Hovledsinflammation eller onödig oro?

vafsen12

Trådstartare
Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en rejäl värmeökning i höger framhov. Jag misstänkte hovböld och tog ut hovslagaren. Han hittade ingen hovböld. Därefter fick hästen vila. Värmen och hältan minskade och det kändes bra. Men plötsligt var det tillbaka igen (trots att han bara gick i hagen). Så jag misstänkte att han kanske vrickat sig och när om dom sprang i hagen så kom det tillbaka. Hästen ställdes därför i en sjukhage i drygt en vecka. Redan andra dagen i sjukhagen hade värmen minskat och jag upplevde att resten av tiden i sjukhagen var han bra. Nu har han fått gå ut till de andra igen. Värmeökningen och hältan i HF har inte återkommit, vilket är positivt, eftersom det var det som var det initiala problemet. Däremot tycker jag nu att han är lite varm i båda hovarna, precis vid kronranden. Det har dock varierat, vissa dagar inte varm andra dagar "jämnvarm". Kan inte märka något i skritt. När jag longerade honom i trav såg jag inget heller men han var lite trög och det är det i kombination med att han är lite varm i båda framhovarna som oroar mig. Oron baseras på att detta vanligtvis är en väldigt pigg häst som gillar att springa, och efter en sådan här vila brukar han vara allt annat än trög! Oroar jag mig i onödan? Vet ju att hovarna är varma vissa tidpunkter osv. Men jag har läst en del om hovledsinflammation och blir lite nervös. Ska jag prova och rida igång honom för att se om det kommer tillbaka? Kommer det tillbaka kommer jag givetvis ta honom till veterinär men jag tänkte höra lite om någon haft någon erfarenhet av något liknande. Att det skulle kunna starta i en hov för att sen bli båda......

Om jag tycker att min häst inte betér sig som den brukar och är ovillig att röra sig så åker jag till kliniken, värme eller ej.

Om man har ont i en fot är det lätt hänt att man överbelastar den andra. Åk till klinik, alltid bra att utreda i tid kan jag tycka.

Tja, dubbelsidig frambenshälta yttrar ju sig i en ovillig häst som inte visar någon direkt hälta. Jag hade åkt till veterinär för en utredning.

Tack för era svar! Jag ska testa i veckan hur han känns så det inte var en engångsföreteelse men annars bokar jag tid på klinik nästa vecka!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka