Hovledsinflammation?

S

Spider84

Är det någon här som har en bra allmän kunskap om hovledsinflammationer?

Jag har blivit hel förälskad i en tre-årig d-ponny som ska säljas.
Men när hon var iväg till den tänkta köparen i somras fick hon hovledsinflammation och vilar nu hos den ursprungliga ägaren.

Jag vet inte hur/varför hon fick det och har heller ingen bra koll på vad veterinären sagt om det, men det spelar mindre roll.
Givetvis kommer jag att kolla upp allt sådan noggrannt om jag nu får för mig att köpa henne.

Men jag hade bara velat veta allmänt så mycket som går att få reda på om det för att sedan ta upp det med en veterinär i hennes fall.

Sv: Hovledsinflammation?

Min häst misstänktes ha det så då frågade jag min veterinär en del om det. Den informationen jag fick var att det kan vara en återkommande skada, så du borde kolla upp så hon inte haft det innan.
annars så tror jag att med bra skoning och ridning på kloka underlag kommer det nog inte bli några problem med framtiden.
Långa tår (dålig överrullning) kombinerat med för tungt (mjukt) underlag sliter mycket på hovleden och kan ge upphov till hovledsinflammation.
Vet et veterinär som alltid brukar påpeka att körhästar aldrig drabbas av hovledsinflammation eftersom de aldrig behöver jobba i så tungt manegeunderlag. Men att jobba på hårt underlag sliter ju självklart på andra ställen. Ville bara ge ett ex!

/K.A

Sv: Hovledsinflammation?

Tack för svaret!

Jag vet att hon inte haft det innan i alla fall.

Själv undviker jag alltid att rida i tungt underlag på ett regelbundet basis. En lagom "hård" gruspaddock tack.

Ja skor m.m. har jag också tänkt på. Själv har jag min häst barfota och det kommer även denna madam bli om jag köper henne. Då ryker trakterna och tårna som hon har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 901
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 385
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka