Hovledsinflammation, hur göra nu..??

Dino2018

Trådstartare
Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta.
Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter men dagen efter va hästen blockhalt!
Vi misstänkte sömstick mm så höll på och fixade med hoven i 3 veckor då vi även hittade en liten liten hovböld under tiden och fixade med den. Hästen vart bättre men aldrig helt ren.
Efter 4 veckor åkte jag in till veterinär och visade 1 grads hälta på höger framben.

Den släcktes när hoven bedövades.
Tog fem röntgenbilder men visade inget konstigt så vi kollade även med ultraljud och det visade sig lite vätska precis över hoven
Så förmodligen har hon även vrickat sig när skon slets av och då fått en Hovledsinflammation :( veterinären sprutade med kortison och ska gå på metacam i 10 dagar.
Sjukhage första veckan samt börja skrittas efter en vecka och sen successivt öka, men hur långt jag kan promenera/ rida och skritta henne..? Har gått 8 dagar sen vi var på kliniken nu
Och jag är livrädd hon inte kommer bli bra. Känns som det är dödens inflammation när dom får i Hovleden
 
Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta.
Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter men dagen efter va hästen blockhalt!
Vi misstänkte sömstick mm så höll på och fixade med hoven i 3 veckor då vi även hittade en liten liten hovböld under tiden och fixade med den. Hästen vart bättre men aldrig helt ren.
Efter 4 veckor åkte jag in till veterinär och visade 1 grads hälta på höger framben.

Den släcktes när hoven bedövades.
Tog fem röntgenbilder men visade inget konstigt så vi kollade även med ultraljud och det visade sig lite vätska precis över hoven
Så förmodligen har hon även vrickat sig när skon slets av och då fått en Hovledsinflammation :( veterinären sprutade med kortison och ska gå på metacam i 10 dagar.
Sjukhage första veckan samt börja skrittas efter en vecka och sen successivt öka, men hur långt jag kan promenera/ rida och skritta henne..? Har gått 8 dagar sen vi var på kliniken nu
Och jag är livrädd hon inte kommer bli bra. Känns som det är dödens inflammation när dom får i Hovleden
Försök att slappna av. Det är många hästar med hovledsinflammation som blivit bra. Visst kan det vara lite segt att bli av med ibland och kräva mer än en behandling där man sprutar men det är absolut ingen dödsdom.
När har ni återbesök?
Fick du inget igångsättningsschema av veterinären?
Jag minns inte riktigt vad jag hade för igångsättningsschema just vid hovledsproblemen, men det finns nog andra här som kan ge dig ett schema.
Men man brukar väl ofta börja med några minuter bara. (typ 5-10?).


Om hästen inte blir okej av första behandlingen kan man behöva spruta en gång till.

Det är inte så att du förväxlar det med inflammationer där det också finns artros i leden (det skulle synts på röntgen om så var fallet). Då kan det vara lite svårare att få hästen ohalt.
 
Vi fick aldrig något återbesök utan han sa att om hon är halt om en månad efter första besöket skulle jag boka in en tid så skulle vi spruta igen, annars skulle de vara bra.
Nej inget igångsättningsschema alls, bara att ja ska skritta henne nu ett tag och sen när hon fått nya skor om en vecka så ska ja skritta henne några dagar till och sen börja med lite trav.. men hon vill ju ut.. har massa överskottsenergi om man säger så :) skrittade henne i 20 min idag ca för hand och verka bra.. ingen svullnad eller ökad puls
 
Vi fick aldrig något återbesök utan han sa att om hon är halt om en månad efter första besöket skulle jag boka in en tid så skulle vi spruta igen, annars skulle de vara bra.
Nej inget igångsättningsschema alls, bara att ja ska skritta henne nu ett tag och sen när hon fått nya skor om en vecka så ska ja skritta henne några dagar till och sen börja med lite trav.. men hon vill ju ut.. har massa överskottsenergi om man säger så :) skrittade henne i 20 min idag ca för hand och verka bra.. ingen svullnad eller ökad puls
Det låter för mig lite konstigt att inte ha återbesök alls.
Man behöver ju göra böjprov för att se om hästen är helt okej.
Små hältor är dessutom väldigt svåra att se om man inte är tränad.

Jag hade nog bokat ett andra besök med en annan veterinär/på en annan klinik om någon vecka. Innan jag började med trav.
De jag haft med olika ledinflammationer har aldrig svullnat tydligt hur halta de än varit.
 
Jag gillar ju att nörda ner mig i saker och när det gäller ledinflammationer så är ju Eva Skiöldbrand proffset både nationellt och internationellt. Så vill du söka mer kunskap så leta efter henne på nätet ( finns flera filmer). Hon är ju väldigt tydligt med att en häst (eller annat djur/människa) med en ledinflammation inte kan bli frisk men du kan pausa förloppet.

Jag tycker det är jättebra att du tar igångsättningen på allvar och tycker det är konstigt att du inte fick ett schema.
 
Jag gillar ju att nörda ner mig i saker och när det gäller ledinflammationer så är ju Eva Skiöldbrand proffset både nationellt och internationellt. Så vill du söka mer kunskap så leta efter henne på nätet ( finns flera filmer). Hon är ju väldigt tydligt med att en häst (eller annat djur/människa) med en ledinflammation inte kan bli frisk men du kan pausa förloppet.

Jag tycker det är jättebra att du tar igångsättningen på allvar och tycker det är konstigt att du inte fick ett schema.
Jag förstår inte riktigt det du skrivit ovan.
Du som nördat ned dig kanske kan svara?

Är det alltså alltid likhetstecken mellan artros (onormal nedbrytning av ledbrosk) och inflammation i led hos häst?
En artros vet jag inte kan brytas, bara bromsas/pausas.

Men att en inflammation i sig alltid skulle vara obotlig har jag missat.
Om vi tar en häst som konstateras med till exempel kotledsinflammation en gång i unghäståren, sprutas och rehabas. Lever sedan utan återfalla i den hältan hela livet.
Menar du då att den har nån grad av själva inflammationen kvar hela livet trots att den är symptomfri?


Kan du utveckla, eller länka en video där hon pratar om just ledinflammationer och dess obotlighet?
 
Jag förstår inte riktigt det du skrivit ovan.
Du som nördat ned dig kanske kan svara?

Är det alltså alltid likhetstecken mellan artros (onormal nedbrytning av ledbrosk) och inflammation i led hos häst?
En artros vet jag inte kan brytas, bara bromsas/pausas.

Men att en inflammation i sig alltid skulle vara obotlig har jag missat.
Om vi tar en häst som konstateras med till exempel kotledsinflammation en gång i unghäståren, sprutas och rehabas. Lever sedan utan återfalla i den hältan hela livet.
Menar du då att den har nån grad av själva inflammationen kvar hela livet trots att den är symptomfri?


Kan du utveckla, eller länka en video där hon pratar om just ledinflammationer och dess obotlighet?
Tyvärr så diskuterade vi detta under en föreläsning. Jag tolkade henne som att nedbrytning börjar direkt, det är därför hon har forskat på att hitta markörer i blod och saliv i ett så tidigt stadium som möjligt, alltså innan hästen visar tecken på hälta. Förloppet kan med behandling bromsas men inte backas. Hon pratar i metaforer om att tåget lämnar perrongen.

Vi var på föreläsningen pga att min kompis hade en häst med kotledsinflammation så det diskuteras en hel del och Eva var tydlig, en inflammation är kronisk. Hon pratade också om att det i framtiden kommer att fokuseras mer på antiinflammatorisk mat till häst. Hennes forskning som visar att det finns markörer i saliv och blod visare ju just på att en inflammation inte endast är en lokal företeelse utan påverkar hela kroppen.

Vi var många som blev förvånade över just hennes påstående om kronisk (har hört andra veterinärer som pratar om frisk) men det kanske beror på hur man definierar en inflammation. Jag tolkade Eva som att hon pratar om kronisk eftersom varje inflammation lämnar skador av något slag men den inflammatoriska processen är ju avstannad. Uppstår det en ny inflammation på samma ställe så fortsätter processen där den slutade sist.

Hon pratade också om vikten att ifall man ger hästen ledtillskott att molekylvikten är hög. Ett ledtillskott med låg molekylvikt kommer ha motsatt effekt och istället påskynda nedbrytningen brosk.

Så till din fråga, den unghästen har inte kvar någon inflammation men om hästen obduceras så kommer det finnas spår av att hästen har haft en inflammation. Det kommer synas att brosket har brutits ner, hur mycket beror på hur länge inflammation pågick. Det är därför viktigt att behandla en häst och avstanna processen, därav Evas forskning som går ut på att du åker till veterinären och rider med ett speciellt bett där du sedan kan analysera saliven för att leta efter markörer som visar på en pågående inflammation någon stans i hästens kropp.

Nu blev det kanske rörigt, det är svårt att återge något som är komplicerat och jag har naturligtvis inte hela bilden.
 
Tyvärr så diskuterade vi detta under en föreläsning. Jag tolkade henne som att nedbrytning börjar direkt, det är därför hon har forskat på att hitta markörer i blod och saliv i ett så tidigt stadium som möjligt, alltså innan hästen visar tecken på hälta. Förloppet kan med behandling bromsas men inte backas. Hon pratar i metaforer om att tåget lämnar perrongen.

Vi var på föreläsningen pga att min kompis hade en häst med kotledsinflammation så det diskuteras en hel del och Eva var tydlig, en inflammation är kronisk. Hon pratade också om att det i framtiden kommer att fokuseras mer på antiinflammatorisk mat till häst. Hennes forskning som visar att det finns markörer i saliv och blod visare ju just på att en inflammation inte endast är en lokal företeelse utan påverkar hela kroppen.

Vi var många som blev förvånade över just hennes påstående om kronisk (har hört andra veterinärer som pratar om frisk) men det kanske beror på hur man definierar en inflammation. Jag tolkade Eva som att hon pratar om kronisk eftersom varje inflammation lämnar skador av något slag men den inflammatoriska processen är ju avstannad. Uppstår det en ny inflammation på samma ställe så fortsätter processen där den slutade sist.

Hon pratade också om vikten att ifall man ger hästen ledtillskott att molekylvikten är hög. Ett ledtillskott med låg molekylvikt kommer ha motsatt effekt och istället påskynda nedbrytningen brosk.

Så till din fråga, den unghästen har inte kvar någon inflammation men om hästen obduceras så kommer det finnas spår av att hästen har haft en inflammation. Det kommer synas att brosket har brutits ner, hur mycket beror på hur länge inflammation pågick. Det är därför viktigt att behandla en häst och avstanna processen, därav Evas forskning som går ut på att du åker till veterinären och rider med ett speciellt bett där du sedan kan analysera saliven för att leta efter markörer som visar på en pågående inflammation någon stans i hästens kropp.

Nu blev det kanske rörigt, det är svårt att återge något som är komplicerat och jag har naturligtvis inte hela bilden.
Är lite nyfiken på hennes bakgrund, Är hon veterinär och säljer hon några tillskott eller några andra typer av behandlingar möjligen?
 
Tyvärr så diskuterade vi detta under en föreläsning. Jag tolkade henne som att nedbrytning börjar direkt, det är därför hon har forskat på att hitta markörer i blod och saliv i ett så tidigt stadium som möjligt, alltså innan hästen visar tecken på hälta. Förloppet kan med behandling bromsas men inte backas. Hon pratar i metaforer om att tåget lämnar perrongen.

Vi var på föreläsningen pga att min kompis hade en häst med kotledsinflammation så det diskuteras en hel del och Eva var tydlig, en inflammation är kronisk. Hon pratade också om att det i framtiden kommer att fokuseras mer på antiinflammatorisk mat till häst. Hennes forskning som visar att det finns markörer i saliv och blod visare ju just på att en inflammation inte endast är en lokal företeelse utan påverkar hela kroppen.

Vi var många som blev förvånade över just hennes påstående om kronisk (har hört andra veterinärer som pratar om frisk) men det kanske beror på hur man definierar en inflammation. Jag tolkade Eva som att hon pratar om kronisk eftersom varje inflammation lämnar skador av något slag men den inflammatoriska processen är ju avstannad. Uppstår det en ny inflammation på samma ställe så fortsätter processen där den slutade sist.

Hon pratade också om vikten att ifall man ger hästen ledtillskott att molekylvikten är hög. Ett ledtillskott med låg molekylvikt kommer ha motsatt effekt och istället påskynda nedbrytningen brosk.

Så till din fråga, den unghästen har inte kvar någon inflammation men om hästen obduceras så kommer det finnas spår av att hästen har haft en inflammation. Det kommer synas att brosket har brutits ner, hur mycket beror på hur länge inflammation pågick. Det är därför viktigt att behandla en häst och avstanna processen, därav Evas forskning som går ut på att du åker till veterinären och rider med ett speciellt bett där du sedan kan analysera saliven för att leta efter markörer som visar på en pågående inflammation någon stans i hästens kropp.

Nu blev det kanske rörigt, det är svårt att återge något som är komplicerat och jag har naturligtvis inte hela bilden.
Inte alls rörigt. Tack för en bra sammanfattning.
Det låter inte orimligt trots allt. Men om man dämpar inflammationen i tid gossar jag att nedbrytningen blir minimal (och kanske sedan symptomfri?)
 
Jag tror knappast att forskare på SLU pysslar med att sälja specifika tillskott.
Är inte ens insatt i om de får göra det. Kan finnas klausuler som säger att de ska vara oberoende, har ingen aning.

https://www.slu.se/om-slu/akademisk...ssorer-slu/professorer-2018/eva-skioldebrand/
Jag borde ha kollat upp själv innan jag skrev, hon verkar seriös. Reagerade lite på molekylvikter etc (men antar att det var hyaluronsyra hon syftade på specifikt i sin föreläsning?) och så klart detta med att all inflammation är kronisk. Hon verkar inriktad på artros, så jag funderar på om det är inflammation i samband med artros eller om hon verkligen menar all inflammation i kroppen? Jag tyckte att påståendena lät lite fishy och svarade innan jag googlade, ber om ursäkt!
 
Jag borde ha kollat upp själv innan jag skrev, hon verkar seriös. Reagerade lite på molekylvikter etc (men antar att det var hyaluronsyra hon syftade på specifikt i sin föreläsning?) och så klart detta med att all inflammation är kronisk. Hon verkar inriktad på artros, så jag funderar på om det är inflammation i samband med artros eller om hon verkligen menar all inflammation i kroppen? Jag tyckte att påståendena lät lite fishy och svarade innan jag googlade, ber om ursäkt.
Det är lugnt. Jag hade precis samma tankar så kollade om hon forskadeni ämnet.
Hon menar väl (åtminstone) endast inflammation inuti led antar jag.
Inte i muskler eller annan vävnad.

Nu ska jag spekulera lite utan att vara så påläst, så ta dt inte för fakta.

Artros är väl nedbrytning av brosk. Och som jag tolkar sammanfattningen ovan börjar kanske brosket påverkas direkt det inflammeras. De förändringar som sker om inflammationen behandlas kvickt torde kunna vara obetydliga.

Men den inflammatoriska processen tordea ju avstanna om det behandlas. Sedan att den skadan som är skedd återstår låter ju logiskt.
Men att inflammationen är kvar känns konstigt ja. Men kansle är set bara nåt kvar som alltid finns men inte fortsätter göra skada. Men kan göra det om det blossar upp igen (kanske det som orsakar att vissa hästar får återkommande inflammationer?).

Jag måste läsa på mer känner jag.
Kanske hittar någon annan som är påläst tråden också och kan förklara ännu mer.
 
Vår store hade hovledsinflammation, orsakat av ligamentskada. Han sprutades en gång mot inflammationen, skoddes med specialskor för ligamentet och har varit frisk sen dess. (Efter 6 månaders rehab också såklart).

Låter jättekonstigt att en inflammation skulle vara kronisk. Däremot kan ju skadorna som orsakat inflammationen bli kroniska.
 
Det är lugnt. Jag hade precis samma tankar så kollade om hon forskadeni ämnet.
Hon menar väl (åtminstone) endast inflammation inuti led antar jag.
Inte i muskler eller annan vävnad.

Nu ska jag spekulera lite utan att vara så påläst, så ta dt inte för fakta.

Artros är väl nedbrytning av brosk. Och som jag tolkar sammanfattningen ovan börjar kanske brosket påverkas direkt det inflammeras. De förändringar som sker om inflammationen behandlas kvickt torde kunna vara obetydliga.

Men den inflammatoriska processen tordea ju avstanna om det behandlas. Sedan att den skadan som är skedd återstår låter ju logiskt.
Men att inflammationen är kvar känns konstigt ja. Men kansle är set bara nåt kvar som alltid finns men inte fortsätter göra skada. Men kan göra det om det blossar upp igen (kanske det som orsakar att vissa hästar får återkommande inflammationer?).

Jag måste läsa på mer känner jag.
Kanske hittar någon annan som är påläst tråden också och kan förklara ännu mer.
Men hon kan väl inte menat att inflammationen i sig är kronisk? Däremot låter det logiskt att de skador som inflammationen hinner orsaka i leden blir kroniska. Det skulle isf verkligen stödja att man ska behandla ledinflammationer skyndsamt istället för att försöka vila ut dem.
 
Men hon kan väl inte menat att inflammationen i sig är kronisk? Däremot låter det logiskt att de skador som inflammationen hinner orsaka i leden blir kroniska. Det skulle isf verkligen stödja att man ska behandla ledinflammationer skyndsamt istället för att försöka vila ut dem.
Nä, det tyckte inte jag heller innan jag fick det utförliga som @Silje skrev ovan, efter det blev jag osäker på vad som menas.
Har inte hunnit läsa mer av Eva så jag vet faktiskt inte vad hon säger

Som jag skrev ovan så förstår jag att artros inte är reversibelt, men inflammation bör ju gå att bota.
 
Det är lugnt. Jag hade precis samma tankar så kollade om hon forskadeni ämnet.
Hon menar väl (åtminstone) endast inflammation inuti led antar jag.
Inte i muskler eller annan vävnad.

Nu ska jag spekulera lite utan att vara så påläst, så ta dt inte för fakta.

Artros är väl nedbrytning av brosk. Och som jag tolkar sammanfattningen ovan börjar kanske brosket påverkas direkt det inflammeras. De förändringar som sker om inflammationen behandlas kvickt torde kunna vara obetydliga.

Men den inflammatoriska processen tordea ju avstanna om det behandlas. Sedan att den skadan som är skedd återstår låter ju logiskt.
Men att inflammationen är kvar känns konstigt ja. Men kansle är set bara nåt kvar som alltid finns men inte fortsätter göra skada. Men kan göra det om det blossar upp igen (kanske det som orsakar att vissa hästar får återkommande inflammationer?).

Jag måste läsa på mer känner jag.
Kanske hittar någon annan som är påläst tråden också och kan förklara ännu mer.
Jag känner likadant, behöver veta mer. Det kan vara svårt också att förstå hennes föreläsningar som finns online eftersom hon använder medicinska begrepp och jag har inte kunskap nog att veta vad som innefattas.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp