hovledsinflammation

Sv: hovledsinflammation

Tack, har redan bytt hovslagare (gjorde jag i februari i år) och hade precis börjat rida rundare och rakare häst när hovledsinflammationen bröt ut. kommer vara tacksam för varje ridstund i framtiden om han bara blir frisk! Ska tillbaka den 11 juli, är inte lika bergsäker på att han blir friskförklarad den här gången - men hoppas så mycket!!!!

:) HURRA :love: :love:!!! Inte längre halt!! Markerar endast och vi fick åka hem utan behandling den här gången! Ska tillbaka och sko om en gång till om tre veckor eftersom skoningen verkar ge bäst resultat. Det är väl en indikation på att det var skoningen som var fel redan från början :confused: ? Vill ju veta vad som orsakat det hela. Nu får vi gå 30 min/dag, jättekul ;). Har kommit på att man kan ju träna tempoväxlingar även från marken i skritt (smart.... :smirk:). Men har någon något tips om vad mer vi kan hitta på när vi är på våra skrittrundor? Behöver ju stimulera hjärnan lite också :rofl:!

Kul! Har en dam på 22 år som har dragits med alla olika ledinflamationer på sina framben, ink hovledsinfl. I dag är hon frisk, vändpunkten kom när hon fick natural balance skor som dessutom är ringskor, vågar knappt skriva det men nu har hon varit ohalt i ett helt år :banana:
Så nog kan dom repa sig alltid!

Vad roligt :rofl:! Det rä så kul att höra positiva historier! Vad är det för specialskor?

Dom är inte lika rundade i tån utan man tvärar av tån så att överrullningen blir snabbare. Dom är även lite rundade i tån undertill. Kan nog jämföras med tåriktning. Kanonbra tycker jag! Inte mycket dyrare än vanliga skor heller.

Så här ser en Natural balanse shoe ut.
12471757.jpg

Ok, tack! Ska höra med hovslagaren på kliniken imorgon, ska dit med en kompis häst som också är halt (hon använde sig av samma hovslagare som jag hade när hästen blev halt....:mad:).

Senast ändrad av en moderator:

Så har vi varit tillbaka och behandlat vänster fram en fjärde och sista gång. Det var ingen god prognos, eller egentligen så var det kanske ingen prognos alls, men som veterinären sa, det är ju inget FEL att behandla ännu en gång. Vi som hade kommit fram till "ohalt med rörelseförändring" och börjat promenera 1 timme och trava 5 minuter! :cry: :cry: :cry: Kan det verkligen vara så att det inte kommer att läka???:cry: :cry: :cry: Är det någon som någonsin har fått sin häst frisk efter fyra behandlingar? och har ni några idéer på vad mer jag kan göra; skritta ett år, två år, vila ett år, två år...? Vad som helst! Kan bara inte tro att det ska sluta så här.....:(:cry:

Går din häst fortfarande i sjukhage?
Hur rör den sig i hagen om den går i stor hage, inte om den är halt utan leker den, står den still, går den runt ellr hur är den?
Hur är hästen skodd? Har ni gjort något för att underlätta överrullningen?

Han har inte gått i sjukhage på snart två månader, anledningen är att han är lugnare om han har något att äta. Annars springer han för minsta lilla, rusar runt och bockar... I den relativt stora hage han går i nu rör han sig hela tiden, skrittar runt och bökar runt på marken för att hitta nåt att äta. Så, svaret är att han rör sig hela tiden men åtminstone bara i skritt. Han är skodd på kliniken med ringskor fram.

Det där lät inte bra. Jag "hoppades" att han fortfarande skulle gå i sjukhage för jag tror tyvärr att sjukhage inte är så bra i många fall. Sjukhage är bra om man har en häst som springer i stor hage men annars tror jag att kontinuerlig rörelse i skritt är bättre än att par skrittpromenader/dag (då hästen ju gärna gör allt annat än skrittar).
Skoningen vet jag att den fungerat på en annan häst som hade återkommande hovledsinflamationer så den borde ju vara ok om den är korrekt utförd (och det borde den ju vara iom att den är gjord på kliniken). Min häst är ju skodd med vanliga skor men vi har snabbat på överrullningen med tåriktning det fungerar på henne men den skoning du har är ju den som rekomenderas vid dessa problem.
Tyvärr jag har inga bra råd att ge :(. Jag håller tummarna för att ni kommer på något som fungerar.
Om du kommer till ohalt igen strunta i att sätta igång honom uppsuttet. Börja gå med honom på plan mark och gärna hårda underlag så inte trakten sjunker ner. Håll på så någon månad börja sedan gå även i skogen så han får lyfta på fötterna och även får det lite sneda underlaget. När du började sätta igång hur har underlaget varit? Har det varit mjukt kan felet ligga där. Jag tror mjukt underlag är rena döden vid denna typ av problem.

min häst fick diagnosen hovledsinflammation (båda fram) och en kotledsinflammation (hö fram).
Efter mycket stök (en häst som inte vill bli lastad) så kom vi fram och tillbaka till kliniken hela tre gånger innan vi.. hehe han blev friskförklarad.
Nu har han fått gå på bete ett tag, även han skulle ju få lite semester, men nu börjar vi med igångsättningen :D

Jag köpte en häst i juni -06 som hade haft hovledsinflammation i december -05 med kraftig hälta. Han friskförklarades i februari-mars -06. Hästen har sedan jag köpte honom inte visat några tecken på återfall och mår idag bättre än någonsin. Detta beror förstås på flera olika faktorer, men bland annat på att jag fått tag på en duktig hovslagare. Det går inte att jämföra hans hovar som de såg ut då och som de ser ut idag. Se upp med långa tår och låga trakter. Detta belastar lederna och kan leda till just hovledsinflammation, enligt min hovslagare.

Tror inte heller så mycket på sjukhage - han går ju i en hage som är ca 60x60 m, där skrittar han omkring hela dagarna, står inte still så mycket. Veterinären föreskrev sjukhage, men tyvärr tyvärr så kan den här hästen inte stå så eftersom han måste ha något att göra hela tiden, annars är risken att han hoppar ut :crazy:.... När vi satte igång ökade vi våra promenader succesivt till en timme (från 30 min), då vi fortsatte gå bredvid honom, alltså inte uppsuttet. Sen började vi trava på grusvägarna häromkring, hårda vägar, och satte av och gick bredvid efter att vi travat. Vad tror ni om en equiterapeut? Vet att jag greppar efter varje halmstrå här...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror ju också att det är hovslageriet som har stor del i att inflammationen kommit - han har varit för kort i fram och alldeles sned. Det håller på att rätas ut med hjälp av klinikens hovslagare. Men det hänger ihop med hela hästen, han har blivit lika sned som hovarna :(

Det är nog inte fel att kolla med en equiterapeut eftersom du säger att hästen är sned. Jag tror dock att det ska gå ett tag efter behandlingen av leden och går hästen på smärt/inflamationsdämpande medicin ska den ha fått chans att gå ur kroppen.

Då ska jag berätta min hästs historia för dig:love:.
Den 13 juli i år uppsöktes klinik, hovledsinflammation bf konstaterades efter diverse bedövningar och han blev sprutad i lederna. Strålbenen röntgade ua. Ordinerad 2 dagar boxvila, sen hage under förutsättningen att han höll sig lugn. Det gjorde han, eller ja, det har ju hänt att han dragit iväg i en eller annan repa, men under kontrollerade former;).

Återbesök den 13 augusti varpå vi konstaterar att han är betydligt bättre i ena benet men bara marginellt bättre i det andra. Här börjar vi fundera och bedövningar läggs lite "här och där". Efter att hovleden släcktes var han fortfarande halt och det var väl då jag började tro att hästen aldrig skulle bli bra igen, jag menar, en hälta som kommer från djupt inne i hoven känns aldrig kul....
Strålbensbursan och närliggande släcks och hästen travar helt utan hälta, alltså sitter hältan där:crazy:.

Han fick ytterligare en behandling i hovleden eftersom han inte var helt ren från dem samt behandlades med cortison i strålbensbursan. STRIKTA order om boxvila tills han fick sjukbeslag och efter det ut i sjukhage 1 vecka med skrittpromenader för hand. Om detta gick bra var rekomendationen större hage och igångskrittning 1 vecka sen återbesök.

Nåväl, idag har vi precis kommit hem från återbesöket och han har nu blivit bedömd som färdig för igångsättning, han var helt ohalt och fantastiskt fin.

Framtiden får sia om huruvida han håller, men jag har stor förhoppning om att detta ska vi klara!

Han har fått en liten annorlunda variant av sko, den kanske hade varit något för din att prova? Aluminium för låg vikt vilket skonar hovleden, tåriktad för överrullningens skull, ringsko för stablilitet och så täckt stråle för att förhinra så gott det går att strålbenet med bursa utsätts för tryck.

Lycka till!!!
100_2870.jpg

Tack för tips! Nu får vi se vad vet säger på torsdagens åb. Håll tummarna:bow:! Igår fick lilla prinsen spelet i hagen, travade, galopperade, bockserier, gick omkull....! upp igen, ny bockserie :crazy:. Stod bredvid och kunde bara titta på eländet... Förstår ju att han har en del överskottsenergi men det var kanske inte det bästa som kunde hända. Det positiva var ju att jag såg iaf ingen hälta!
detdär känner jag igen ;) min står just nu i sjukhage pga en kotledsinflammation (som jag oxå är halvt deperimerad för)...han förstår inte alls vitsen med att stå still...
Hoppas det går bra för din på återbesöket! Håll tummarna för min!!:crazy:

:) HURRA :love: :love:!!! Inte längre halt!! Markerar endast och vi fick åka hem utan behandling den här gången! Ska tillbaka och sko om en gång till om tre veckor eftersom skoningen verkar ge bäst resultat. Det är väl en indikation på att det var skoningen som var fel redan från början :confused: ? Vill ju veta vad som orsakat det hela. Nu får vi gå 30 min/dag, jättekul ;). Har kommit på att man kan ju träna tempoväxlingar även från marken i skritt (smart.... :smirk:). Men har någon något tips om vad mer vi kan hitta på när vi är på våra skrittrundor? Behöver ju stimulera hjärnan lite också :rofl:!

Va kul! Grattis! :banana:

ja det var ju kul då. Nu är han ju mer halt igen :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 312
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka