Hoven har ändrat form

Sv: Hoven har ändrat form

Är hästen sval eller rentav kall i sina hovar?? Blodcirkulation,finns det?

Skulle vilja se den hästen i rörelse. Hovarna lär vara lika smidiga som betongklumpar att flytta.

Inget illa ment men du bör nog se till att hitta en duktig hovis samt ta hästen till klinik. Om du känner någon annan med häst,vilken hovis använder de sig av? Du kan ju åka runt och kika lite på olika hovisars jobb så att säga..

Oj, det såg inte roligt ut alls......
Från en dag till en annan, säger du??
Hmm, ta ut en annan hovis el åk till klinik för ett andra utlåtande.
Rid den inte mera förrän dess.
Annars kanske du får hältor på köpet pga spänningar. :crazy:
Och så är ni igång i en ond cirkel.....

Lycka till!!

Mvh J.

Uppdatering...

Hovslagaren har nu tittat på pålles hovar. Han funderade och tittade, stilla och i rörelse. Det han kom fram till var att när pålle går sakta och tittar på annat (så som de gör i hagen), så stryker hon emot hoven med den andra skon. När pålle rids går hon ordentligt. Det är mest på den ena hoven hon stryker emot, jag antar att det beror på att hon är innåt-tåad på ena fram. Att det blivit just nu beror på vädret (det har varit jättemycket tappskor den senaste tiden), alla hästar häromkring har fått mjuka hovar.

Så nu är det boots i hagen som gäller... Och hon som får skav av allt :cry:

Jag ska också ta ställning till om hon ska få gå barfota ett tag.

Att det blödde från kronranden måste bero på att hon stött emot något lite olyckligt, och har alltså inget som helst samband med bucklan i hoven.

Den teorin köper inte jag, finns inte en enda välskodd häst som stryker sig så att en hov blir deformerad. Dessutom så ser det ut som om den hästen har haft/har fång. En hov ändrar sig inte så mkt på bara någon dag av ett den stryker sig

Åk till en annan ERKÄNT skicklig hovis för second opinion- lovar dig att du får ett helt annat utlåtande.:bow:

En hov ändrar sig inte så mkt på bara någon dag av ett den stryker sig

Det har varit lite grand slitet där innan. Det kan vara så att det var att jag tittade från en annan vinkel och med annat ljus just den kvällen (i vanliga fall står vi ute i dagsljus) som gjorde att jag upptäckte det just då, det kan mycket väl ha kommit gradvis under någon vecka.

finns inte en enda välskodd häst som stryker sig så att en hov blir deformerad.

Men det gör denna. Inte när hon rids, utan när hon går och lullar och tittar på annat. En häst som ibland står med frambenen i kors när hon betar, kan mycket väl råka slå i andra hoven när den sedan svänger för att ta nästa tugga.

Dessutom så ser det ut som om den hästen har haft/har fång.

Vad baserar du det på? (jag har inte så mycket erfarenheter av fång)

Jag får också poängtera att det inte är någon bild som är rakt från sidan, de bilder som finns är alla tagna ur vinklar som visar där det är skavt (den ena hoven mer än den andra). Tyvärr så kan jag inte lägga in nya bilder rakt från sidan eftersom jag har alla såna lösenord på jobbet. Men jag lovar att det inte är några konkava hovar sett rakt från sidan.

Du ignorerar ALLA svar som du har fått o gjort en egen( troligen helt fel) diagnos.
Varför frågar du?

Seriöst så förstår jag inte hur du som hästägare kan sova gott om nätterna när din hästs hovar är så fruktansvärt trasiga och obalanserade, samtidigt som du verkar svälja allt din "duktiga" klåpare till hovslagare säger.

En hovslagare som ställer till det på detta vis borde enl. mig få förbud att verka som hovslagare. Förstår inte hur andra kollegor och en förening kan blunda.

För hästens skulle gör som folk här inne ber dig. Skaffa en annan hovslagare så kommer du få höra nåt helt annat och förhoppningsvis rätt hjälp så din häst kan få bli hel. En hov behöver inte vara snygg för ögat, men den ska inte vara så obalanserad och misskött att den går sönder som din stackars häst fått utstå.

Den förklaring du fått är ju löjlig, visst kan hästar slita ner sina skor fort men den gör ingen hov så obalanserad och trasig. En sån här balansering visar sig oftast negativt genom hästens hela kropp och inte bara i hovarna.

Senast ändrad:

Konstigt att ställa en fråga och sedan inte ta åt sig något av vad någon skriver.Man kan bara tycka väldigt synd om hästen..

jag tycker att du ska sluta oroa dig för det lilla lilla skrapet och börja titta på HELA HOVEN.. och LYSSNA på vad de kunniga i den här tråden säger, jag hade inte tvekat att iallafall skicka bilderna till klinik för rådgivning om de vill ta in hästen eller inte..

bara för att men verkar betyder inte det att man sätter på splitternya skor.. bara en tanke..

Men det gör denna. Inte när hon rids, utan när hon går och lullar och tittar på annat. En häst som ibland står med frambenen i kors när hon betar, kan mycket väl råka slå i andra hoven när den sedan svänger för att ta nästa tugga.

Vad baserar du det på? (jag har inte så mycket erfarenheter av fång)

Står hästen med benen i kors när den betar bör du reagera redan där, då är något galet för en frisk häst står inte så.
Just den bananformade hoven tyder på fång, det är precis så en hov ser ut efter ett fånganfall om man inte behandlar det o kapar tån så snart som möjligt.

Dessutom är hela skoningen på hästen i obalans. Byt hovslagare o ta hästen till klinik.

4.jpg

3.jpg

Det är inte alltid lätt att vara hästägare o kunna allt o kunna bedöma det jobb som görs när man anlitar hjälp. I pedagogikens namn tog jag mig friheten att rita på dina bilder lite, i all hastighet.

Det som är streckat rött är hur det ser ut. Det som är draget med grönt är hur det borde se ut. I grova drag.

Kort o gott - din häst behöver en ännu duktigare hovslagare än den du anlitar idag. Fundera på det.

Senast ändrad:

Du ignorerar ALLA svar som du har fått o gjort en egen( troligen helt fel) diagnos.
Varför frågar du?

Även om jag håller med dig så anser jag inte att detta är ngt "unikt" på Bukefalos. Den här typen av trådskapare med massa olika nick har visat samma typ av total avsaknad av att ta till sig råd.

Jag undrar oxå varför man ställer en fråga om man inte vill ha svar: Svaret kanske är att man inte vill att ngn skriver ngt som ansees som obekvämt,ifrågasättande eller utifrån en högre kunskapsfaktor.

Kanske är det så att man bara vill ha svar om hur rätt man själv har,tänker o tycker. Många personer är i ett stort behov av att få en klapp på axeln, eller hur axel??:rofl: Den va kul tycker jag:p

Nåväl jag försöker alltid efter bästa (för många sämsta) förmåga ge ett så "rakt" svar som möjligt vilket många gånger ansees som obekvämt och okunnigt, tyvärr börjar jag tröttna på att sitta här på min fritid o helt gratis försöka hjälpa hästar som har hästägare som vägrar inse sin egen begränsade kunskap.

Kanske dags att hästägarna själva att börjar ta ansvar och införskaffa kunskap utifrån sitt ägande ansvar innan man införskaffar ett djur som utifrån lagen säger att man själv som ägare innehar ansvaret för sitt djurs välbefinnande.

Fyra Nick här som går fett in på min "ignore list",,, jag orkar inte ens ta del av hur okunniga dom är utifrån sina trådar.

Att det är illa för dagens många hästar utifrån vissa hästägare har jag sedan länge förstått, men att det skulle vara så här illa gör mig riktigt illa berörd.

Kort o gott - din häst behöver en ännu duktigare hovslagare än den du anlitar idag. Fundera på det.

Pedagogiskt skrivet på hög nivå!!!! Önskar jag själv hade den förmågan att skriva så i stället för som jag skrev, är den skodd detta år?

Jag håller med dig. Jag har läst ganska länge här innan jag började skriva själv. Denna sommaren tycker jag att det har varit många dvs alldeles för många hästägare som inte tycks ta till sig alls vad andra säger. Det börjar kännas lite tröttsamt. Jag tycker inte att man måste kunna allt om hästar för att ha häst själv (känns som om jag sagt det en gång förut). Men jag tycker definitivt att man SKALL ta vara på den hjälp man kan få av de som kan betydligt mer. Dessutom hoppas jag verkligen att dessa ts inte tröttar ut alla som har något vettigt att säga. Jag har lärt mig mycket om allt möjligt som kan vara bra att veta.

Även om jag håller med dig så anser jag inte att detta är ngt "unikt" på Bukefalos. Den här typen av trådskapare med massa olika nick har visat samma typ av total avsaknad av att ta till sig råd.

Jag undrar oxå varför man ställer en fråga om man inte vill ha svar: Svaret kanske är att man inte vill att ngn skriver ngt som ansees som obekvämt,ifrågasättande eller utifrån en högre kunskapsfaktor.

Kanske är det så att man bara vill ha svar om hur rätt man själv har,tänker o tycker. Många personer är i ett stort behov av att få en klapp på axeln, eller hur axel??:rofl: Den va kul tycker jag:p

Kanske dags att hästägarna själva att börjar ta ansvar och införskaffa kunskap utifrån sitt ägande ansvar innan man införskaffar ett djur som utifrån lagen säger att man själv som ägare innehar ansvaret för sitt djurs välbefinnande.

Att det är illa för dagens många hästar utifrån vissa hästägare har jag sedan länge förstått, men att det skulle vara så här illa gör mig riktigt illa berörd.

:bow:

Håller med fullständigt!

Det har varit lite grand slitet där innan. Det kan vara så att det var att jag tittade från en annan vinkel och med annat ljus just den kvällen (i vanliga fall står vi ute i dagsljus) som gjorde att jag upptäckte det just då, det kan mycket väl ha kommit gradvis under någon vecka.

Men vad är det du menar med "slitet" ?

Jag kanske tittar på helt fel saker men i mina ögon så ser det ut som det nästan är ett HÅL i hoven.

Vore jag du skulle jag ta hjälp av en skicklig hovslagare, snarast möjligt, det ser absolut inte bra ut det där.

Kan inte tänka mig att detta uppkommit av att hästen stryker sig själv.

Svarar alla...

Denna förändring har uppkommit plötsligt, på någon dag...

Om detta har uppkommit på någon dag så är det ju PANIK, det hade inneburit en totalkollaps av hoven och dess funktion. Desto större anledning att uppsöka hjälp för det, NU!!!
Personligen tror jag inte på att det uppkommit på så kort tid, bilderna du visar tyder på en hovar som inte skötts/skotts/verkats som de ska under en längre tid.

En häst som står i kors med frambenen och sedan stryker sig på detta helt omöjliga sätt när den går i hagen har nog en hel del som behöver kollas igenom. Varför är man inte mer rädd för exteriöra avvikelser???

Klinik har i stort sättalla rekomenderat dig här och det är nog mer än bara hovarna som behöver röntgas...

men men frågan är varför du startat denna tråden egentiligen?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 901
Senast: __sofia__
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka