Hovens vinkel

Mumin_79

Trådstartare
Jag undrar egntligen hur vi kommit fram till vilka vinklar en häst "ska" ha?
Genuint nyfiken, hovslagare pratar ju ofta om bakåtbruten axel och olika linjer.

Jag har suttit och tittat på just massa foton på mustanger och prewalskihästar samt hästar från camaregue . Mustangerna har ju som de flesta vet lite bakåtbrutna vinklar och hästar som levt i mjukare mark som har lite högre trakter och inte sliter så mycket mer liknar mer våra tamhästars. Vad är egentligen det ultimata för en häst och hur vet vi det? Finns det forskning på detta?

Hur har vi kommit fram till att dessa vinklar är de ultimata när hästen går barfota, om det finns ferala och vilda hästar med dessa vinklar om det nu vore så skadligt?

Är det endast pga av belastningen av människan på hästens rygg någon timma i veckan som vi anser att vinklarna måste vara annorlunda? Körhästar då? Kan dessa ha andra vinklar utan skadan?

En mogen och seriös disskussion nu utan pajkastning på den ena eller andra metoden nu!!!!!

Mumin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Sv: Hovens vinkel

Jag tror inte man ska "titta så mkt" utan i stället koncentrera sig på den enskilda individens fysiska förutsättningar,arv, bruk och dom fyra belastningsfaserna...

Jag börjar känna mig tjatig är det så??

Och forskning på detta orråde finns det i massor. Hur har du kunnat missa den???

Jag undrar egntligen hur vi kommit fram till vilka vinklar en häst "ska" ha?

Svara mig gärna hur DU kommit fram till vilka vinklar en häst ska ha, och då menar jag dom hästar som vi i Sverige har till, bruk, avel,hobby och tävling.

Vad är din uppfattning om optimala vinklar samt vilken forskning stödjer du ditt resonemang på???

Äntligen en sakkunnig tråd.. Tack för den

Vad menar du med de fyra belastningsfaserna?

Ja har vi inte ens kunskapen om det så vet jag inte hur denna diskuttion skall kuna leda vidare till ngt konstruktivt.

Förtydligande.

belastningsfaserna.
1. svävningsfasen
2.isättningsfasen
3.belastningsfasen
4. överrullningsfasen.

Jag har inte kommit fram till något alls än därför jag ville disskutera
Den forskning jag har hittat är gjord på skodda hästar vilket då inte var vad jag var ute efter, kanske behövs det mer forskning kring ämnet.

Min fråga då hovis, hur kan mustangerna med sina bakåtbrutna linjer vara så pass friska och sunda? Varför skaffar många amerikanare mustanger som ridhästar från infångningarna om dessa skulle lida av div problem pg av detta, det är faktiskt så att de är ansedda tvärtom att de är mkt friska individer.

Jag har även grunnat på det här som John Moore skrev i hästfocus om "naturligt" och dessa olika modeller beroende på underlag och hur pass mkt de sliter.

Det jag vet att jag tror på är att alltid gå tillbaka till grunden i allt.
Men jag skulle gärna vilja veta exakt hur de kom fram till de mest ultimata vinklarna och varför. Någon litteratur /bok/artikel/sida du rekommenderar?

Mumin

Senast ändrad:

Jag har inte kommit fram till något alls än därför jag ville disskutera
Den forskning jag har hittat är gjord på skodda hästar vilket då inte var vad jag var ute efter, kanske behövs det mer forskning kring ämnet.

Min fråga då hovis, hur kan mustangerna med sina bakåtbrutna linjer vara så pass friska och sunda? Varför skaffar många amerikanare mustanger som ridhästar från infångningarna om dessa skulle lida av div problem pg av detta, det är faktiskt så att de är ansedda tvärtom att de är mkt friska individer.

Jag har även grunnat på det här som John Moore skrev i hästfocus om "naturligt" och dessa olika modeller beroende på underlag och hur pass mkt de sliter.

Det jag vet att jag tror på är att alltid gå tillbaka till grunden i allt.
Men jag skulle gärna vilja veta exakt hur de kom fram till de mest ultimata vinklarna och varför. Någon litteratur /bok/artikel/sida du rekommenderar?

Mumin

Men vilda mustanger rids väl ej, man vet också att de flesta om inte för att säga alla hästar går kraftigt på framdelen i vilt tillstånd. Det är kanske vid dessa ögonblick som en hingst vill visa upp sig som hästen inte lägger den största delen på fram. Trots det så klarar sig hästen i de flesta fall utan skador på framben och kotor, något som inte är möjligt när hästen har en ryttare på.

Det är också så att när hästen rids vill vi att den jobbar aktivt från bakbenen, varför? Jo vi vill ha en mera hållbar häst, men också att den största kraften och styrkan faktiskt ligger i aktern på häst. Vem skulle då med berått mod be hästen arbeta på ett direkt skadligt sätt, något man vet att hästen får skador av nämligen en okunnig eller obalanserad ryttare samt med för stor tyngd både av sig själv men även av ryttaren på framdelen. Frambenen/kotorna är mycket klena/veka om man jämför med bakkärran, och de flesta vill väl utnyttja kraften på så rätt sätt som möjligt till gagn för både häst och ryttare.

Vinkel är till för att hålla en sån jämn belastning som möjligt på kotan, under hästens alla belastningsfaser. Tänk dig själv om du foga ihop två pinnar, var får du den största styrkan i denna anordning. När de är rakt ovanför varann, eller kanske lite före eller efter, var är chansen störst att få arrangemanget hållbart länge med så lite slitage som möjligt?

Jag har suttit och tittat på just massa foton på mustanger och prewalskihästar samt hästar från camaregue . Mustangerna har ju som de flesta vet lite bakåtbrutna vinklar och hästar som levt i mjukare mark som har lite högre trakter och inte sliter så mycket mer liknar mer våra tamhästars.

En bruten tå axel skadar defentivt ett häst ben under ridning, OBS att jag skriver under ridning. Problemet som jag ser det, är att vi inte kan ta hästen ur dess vilda tillstånd och använda dem på våra premisser.

Jag undrar lite ibland när jag läser och hör hur egotrippade vi är, hästen skall vara i så naturligt tillstånd som möjligt osv osv. Kruxet är att vi inte erbjuder dem det naturliga tillstånd som så hett eftersträvas, man kan inte plocka en bit här och den där för att i nästa mening påstå att de skall vara så naturligt som möjligt. De vi ser på hästen i fritt tillstånd är vad evolutionen har skapat i århundrade, i det finns ingen ryttare medräknad för om så hade varit kan vi vara säkra på att hästen sett annorlunda ut.

Det här förutsättningarna har naturen skapat för hästen, en del individer går under men de flesta klarar sig. Vad är det då för konstigt om människan försöker skapa förutsättningar utifrån användningsområdet? Om vi vill läsa och inte kan det för att vi inte ser, då sätter vi på oss ett par glasögon. Vi skapar en förutsättning för att läsa, jag ser handhavandet av hästen ut från individen på samma sätt. Man skapar en situation som är gynnsam för hästen, vad som ingår i den är individuellt allt från hovvård med allt vad de innebär till annan utrustning som ska vara passaande för individen.

Jag anser att hovens vinkel är individuellt för hästen. Man ser när man verkar hur hästen vill ha sin hov vinklad för tillfället, det är ju bara att följa sulans kant. Låt hästen välja själv, och trixa inte så mycket med det.

Vad är det som säger att man inte kan ha våra hästar verkade som vildhästarna?? Det måste väl vara det ultimata. Vad är det som säger att vildhästarnas hovar eller vinklar inte skulle fungera precis lika bra vid ridning? Man tar ju faktiskt in vildhästar och rider dom utan att slå på skor eller ändra vinklar i fötterna och det fungerar ju hur bra som helst.

Alla hästar är individer, således blir en verkning individuell vilket de som håller på med hovvård i de flesta fall tar hänsyn till.

Men även om hästar är individuella kan de behöva en viss hjälp på traven för att klara av de vi begär av dem, t ex om hästen sliter mycket eller lite så krävs en justering.
Belastar vi våra fötter eller ben på ett felaktigt sätt, ger det upphov till andra skador i kroppen och det gäller även hästar speciellt om vi utsätter dem för en belastning som i grunden är onaturlig.

I fritt tillstånd skulle en häst kunna klara av en belastning framför kotan under längre tid än vad den mäktar med när den har ryttare på ryggen, här blir belastning hårdare och slitaget ökar.

Jo men det är just det dom gör i USA, rider mustanger. Varje år samlas flera tusen in och säljs på aktioner. Och de jag har pratat med är mkt nöjda då mustangerna har extremt bra och hårda hovar och de ändrar ingeting då hästarna fungerar så pass bra.

Jag tycker att det är sunt att ifrågasätta.

I mina öron låter det faktiskt vanskligt att vi i så fall tar en häst, vi säger en mustang som har en bakåtbruten linje och vi ändrar på den för att vi ska belasta den några gånger i veckan och sedan inte tro att vi skapar problem, evolutionen har skapat hästen genom miljontals av år för att se ut så här, anser vi människor att vi vet tillräckligt för att till 100% säga att detta är då bättre för hästen eftersom vi har tillfört oss?
Jag har sett barfotahästar med bakåtbrutna kotor som tränas enligt AR och verkligen sätter sig på bakdelen vid ridning, är det ändå att förkasta även om huvuddelen av vikten liger på bak då?

Vi människor har hovproblem och ledproblem med våra hästar som inte finns i det vilda, jag tror problemet sträcker sig till mer än just vår belastning, kanske tom våra hybris :angel: :confused:

Jag har sett en barfota häst få fång med hovbenet pararellt till marken, och inget besynnerligt hände egentligen, den blev öm men det själva kraftiga symtomet som man kan se i hovar annars saknades,
Är dessa sjukdommar ett pris vi då måste betala för att kunna rida våra hästar? Är det inte som att välja mellan pest och kolera

Jag vill läsa mer om det här, någon som har några ideer om vad jag ska läsa? Ska kolla lite på skolans bibliotek.

Hovis har du bra koll på bra författare inom hovbraschen?
Rekommendera gärna någon om du kommer på nån.

Men det är bara funderingar.. ;) :D

Senast ändrad:

"
I fritt tillstånd skulle en häst kunna klara av en belastning framför kotan under längre tid än vad den mäktar med när den har ryttare på ryggen, här blir belastning hårdare och slitaget ökar."

Ja men se det från hästens synpunkt inte våran, du utgår här från att den här vinkeln är av ondo för hästen, men varför har då evolutionen gjort ett sånt tarvligt jobb? Borde hästen inte ha den mest ultimata vinkeln för dess välfärd- överlevnad.
De hästar med de bästa vinklarna lever längre- får fler avkommer- har en hög fitness och det är med största sannolikhet att dessa gener som går vidare.

Visst ökar slitaget med en människa på ryggen, absolut. Men blir slitaget mindre för att vi ändrar på ledens utformning då alltså? Och detta har människan bestämmt.
Skulle vara jättefashinerande med jämförelser mellan mustanger som blir ridna och våra tamhästar. En fysiologisk studie.

Lite funderingar från mig.

Mumin

Jo men det är just det dom gör i USA, rider mustanger. Varje år samlas flera tusen in och säljs på aktioner. Och de jag har pratat med är mkt nöjda då mustangerna har extremt bra och hårda hovar och de ändrar ingeting då hästarna fungerar så pass bra.

Men fast nu undrar jag om det är sant, vill nämligen minnas ett program för 1-2 år sedan som handlade om just detta ämne. Bl a avhandlades just detta med vinkeln, personen som jag inte minns namnet på var noga med att poängtera just vikten av att ändra vinkeln för att få en hållbar ridhäst. Detta kunde tydligen vara mycket svårt eftrersom de började redan innan hästen blev hanterad och inriden, vilket gjorde att man inte med säkerhet kunde veta hur hästen belastade sig under en ryttare.

Jag har sett barfotahästar med bakåtbrutna kotor som tränas enligt AR och verkligen sätter sig på bakdelen vid ridning, är det ändå att förkasta även om huvuddelen av vikten liger på bak då?

Nu var det ju faktiskt ingen som påstod att det inte var möjligt, vad man ska grunna på är hur belastad blir hästen i överullningsfasen då leden blir oerhört påverkad.

Men det är klart, om man bara rider 1 gång eller 2 per vecka så får ju hästen en återhämtningsperiod mellan varje ridtur, jag tror att de är värre för de som rider betydligt mer än så. Våran aktiva pålle rids fn 5 dagar i veckan, han är 21 år i i pigg vigör men skodd med en vinkel som går i linje med kotan.

Om jag inte är felunderättad så kan samma man som var med i programmet var den som höll en föredrag för hovslagare för något år sedan, jag försökte nog få komma med på det fördraget som tyvärr endast var ämnad på hovisar. Det här berättade min hovis för mig, kanske bukes hovis kan förtälja mer om det????

Senast ändrad:

Man ser när man verkar hur hästen vill ha sin hov vinklad för tillfället, det är ju bara att följa sulans kant.

Det här vill jag verkligen att du ger en lite mer grundlig förklaring till,,

Försök gärna vara tydlig så även jag förstår.

Tack på förhand Hovis

Vad är det som säger att man inte kan ha våra hästar verkade som vildhästarna?? Det måste väl vara det ultimata.

Vilka av vildhästarna ska vi ha som mall då tycker du?
De med höga trakter eller de med låga? De med korta trubbiga tår eller de med lite längre och spetsiga tår?

Bara en stilla fundering från en okunnig i ämnet..

Vilka av vildhästarna ska vi ha som mall då tycker du?
De med höga trakter eller de med låga? De med korta trubbiga tår eller de med lite längre och spetsiga tår?

Bara en stilla fundering från en okunnig i ämnet..
:bow: :bow:
De tv programmen som jag har sett från US har just visat att de gås igenom av hovslagare, vet o ngn som bedömer deras temperament.
Kriterier för att adoptionen ska kunna genomföras.

Tack då tror jag att det är samma program som jag såg, men tittar på förutsättningarna för hästen före inridningen påbörjades. Vissa av dessa hästar skoddes i fram och man la även i en kilsula, men det visades även hästar som slapp beslagen då.
Men den hovisen som jag febrilt letar namnet på var även här i Svergie om jag inte missminner mig, menade att många av dessa infångade hästar kommer det aldrig att bli något med som ridhäst.
Även vilda mustanger har sina svagheter som just ridhäst.

Domesticeringen har pågått i 6000 år ca tror forskarna.

4000 års av erfarenhet absolut men om det var gjort för hästens bästa håller jag inte riktigt med om, Det var inte alls länge sedan vi började disskutera djurs rätt till rättigheter osv. Ju mer man läser om djuretik/ djurvälfärd och dess historia blir man klar på de enorma skillnaderna i vår syn på djur idag och då.

Jag skulle säga att det senaste 100 åren räknas ev i det syftet då man tidigare utgick från människans bekvämligthet/säkerhet och utnyttjande av djur.

Därför tycker jag att det är lite konstigt att vi fortfarande idag använder järnskor på ridhästar (mumin som tittat lite på hippogrip mfl som ett alternativ om hon behöver skor i framtiden)
När vi är fullt medvetna att från hästens point of view är detta material kanske inte det som flexar bäst och ger hästen skydd samtidigt som dess hovar får lov att fungera så naturligt som möjligt.
Men ja det är ett bekvämt beslag som ofta håller bra och sitter bra. Hästens förutsättningar har minskat medans människans har gått först.
Och visst så är det, men det är sunt att ifrågasätta :angel:

Kanske indianerna med sina mokasiner till sina hästar visst allra bäst då :D

Mumin

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka