Hovledsinflammation!!

Det roliga här är att hästen är knappt igång. Han köptes ganska ”avställd.” Riden 3-4 gånger i vecka ungefär. Gick igenom besiktningen ua och nu detta? Att det skulle vara en överansträngning känns nästintill omöjligt då vi enbart promenerat, skrittat och travat på, lite cavaletti etc. Han har absolut inte gått hårt.
Överansträngning behöver ju inte vara pga ridning utan kan ju vara pga suboptimal skoning, knöligt underlag som gör att belastningen i leden blir fel mm.

Det kan, som flera andra skrivit, vara så att hästen har någon annan skada i grunden som leder till att det blir hovledsinflammation eller symtom som kan tolkas som det (ligamentskada, process i strålben tex). Men det är helt rimligt att man ger det några behandlingar innan man börjar leta vidare om man tänker att hovledsinflammation är en sannolik diagnos. Det är ju inte gratis att göra en MR, så man kanske inte kastar sig på det direkt (försäkringsbolaget ersätter ibland inte heller om man gör det för tidigt/utan att det egentligen är indicerat) men det är väl ett rimligt nästa steg i utredningen om hästen fortsatt inte blir bra.

Hovleds och kotledsinflammationer har i min bekantskapskrets och erfarenhet vart 90 % hovslagarrelaterat.
Vår första häst hade kotledsinflammationer i början av vårt köp. Tills pappa beslöt sej för att sko henne själv, (han fick hjälp av en mkt känd hovslagare) och efter det sen så var hon ohalt resten av sitt liv. Och vet en hoppryttare som köpte en mkt bra hopphäst billigt då hästen hade hovledsinflammationer OFTA, den började också skos "annorlunda" och blev efter det ohalt och har meh veterligen inte heller varit halt efter det.

De skos med "kortare" tår för mer "upprätta" hovar. Så inga dressyrtassar alltså. "långa tår" anses ge bättre steg då hästen måste lyfta hoven mer för att få upp hoven..

Det är ju en jätteförändring att gå från gräshage och ridas på gräs barfota, till skodd med järn och ridas på hårda underlag.

Människor hade också fått inflammationer i foten av det!

Kanske är läge att backa och börja om? Sko av, låt hästen vara barfota i hagen, men barfotaboots på promenaderna. Och betydligt mjukare, rehabbiga aktiviteter. Låt hovar och kropp vänja sig.

När inflammationerna gett sig kan ni fundera på att sko igen (men behövs det verkligen? En häst som gått barfota hela livet brukar ha fina hovar, och barfotabootsen är jättebra nuförtiden så man kan skydda mot tuffare underlag som grusväg).

Jag har erfarenhet av hovledsinflammation bf som svarade OK på kortison men inte 100%.
Svarade ingenting på metacam.
Testade därefter butta som gav bättre effekt.
Blev helt bra på butta + vila.

Det fanns inga pålagringar med i bilden.

Det är ju en jätteförändring att gå från gräshage och ridas på gräs barfota, till skodd med järn och ridas på hårda underlag.

Kanske är läge att backa och börja om? Sko av, låt hästen vara barfota i hagen, men barfotaboots på promenaderna. Och betydligt mjukare, rehabbiga aktiviteter. Låt hovar och kropp vänja sig.

När inflammationerna gett sig kan ni fundera på att sko igen (men behövs det verkligen? En häst som gått barfota hela livet brukar ha fina hovar, och barfotabootsen är jättebra nuförtiden så man kan skydda mot tuffare underlag som grusväg

När inflammationerna gett sig kan ni fundera på att sko igen (men behövs det verkligen? En häst som gått barfota hela livet brukar ha fina hovar, och barfotabootsen är jättebra nuförtiden så man kan skydda mot tuffare underlag som grusväg).
Det var precis så jag började. Han har inte varit skodd i mer än 2 månader.
Jag hade tänkt att behålla honom barfota tills jag kände att det inte fungerade (vilket jag idag vet troligtvis berodde mer på än inflammation än att han ömmade.) Vi gjorde heller inga ”krävande” aktiviteter överhuvudtaget då han inte var helt igång vid köp, utan enbart lära känna, promenader, lite longering etc. Kom aldrig mke längre med igångsättningen innan nånting började kännas off.

Att sko av helt känns däremot som en bättre idé än att sko honom bak också (där han för övrigt har fina hovar, är bara skodd fram idag) i enbart rehab syfte. Tanken va ju att han skulle få specialskor för att hjälpa med detta.

Vår store fick hovledsinflammation. Nu var vår veterinär en sån där som inte bara accepterade en inflammation hur som helst utan ville veta varför och det visade sig vara ett skadat ligament i hoven som gav inflammationen. Sjukbeslag och vila och hovledsinflammationen var borta :-).

Vår store fick hovledsinflammation. Nu var vår veterinär en sån där som inte bara accepterade en inflammation hur som helst utan ville veta varför och det visade sig vara ett skadat ligament i hoven som gav inflammationen. Sjukbeslag och vila och hovledsinflammationen var borta :-).
Precis därför jag ska föreslå magnetröntgen om han inte är måttligt bättre vid nästa besök.
Inte första gången jag läser om ligament i hoven som i sin tur orsakat en hovledsinflammation.

Hästen blev helt som vanligt efter det? Klarade av ”riktigt” arbete?😊

Precis därför jag ska föreslå magnetröntgen om han inte är måttligt bättre vid nästa besök.
Inte första gången jag läser om ligament i hoven som i sin tur orsakat en hovledsinflammation.

Hästen blev helt som vanligt efter det? Klarade av ”riktigt” arbete?😊
Japp. Det var såklart en rehabperiod men sen var han som vanligt igen :-).

Är du helt säker på att säljaren varit ärlig vid köpet och att hästen inte har vilat eftersom han inte håller för arbete? Tyvärr är det ju inte en helt ovanlig taktik att ställa av hästen en tid och sälja den inte igångsatt, innan den blir halt av för mycket arbete. Speciellt om hästen inte är försäkrad är det ju inte riktigt möjligt att få ut tidigare skadehistorik om ägaren inte begär ut eventuella journaler

Är du helt säker på att säljaren varit ärlig vid köpet och att hästen inte har vilat eftersom han inte håller för arbete? Tyvärr är det ju inte en helt ovanlig taktik att ställa av hästen en tid och sälja den inte igångsatt, innan den blir halt av för mycket arbete. Speciellt om hästen inte är försäkrad är det ju inte riktigt möjligt att få ut tidigare skadehistorik om ägaren inte begär ut eventuella journaler
Självklart är det alltid en risk, men både jag och nära jag hade med som ”second opinion” fick ett jättebra intryck, hon har erbjudit både journalutdrag och gamla röntgenplåtar samt varit väldigt brydd och tillmötesgående angående hela grejen. Jag är så säker man kan vara känner jag..
Hon sålde ju inte bara denna hästen, hon sålde sin andra också, båda av samma anledning. Brist på tid och intresse.

Liknande trådar

Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
366
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 134
Senast: Ray
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 155
Senast: Bergmutt
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 047
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pendelparkering Stockholm
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn

Hund, Katt, Andra Djur