Hovformer och gångarter

Sv: Hovformer och gångarter

fia0 skrev:
Skor hovslagare som är vana vid islandshästar annorlunda än "vanliga" hovslagare?
Ibland är det faktiskt så att hovslagare har vant sig vid "islandhästfolk" som har önskemål om sk gångartsskoning "hitan och ditan"....
Fick en ny hovslagare för några år sedan som frågade om vi verkligen behövde ha sådär långa tår fram på våra hästar ....
Jag har hört många varianter av påståenden om långa tår fram/bak som ska påverka takt (som emellanåt varit helt uppåt väggarna) men framför allt frambenslyft.
Gångartsskoning var något som skrevs om ganska mycket för ett antal år sedan och det har hängt kvar - ibland också helt förvanskat.
Nu är det ganska tyst om det - men det används nog ganska flitigt ändå.
Sedan är det så att en lång tå inte alltid förbättrar steget till att bli högt och långt i en "förskjuten båge" (kan ju inte rita i inlägget :smirk: ) det kan istället bli ett kort knyckigt steg. Bak kan det orsaka att hästen får ett kort bakbenssteg och inte kommer någonvart.

Sen är det ju även så att en normalskoning är en strävan efter att få en så hållbar häst som möjligt, alla förändringar med längre tår och annat ger extra slitage på senor och leder.

sambaengi skrev:
Fast jag föredrar att hästen går i hagen så som den rids och tränar upp sig och vänjer in sig . Använder inte boots utan endast dessa små korrigeringarna. det är ju faktiskt så att rätt vinkel är inte densamma för varje häst och om hästen går balanserat antar jag att den faktiskt är verkad med rätt vinkel för just den hästen!

Anette

Vinkeln kan skilja sig en aning från häst till häst ja, oftast är det inte så stora skillnader. Boots är ett underskattat hjälpmedel, det hjälper alltså inte bara oss islandsfolk att träna gångarter utan är mycket behjälplig i rehabiliteringen av en häst efter sjukdom tex.

Boj skrev:
,Boots är ett underskattat hjälpmedel, det hjälper alltså inte bara oss islandsfolk att träna gångarter utan är mycket behjälplig i rehabiliteringen av en häst efter sjukdom tex.

Håller med dej!
Precis som vi människor kan ta hjälp av viktmanchetter för att stärka upp oss så vi blir jämnsidigare, starkare eller återhämtade efte skada!

/Malin

Boj skrev:
Sen är det ju även så att en normalskoning är en strävan efter att få en så hållbar häst som möjligt, alla förändringar med längre tår och annat ger extra slitage på senor och leder.
Just precis, men det brukar ofta inte nämnas av dem som är för gångartsskoning. Även höga trakter och korta tår ger slitage.

Jag är nog för normalskoning som är bäst för hästens hälsa, och har nog lite svårt att förstå hur man genom att ändra hovens vinkel eller genom att ta tyngre skor fram eller bak kan få hästen att bygga muskler och lära de att "sätta under sej" bättre :angel: . Att man får bättre takt eller fördröjning av steget kan jag förstå, eller att man genom rätt träning med viktboots kan träna upp försvagade muskler. Men att få hästen att sätta under sej :confused: hur då?

freyja skrev:
Just precis, men det brukar ofta inte nämnas av dem som är för gångartsskoning. Även höga trakter och korta tår ger slitage.

OBS! trakterna leker inte jag med! De skall vara rätt verkade och det är inget man spelar med i "gångartsverkning" vad jag vet! Sedan som sagt pratar jag om max 1 cm kortare eller längre. Rider man tex barfota så slits bakhoven ner snabbare på islandshästar som töltar och sätter under sig och jag har set mer än en 4-gångare bli travaktig och svårtöltad efter några få ggr medan 5-gångaren pga av samma orsak blir mer och mer taktsäker i tölten!

Det lilla jag pratar om är inom normalverkningens variationer och inom hovens egen tillväxt på i genomsnitt 2 cm på två månader. Och jag skor om mina hästar tätt! Då orsakar de som noormalverkar sina hästar men låter hovarna växa både 3 och 4 cm innan de skor om med alldeles för långt mellanrum mer skada! Vips skall hästen vänja sig vid en 3 cm kortare tå över en natt! Hur tror ni den vinkeländringen känns???

Anette

josse skrev:
Jag är nog för normalskoning som är bäst för hästens hälsa, och har nog lite svårt att förstå hur man genom att ändra hovens vinkel eller genom att ta tyngre skor fram eller bak kan få hästen att bygga muskler och lära de att "sätta under sej" bättre :angel: . Att man får bättre takt eller fördröjning av steget kan jag förstå, eller att man genom rätt träning med viktboots kan träna upp försvagade muskler. Men att få hästen att sätta under sej :confused: hur då?

Har man inte testat så skall man inte fördöma! Jag har 10 års erfarenhet av detta och bara positiva erfarenheter men då har jag hållit mig inom ramarna för normalverkning egentligen, vilket annars inte min hovslagare heller ställt upp på! Jag rider med säte och inget i handen och får hästarna att väl sätta under sig men jag gör det som underlättar för hästen och som även underlättar för andra mindre vana ryttare att klara få hästen i ren tölt. Jag föredrar detta framför folk som drar hästen i munnen, upp med huivudet osv. Det konstiga är att alla blir så förvånade över att mina hästar musklar sig så snabbt.

Ibland har jag enbart sko fram på 5-gångare eller bak på 4-gångare. Det ä r inte ovanligt att folk bara skor sina hästar fram därför att framhovarna slits mer på vanliga hästar och då är det inte så konstigt att jag skor bak om bakhovarna slits mer. Det är faktiskt så att en 5-gångare nöter mer jämnt bak-fram än en 4-gångare om de rids barfota. Fyrgångaren sliter alltid mer bak medan 5-gångaren tom kan slita mer fram!

Varje gång du verkar ändrar du vinklarna! Verkar du med 10 veckors mellanrum på en häst med snabbväxande hovar, kan hovarna ha vuxit 4 cm! Oftast växer de snabbast fram dessutom. Den lilla nyans jag använder mig av samt täta verkningar, är mindre än de flesta hästar faktiskt mer eller mindre naturligt utsätts för! Och jag har välmusklade hästar, både i rumpa och rygg, aldrig haft problem med vare sig spatt eller andra belastningsrelaterade skador.

Jag har faktiskt inte haft en häst som skadats av min ridning och hovskötsel! Men runt mig har jag massor av folk med problem både här och där på hästen och med ridningen. Antingen har jag valt kanonhästar eller så är mina metoder bra. Eller kanske både och. Hur som helst, det har fungerat utmärkt i 10 år så varför skall jag ändra på det när andras metoder verkar funka sämre?! För den delen är skillnaden så liten så ingen ens tänker på det!

Däremot tar jag definitivt avstånf från extrema skoningar typ 4cm för lång tå och tung sko!

Jag har testat boots och jag har viktboots men det är ingenting man lägger på en ung häst som skall lära sig tölta rent! Det är tungt och kräver rätt mycket och jag har sett hästar få rejäla belastningsskador med boots. Dessutom rider jag mest ut i kuperad terräng, för att undvika statiska belastningsskador och förslitningar som blir på hästar som ständigt går på samma plana underlag. Då rider man inte heller med boots. Jag tror mer på att få bättre lyft genom bättre muskulatur tex genom klättring och samling än boots. Om det nu är så att man vill ha dessa enorma rörelser som i sig faktiskt är slitande på hästen!

Anette

sambaengi skrev:
OBS! trakterna leker inte jag med! De skall vara rätt verkade och det är inget man spelar med i "gångartsverkning" vad jag vet! Sedan som sagt pratar jag om max 1 cm kortare eller längre. Rider man tex barfota så slits bakhoven ner snabbare på islandshästar som töltar och sätter under sig och jag har set mer än en 4-gångare bli travaktig och svårtöltad efter några få ggr medan 5-gångaren pga av samma orsak blir mer och mer taktsäker i tölten!

Det lilla jag pratar om är inom normalverkningens variationer och inom hovens egen tillväxt på i genomsnitt 2 cm på två månader. Och jag skor om mina hästar tätt! Då orsakar de som noormalverkar sina hästar men låter hovarna växa både 3 och 4 cm innan de skor om med alldeles för långt mellanrum mer skada! Vips skall hästen vänja sig vid en 3 cm kortare tå över en natt! Hur tror ni den vinkeländringen känns???

Anette
Jag har faktiskt varit med om att hovslagare verkat ner trakter rejält. Tvärar de då inte tån blir det en ond cirkel. Hoven rullar inte över som den ska och tån slits överhuvudtaget inte. Trakterna utsätts för hårt tryck och spricker ofta. (Nu talar jag alltså om oskodda hästar). Har också varit med om extrema gångartsskoningar där tårna fått växa... i längden blir trakterna även på en skodd häst lägre om man har väldigt långa tår för trakterna slits ner en aning, men inte tån.
Jag tycker också att man inte ska ha för långt mellan skoningarna. 5 - 8 veckor beroende på hur fort hästens hovar växer. Verkningsintervallen kan ibland inte vara längre den heller, men en del hästar sliter väldigt jämnt och fint och behöver inte verkas oftare än var 12:e vecka.

Jag har testat boots och jag har viktboots men det är ingenting man lägger på en ung häst som skall lära sig tölta rent!

Absolut inte, en ung häst skall inte viktas i första skedet. Ambitionen är att takten kommer med rätt träning och styrkan, boots kan användas för korrigering.

freyja skrev:
Jag har faktiskt varit med om att hovslagare verkat ner trakter rejält. Tvärar de då inte tån blir det en ond cirkel. Hoven rullar inte över som den ska och tån slits överhuvudtaget inte. Trakterna utsätts för hårt tryck och spricker ofta. (Nu talar jag alltså om oskodda hästar). Har också varit med om extrema gångartsskoningar där tårna fått växa... i längden blir trakterna även på en skodd häst lägre om man har väldigt långa tår för trakterna slits ner en aning, men inte tån.
Jag tycker också att man inte ska ha för långt mellan skoningarna. 5 - 8 veckor beroende på hur fort hästens hovar växer. Verkningsintervallen kan ibland inte vara längre den heller, men en del hästar sliter väldigt jämnt och fint och behöver inte verkas oftare än var 12:e vecka.

Hm ja att verka ner trakterna är populärt i vissa typer av barfotaverkning och det är ju inte klok! Du resonerar precis som min hovslagare här och det stämmer det du säger, men det du skriver om jämn förslitning och 12 veckor kan jag enbart ställa upp på om det är en häst som växer mycket långsamt i hovarna! Sedan kan man behöva sko om tätare. Jag fick sko min lille piggelin var 3:e-var 4:e vecka! Obs! Han var normalverkad klockren naturtöltare med rejält undertramp i sig själv och glidet i töltsteget blev givetvis rejält då också. Annars växte han ganska normalt i hovarna, i alla fall var de definitivt inte snabbväxande!

Anette

Boj skrev:
Jag har testat boots och jag har viktboots men det är ingenting man lägger på en ung häst som skall lära sig tölta rent!

Absolut inte, en ung häst skall inte viktas i första skedet. Ambitionen är att takten kommer med rätt träning och styrkan, boots kan användas för korrigering.

Håller med. Men som sagt vad som är normalverkning måste man faktiskt avgöra från häst till häst. Det går inte att ha samma vinklar på alla och just deras rörelsemönster bestämmer hur man skall lösa det hela. Som ett exempel kan jag nämna att jag red in ett nioårigt sto som i hagen gick enbart i grisepass, ökad sådan, flygande pass samt korsgalopp! genom endast två månaders ridning och dessa små korrigeringar fick jahg en häst som plötsligt travade i hagen och galopperade rent! Hon reste sig mer och bar sig själv bättre och töltade rent! Det syntes på hela hästen att hon mådde bättre! Standardverkningen genom åren, utan hänsynstagande till hennes rörelsemönster, hade gjort henne framtung och stel i sidorna. Rätt verkning och ridning gjorde att hästen blev något helt annat! O jag har många fler personliga erfarenheter av detta samt har hjälpt andra få ordning på sina hästar.

Personligen anser jag att om man skor och verkar så man ser att hästen har lätt för alla gångarterna och rör sig korrekt, då har man gjort rätt och hästen mår som bäst.

Anette

Anette

Det finns inget facit när det gäller vinkeln, men hoven skall se ut och bete sig naturligt vid en verkning där vinkeln ligger runt 45-47 grader om jag nu inte minns fel. Här ligger ett jämnt vikt över kotan, blir vinkeln mycket över eller under ökas trycket på kotan fram resp bak beroende på. Här får man då en ojämn fördelning, och detta medverkar till extra slitage inte bara på kotan utan även senor och ligament får ta stryk av detta.

Sen kan det nog finnas hästar som behöver verkas något utanför ramen av detta, men dessa förändringar är då inte så enorma.

Ett förtydligande när det gäller 12 veckor. Detta gäller oskodda hästar som inte har några felställningar och som sliter jämnt och fint runt hela hoven. Dvs inte sliter snett eller utvecklar lång tå...
Dessa hästar är ganska sällsynta.
Jag har två stycken, mor och son. Övriga hästar behöver i snitt verkas var 7:e vecka. En häst behöver verkas var tredje vecka - men hon är unghäst och har tendens att slita lite snett.

Senast ändrad:

freyja skrev:
Ett förtydligande när det gäller 12 veckor. Detta gäller oskodda hästar som inte har några felställningar och som sliter jämnt och fint runt hela hoven. Dvs inte sliter snett eller utvecklar lång tå...
Dessa hästar är ganska sällsynta.
Jag har två stycken, mor och son. Övriga hästar behöver i snitt verkas var 7:e vecka. En häst behöver verkas var tredje vecka - men hon är unghäst och har tendens att slita lite snett.

Jag har också ett par med perfekt slitage och som behåller en perfekt form på hoven och då stämmer det bra! Men ibland får jag ändå problem pga av att de kan gräva med framhovarna och totalt förändra formen. Vissa gräver även om de går på bete och det finns mat. Finns väl rötter som smakar bra. Men det är viktigt det du säger om just att det är ett fåtal hästar som rör sig perfekt och det är just det jag vill ha fram.

Det är ju så med oss människor också. Och då försöker man skaffa skor som är anpassade till just den människas fötter. Många ryggproblem, knäproblem mm kan på så vis avsevärt förbättras! Och då talar människan om att jag mår bättre men det kan inte hästen med ord! Därför måste man som hästhållare och ryttare själv vara mycket lyhörd på hur hästen reagerar och mår och kunna tolka detta. Det kräver att man är bra på att lyssna på sin häst! Jag samarbetar med traktens bästa veterinär och hovslagare sedan 10 år och har aldrig haft prblem med någon av mina hästars ben utom de fall de skadat sig vid lek i hagen! Jag har i många år sagt "utan hovar ingen häst" och ser med förvåning på det nyvaknade intresset för hovarnas skötsel och begriper inte att folk inte tänkt på det innan!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Har man inte testat så skall man inte fördöma! Jag har 10 års erfarenhet av detta och bara positiva erfarenheter men då har jag hållit mig inom ramarna för normalverkning egentligen, vilket annars inte min hovslagare heller ställt upp på! Jag rider med säte och inget i handen och får hästarna att väl sätta under sig men jag gör det som underlättar för hästen och som även underlättar för andra mindre vana ryttare att klara få hästen i ren tölt. Jag föredrar detta framför folk som drar hästen i munnen, upp med huivudet osv. Det konstiga är att alla blir så förvånade över att mina hästar musklar sig så snabbt.

Nä jag har inte testat och fördömer inte heller ;) . Vad jag menade var att enbart skoning inte kan få en häst att sätta bättre under sej, utan som du själv skriver "rida med säte och inget i handen". Då förstår jag att dina hästar musklar sej, men knappast med hjälp av anorlunda skoning. Tyvärr tycker jag att det ibland finns en övertro till snabba genvägar och hjälpmedel (obs nu menar jag inte dej)och därför regaerade jag på det du skrev, jag uppfattade det som att du menade att man genom små korrigeringar inom normal skoning kan få en häst att sätta under sej och bygga muskler och det tyckte jag var långsökt och det har jag fortfarande svårt att förstå, även om jag inte testat. Jag har aldrig påstått att du rider dina hästar fel eller att de är dåligt musklade, det har jag ingen aning om, jag vet ju inte nes vem du är :o . Så om du uppfattade det som kritik av ditt sätt att rida och sko dina hästar så tolkade du det fel och jag ber om ursäkt :angel:

josse skrev:
Nä jag har inte testat och fördömer inte heller ;) . Vad jag menade var att enbart skoning inte kan få en häst att sätta bättre under sej, utan som du själv skriver "rida med säte och inget i handen". Då förstår jag att dina hästar musklar sej, men knappast med hjälp av anorlunda skoning. Tyvärr tycker jag att det ibland finns en övertro till snabba genvägar och hjälpmedel (obs nu menar jag inte dej)och därför regaerade jag på det du skrev, jag uppfattade det som att du menade att man genom små korrigeringar inom normal skoning kan få en häst att sätta under sej och bygga muskler och det tyckte jag var långsökt och det har jag fortfarande svårt att förstå, även om jag inte testat. Jag har aldrig påstått att du rider dina hästar fel eller att de är dåligt musklade, det har jag ingen aning om, jag vet ju inte nes vem du är :o . Så om du uppfattade det som kritik av ditt sätt att rida och sko dina hästar så tolkade du det fel och jag ber om ursäkt :angel:

Ingen fara! Jag korrigerar bara gången så den inte är fel i grunden för det kan göra att hästen får svårt att sätta under sig och muskla sig, men som du säger, man måste rida korrekt också. Då är vi helt överrens!

Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama