Hoven har ändrat form

Sv: Hoven har ändrat form

Kanske dags att hästägarna själva att börjar ta ansvar och införskaffa kunskap utifrån sitt ägande ansvar innan man införskaffar ett djur som utifrån lagen säger att man själv som ägare innehar ansvaret för sitt djurs välbefinnande.

...

Att det är illa för dagens många hästar utifrån vissa hästägare har jag sedan länge förstått, men att det skulle vara så här illa gör mig riktigt illa berörd.

:bow: Kan bara hålla med!

Din hästs hovar är i uselt skick, den verkar dessutom ha haft fång. Kör den till klinik för röntgen samt att kliniken hovslagare får titta på den. Jag har svårt att förstå att du ens satte dig upp på en häst som ser ut så i fötterna?

Äntligen ett hövligt och konstruktivt svarsom är värt att bemöta.:bow:

Att ha pålle inne en del av dygnet är inget alternativ eftersom hon inte alls trivs så, hon vill vara ute med kompisarna. Kan det hjälpa med tjära? Måste man ta det varje dag isåfall (det är ju så kladdigt)?

Imorgon kommer hovslagare nr 2, han ska sko om hästen och troligen ta av framskorna. På onsdag ska en tredje hovslagare titta på hovarna. Jag kommer inte att byta ordinarie hovslagare om det inte bedöms av de andra som att det behövs. jag är sådan att jag föredrar att ha en dialog. Min hovis är inte sämre än att han kan ta råd från andra inom branchen. Ingen har påstått att min häst har bra kvalitet på hovarna, de är spröda, det kan ingen klinik i världen ändra på.

så här ser den enfärgade bakhoven ut från sidan respektive framifrån

Kollar man på dina abndra bilder i albumet så syns det att den första bildenmed täcket så ser framhovarna ut så med, att det inte kan komma över en natt. Det ser ut som om hästen haft fång och hovslagaren inte gjort sitt arbete.

Ang bakhovarna så har hästen på de första bilderna dubbla tåkappor och på dessa, sista så en tåkappa fram.. Antingen har hästen av någon anledning skotts med dubbla och alltså varit omskodd eller så är det inte samma häst..

MEN åk till klinik, framhovarna ser inte bra ut!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 901
Senast: __sofia__
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka