Sv: hovledsinflammation
Då ska jag berätta min hästs historia för dig
.
Den 13 juli i år uppsöktes klinik, hovledsinflammation bf konstaterades efter diverse bedövningar och han blev sprutad i lederna. Strålbenen röntgade ua. Ordinerad 2 dagar boxvila, sen hage under förutsättningen att han höll sig lugn. Det gjorde han, eller ja, det har ju hänt att han dragit iväg i en eller annan repa, men under kontrollerade former
.
Återbesök den 13 augusti varpå vi konstaterar att han är betydligt bättre i ena benet men bara marginellt bättre i det andra. Här börjar vi fundera och bedövningar läggs lite "här och där". Efter att hovleden släcktes var han fortfarande halt och det var väl då jag började tro att hästen aldrig skulle bli bra igen, jag menar, en hälta som kommer från djupt inne i hoven känns aldrig kul....
Strålbensbursan och närliggande släcks och hästen travar helt utan hälta, alltså sitter hältan där
.
Han fick ytterligare en behandling i hovleden eftersom han inte var helt ren från dem samt behandlades med cortison i strålbensbursan. STRIKTA order om boxvila tills han fick sjukbeslag och efter det ut i sjukhage 1 vecka med skrittpromenader för hand. Om detta gick bra var rekomendationen större hage och igångskrittning 1 vecka sen återbesök.
Nåväl, idag har vi precis kommit hem från återbesöket och han har nu blivit bedömd som färdig för igångsättning, han var helt ohalt och fantastiskt fin.
Framtiden får sia om huruvida han håller, men jag har stor förhoppning om att detta ska vi klara!
Han har fått en liten annorlunda variant av sko, den kanske hade varit något för din att prova? Aluminium för låg vikt vilket skonar hovleden, tåriktad för överrullningens skull, ringsko för stablilitet och så täckt stråle för att förhinra så gott det går att strålbenet med bursa utsätts för tryck.
Lycka till!!!