Hovkapsel?

TwiggyM

Trådstartare
Har fått höra att mitt föl (ännu ej hemkommet) har skadat sig och fått byta ut hovkapseln. Tydligen är hon återställd och har inte fått några men av detta.

Har ni erfarenhet av samma skada? Kan det förstöra hästens steg på ngt sätt? Informera gärna, har aldrig varit med om det själv och har inte sett skadan!

Sv: Hovkapsel?

Har fått höra att mitt föl (ännu ej hemkommet) har skadat sig och fått byta ut hovkapseln. Tydligen är hon återställd och har inte fått några men av detta.

Har ni erfarenhet av samma skada? Kan det förstöra hästens steg på ngt sätt? Informera gärna, har aldrig varit med om det själv och har inte sett skadan!

Hej, jag ska försöka svara dig. Alla föl föds med en sk. skyddande fölputa som under fölets första dygn slits bort. På ett nyfött föl så är hovkapseln av en mjukare mer elastisk struktur och varefter fölet växer så växer även denna mjukare hovkapselstruktur ner och ersätts av en starkare struktur i hovkapseln. Man kan för dagen se en tydlig "rand" i hovkapseln horisontellt ca två tredjedelar ner från kronranden på föl födda ca i slutet på maj. Den nedre delen under denna rand är just strukturen efter fölets hornkapsel innan födseln och den övre strukturen avspeglar hornkapseln efter födseln.

Då den nedre delen av hornkapseln är av en mjukare struktur så är det ytterst viktigt att man verkar föl med täta intervaller under deras första sex-nio månader för att dels undvika att det skörare vägghornet bryts av och orsakar skador i hoven. Lika viktigt med täta verkningar är att tidigt innan tillväxtzonerna förbenats ge den enskilda individen en så rak och korrekt fysiologisk benaxel där benet tar upp belastningen i benets styvaste riktning.

Vi brukar först koncentrera oss på själva kotan, kotans tillväxtzoner förbenar sig så snart som sex veckor efter fölets födsel. Felaktig inskening i kotan som inte har korrigerats inom sex veckor kommer den enskilda individen ofelbart få leva med resten av sitt liv.

Hoppas ngn va förståligt,,, jag ser inte vad jag skriver just nu p.g.a. trötthet.

Jag tror inte du behöver vara orolig för ditt föl eftersom den verkar vara återställd.

Lycka till.

Sv: Hovkapsel?

Det är alltid kul att läsa dina inlägg !
Utförliga & intressanta från alla vinklar.
Önskar jag hade den kunskapen !

mvh Malin

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
22
· Visningar
1 919
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka