Hovledsinflammation, prognos?

G

gazira

För lite drygt 4 månader sedan fick mitt 4åriga sto en spark i hagen och en snedställning i bäckenet. Initialt var korset mycket snett. Tog henne till klinik där man konstaterade en sänkning av SI-leden. Hade ut kiropraktor som bäckenkorrigerade vid två tillfällen och korset såg betydligt bättre ut.

Nu till det egentliga problemet; Ca en månad efter att detta hade hänt började hon se oren ut på båda fram. Det syntes tydlig att hon avlastade bakdelen och la tyngden på frambenen. Vinkeln vid hovleden hade också blivit skarpare. Åkte till klinik där dom konstaterade att hon var ordentligt halt på båda fram. Vid bedövning av hovlederna så gick hon i princip rent.
Hon skoddes med specialskor, Equi libre tror jag att dom hette, eller något liknande. Sen åkte vi hem med en buttakur.
Återbesök fyra veckor senare. Renare men fortfarande 1 grad hälta båda fram. Sprutade hovlederna.
Återbesök efter tre veckor, fortsatt 1 grad hälta. Även stel i bogen och stapplig. Ny skoning samt en kur med Finadyne.
Nu har det gått fyra veckor sedan dess och på torsdag ska vi på återbesök igen. I mina ögon ser hon närmast sämre ut än vad hon gjorde för fyra veckor sedan.
Tänkte höra om någon har varit med om något liknande?
Börjar känna mig ganska uppgiven och ställa in mig på det värsta. Kan tillägga att hästen endast har gått i hage och tagit det lugnt under hela den här tiden.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovledsinflammation, prognos?

Jag är med om något liknande.

Min häst har en gammal SI-ledsskada, fick diagnosen för knappt ett år sedan. Han har under våren/sommaren haft dubbelsidig hovledsinflammation fram pga av att han avlastar bak och har nu blivit utdömd. Jag sitter i dagarna och väntar på besked från mitt försäkringsbolag huruvida jag får ut nåt på livförsäkringen eller inte och sedan kommer jag ta bort honom.

Inte mycket positivt jag hade att bidra med. :crazy:

jag beklagar att det har gått så illa för din häst.

Men jag är ganska inställd på att min lilla tjej kommer bli utdömd också, vilket jag just nu ser som bästa alternativet. Det är ju bara att inse att om hon inte har blivit något bättre av sprutning av lederna, två kurer med antinflammatorisk behandling samt fyra månaders vila, så kommer hon aldrig kunna hålla som ridhäst.
Kan även tillägga att hon är en vävare som behöver mycket motion och stimulans för att må bra, så att ha henne som promenadhäst eller sällskapshäst känns inte humant.

Tack för att du delade med dig av hur det har gått för din häst.

Det kanske inte behöver vara hopplöst för er. Det beror ju lite på hur SI-ledsskadan ser ut. Är det "bara" en inflammation så kan det gå att behandla med kortison men är det ligamentskador osv så är det värre. För min häst hade det gått lite för långt så han hade fått pålagringar.

Veterinären tror inte att SI-ledsskadan kommer gå att få återställd. Den blir bättre efter kiropraktisk behandling men efter någon vecka så är hon helt låst i korset igen. Enl. vet så skulle hon kunna leva med den snedheten och fungera som ridhäst om vi hade riktig tur. Men att det är omöjligt att säga när skadan är färsk, utan att man måste avvackta och se hur det utvecklas.

Hade din häst haft skarpa hovvinklar innan SI-ledsskadan? Hade den haft några problem med hovlederna innan?

Det vet jag faktiskt inte för hans skada uppkom innan jag köpte honom. Symptomen visade sig dock inte fullt ut förrän efter en konvalecens då han blev stående i 3½ månad pga en annan skada. Han tappade väldigt mycket muskler under den tiden och det var dom som höll allting i schack.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 136
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka