Hoven har ändrat form

susanne

Trådstartare
En hov har snabbt ändrat form, hovväggen ser urgröpt ut. Vad kan det vara? vad beror det på?

I förrgår när vi red så börjde det blöda från kronranden på den deformerade hoven, just där sprickan finns. Då satte jag det inte i samband med sprickan, men nu tror jag att det finns ett samband. Hoven är sval och har ingen puls. Pålle reagerar inte då jag bankar på hoven (på urbuktningen).

Tilläggas bör att de sprickor som hon har mitt fram på båda hovarna är något som hon alltid mer eller mindre har och hovis har tittat på dem.

Jag lägger in bilder både på den deformerade hoven...
(klicka på bilden så ser du större)

... samt den andra framhoven som referens.

Sv: Hoven har ändrat form

Vet inte vad det kan vara för fel på den ena hoven men ingen av dem verkar vara direkt fina. Stora och börjar flyta ut. När skoddes hästen sist??

Jag tycker du ska ta hästen till en klinik. På den bild som är tagen snett bakifrån i ditt album ser det fruktansvärt ut, både form och ränder ser ut som efter ett kraftigt fånganfall alt att hästen håller på att utveckla bockhov. Lång utfluten hov och sedan kraftig tillväxt i trakten som orsakat inte en inbuktning i hoven utan förändrad vinkel på utväxande hovvägg ovanför. Hovarna ser öht inte normala ut på något sätt, har inte din hovslagare några kommentarer om utseendet?

Kontakta klinik med en gång!

Jag tycker du ska ta hästen till en klinik. På den bild som är tagen snett bakifrån i ditt album ser det fruktansvärt ut, både form och ränder ser ut som efter ett kraftigt fånganfall alt att hästen håller på att utveckla bockhov. Lång utfluten hov och sedan kraftig tillväxt i trakten som orsakat inte en inbuktning i hoven utan förändrad vinkel på utväxande hovvägg ovanför. Hovarna ser öht inte normala ut på något sätt, har inte din hovslagare några kommentarer om utseendet?

Kontakta klinik med en gång!

Jag kan inte annat än att hålla med! Kontakta klinik för det där ser inte normalt ut alls :crazy: När var hovslagaren ute sist?

Det där är nog mer en hornklyfta som bör avlastas.

Den bör skos av en riktigt skicklig hovis.

Den har oxå fångtendenser.
Har du inte märkt ngt på försommaren- att den inte har gått som förut?

När skoddes den senast?

Tilläggas bör att de sprickor som hon har mitt fram på båda hovarna är något som hon alltid mer eller mindre har och hovis har tittat på dem.

Det räcker tyvärr inte som hovis att bara titta på sprickorna, man måste även åtgärda dom och balansera upp hovens belastning i balans.

Är den skodd detta år??

Det var bland det gräsligaste jag har sett. Har du verkligen en utbildad hovslagare? OM du har det så byt omg. Kör hästen till klinik innan du rider den mer.

Svarar alla...

Denna förändring har uppkommit plötsligt, på någon dag. Jag tittade lite mer på det det idag i solen, då såg det ut som om hoven var sliten i gropen, inga ränder syns där (det enda positiva med dem:crazy:). Men inte kan väl pålle ha gnuggat så mycket :confused:? Hur isåfall? Kan hon slå emot andra hovens sko och slitit upp det så och att jag varit så blind att jag sett det som först nu? Nej, det käns inte troligt, jag smörjer ju in hovarna ordentligt nästan varje dag.

Det är ca en månad sedan hon skoddes. Hovis är utbildad i Skara och erkänt duktig. Han har sagt att dessa små sprickor är inget som man behöver åtgärda då de beror på en medfödd försvagning i hornet just där. Det påverkar inget annat än utseendemässigt.

Ränderna på hovarna kommer av att beteshagar bytes med jämna mellanrum, det går från alltför fett till lite i underkant (det är inget som jag kan påverka dessvärre, stallet har mångra andra fördelar).

Men om den nu blödde i kronrande förstår du väl att det har hänt ngt med sprickan.

Hoven har fångstuk. förstår du?
Ring hovis imorgon o berätta.

Har hon varit sval i hoven hela tiden? Kan vara en gammal hovböld som har gått ut genom sprickan...

Ja, hon har alltid varit sval i hovarna.

Det är ju bara på ena sidan och på ena hoven som det buktar in. Det är det som förbryllar mig mest.

Jag har också tänkt tanken på en liten hovböld. Men borde inte pålle varit halt av den isåfall?

Men alltså.. även den hov som du anser är frisk ser ju helt galen ut :crazy: Jag hade definitivt åkt iväg med det där. Oavsett hur duktiv hovis "anses" vara.

Jisses... de är ju båda utflutna och jag tycker faktiskt de ser gräsliga ut :(
ÄR det verkligen en utbildad hovis som lämnar såna hovar efter sig?
Hur ofta skos den?
Hur många gånger har denna hovis skott hästen?

Ja, hon har alltid varit sval i hovarna.

Det är ju bara på ena sidan och på ena hoven som det buktar in. Det är det som förbryllar mig mest.

Jag har också tänkt tanken på en liten hovböld. Men borde inte pålle varit halt av den isåfall?

Båda hovarna är ju utflutna, ser du inte det?
Skit i sprickan typ, den lär ju gå till sig själv om hästen bara blir vettigt skodd.
Hovväggen bänds ju ut hela tiden när hoven ser ut sådär, därav sprickor och annat.
Om hovis verkligen tycker att det där är fint... och han förmodas vara "erkänt skicklig" skulle jag begära ett alko-test vid nästa besök :devil:

Ta den till klinik och få en "second opinion"!!!

Åk in omedelbart! Den hästen ser INTE bra ut i fötterna! Kan det vara en hålvägg?

Men alltså,ALLA hovar ser ju fördjävliga ut rent sagt! Bakhoven kan man skymta,och den är ju aldeles trasig den med! Och fyra veckor sen du skodde?? Hur fort sliter den skorna,på en av bilderna så är ju framskon framme i tån helt nedsliten...

Men alltså,ALLA hovar ser ju fördjävliga ut rent sagt! Bakhoven kan man skymta,och den är ju aldeles trasig den med! Och fyra veckor sen du skodde?? Hur fort sliter den skorna,på en av bilderna så är ju framskon framme i tån helt nedsliten...

Men i och för sig så kan ju faktiskt en häst slita väldigt mycket framme i tårna om hovarna har lite felaktiga vinklar.

En bekant har en häst som, när hon köpte den, slet fruktansvärt mycket i tårna. Antagligen var en av orsakerna att den var väldigt hög i trakterna så hoven tippade lite för mycket framåt och hästen landade med tårna först vid gång. Efter att en duktig hovis verkat hästen rätt några gånger så slutade den att slita tårna så mycket.

Kanske något liknande här? Resten av skorna ser ju inte slitna ut.

I övrigt tycker jag självklart också att hovarna ser hemska ut. :eek:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 901
Senast: __sofia__
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka