det.

Jag tror dock att han kommer bli bra! Jag hoppas hoppas hoppas.. försöker bara intala mih själv att ha tålamod, och det funkar bra. Det är sån otrolig skillnad på min pålle också, sen han blev behandlad. Han är så mycket piggare, vill heeemskt gärna skutta o trava när vi är ute och skrittar (har precis börjat rida honom på korta skritturer). Så det känns positivt!! :banana:

Jag är lika förtvivlad som du!!! :confused: min häst fick diagnosen hovledsinflammation för 3 veckor sedan och blev då sprutad med cortizon i höger fram. Han är nu helt ohallt och jag ska in på måndag för ett återbesök...... min tränare sa att det bästa man kan göra är att låta hästen vila i 4 veckor och sedan skritta i 4 veckor och man ska absolut inte ha bråttom!! det är tydligen stor risk att det blir kroniskt! Hoppas att han är friskförklarad på måndag för i sånna fall har jag en solskenshistoria att berätta:P

Har inte läst hela tråden, men min erfarenhet av ledinflammationer är att de alltid orsakas av något annat problem. I min förra hästs fall var "boven i dramat" pålagringar på halskotepelaren. Ifall jag vore du så skulle jag försöka hitta en bra veterinär som inte bara stirrar sig blind på själva inflammationen. För min häst gick det tyvärr inte bra, men det finns ju inget som säger att det inte kommer gå bra med din häst.

FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!:banana: nu väntar bara 4 veckor skritt! "suck" men det är i alla fall bättre än att ha en sjuk häst! vid jul borde jag vell kunna rida som vanligt om allt vill sig väl!

Mitt lilla sto åkte in i somras för att hon haltade. Eller det var i mitten utav sept som vi åkte in till kliniken. Det visade sig att hon hade haft en gammal hovböld och hål i hovväggen. På detta så hade hon fått kotledsinflammation på bägge fram, :( Hon blev sprutad i de bägge framkotorna, och sedan hem för boxvila. Efter 3 veckor så åker vi tillbaka, och då blev hon sprutad igen. Hon hade ingen hälta på höger fram, men i vänster så så det fortfarande likadat ut. Hon skulle hem igen och få vara i en sjukhage i 3 veckor till. Jaha, så 3:e gången som vi var inne på kliniken så var min häst plötsligt halt på bägge fram + att hon var mer halt på det vänstra. ÖÖhh.. Va sjutton nu då. Hon har ju bara vart i sin sjukhage. De sprutade även hovleden då det konstaterades att hon hade hovledsinflammation där med, fast bara i v fram. Så vi åkte hem igen och ytterliggare 3 veckors vila i sjukhage. Igår så var vi hos vet igen och så blev hon sprutad i v kota och i hovleden igen. Hennes hovben hade nu flyttat sig lite bakåt, det hade blivit ngn konstig vridning i hovbenet. Typ som på en fånghäst. Hovslagarn som fanna på kliniken kortade av henne ordentligt i tårna för att själva rullandet när hon går skulle bli enklare. Det skulle inte bli ngn överbelastning. De skodde henne med speciella skor som är mkt tjockare och liter mer kantigare än avd en vanlig sko e. Sedan så fyllde han hover med silikon. Nu så står hon i hagen med sin lsmå ponnyhovar :( De korstade över 2,5 cm på hovarna och då hade han redan kortat ned dom ganska så mkt sist när vi var där. Detta berättade dom att de brukar göra på hästar med hovledsinflammationer. Att korta ner tårna radikalt. Så jag kämpar själv med min häst och det känns helt omöjligt just nu att hon ska bli frisk. Men man får inte släppa hoppet =)

Mvh carroo

Tidigare i höst började min häst bete sig märkligt. Det visade sig till sist vara hovledsinflammation på vänster fram och kotledsinflammation på höger bak. Hon var 1 gradigt halt vid böjprov fram och markerade en aning bak. Ua röntgen. Hon sprutades med en blandning av kortison och tuppkam samt fick metacam i 5 dagar. Stod på sträng boxvila i 3 veckor och promenerades 2 gånger om dagen. Vid återbesöket var hon hält fri. I samband med återbesöket gicks hon igenom av equiterapeut som hittade en liten men jäklig låsning i ländryggen som troligen varit den utlösande faktorn tillsammans med långa tår.

Hon är nu under igångsättning, första veckan känndes hon inte alls bra men vet. var envis och sa att jag skulle fortsätta. Känndes hon inte bättre skulle vi komma tillbaka. Idag känns hon dock toppen och vi hoppas på det bästa!

Du kan söka på mig så hittar du trådar om min häst.

Lycka till! Det behöver inte vara så allvarligt!

Edit: Min häst har inte tåriktats och inte fått några speciella beslag mer än något högre skor än normalt fram. De skodde om henne vid första veterinär besöket och kortade tån en bit, igår var hovis ute (NY hovis) kortade tårna en bit till. De resonerade som så att eftersom vi inte 100 % visste vad hältan berodde på, ville vi inte göra några radikala förändringar i början utan ge det en chans. Och det gick ju vägen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 312
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka