Hovbroskförbening

P

pion

Var och röntgade våran ponny igår, sex veckor efter hennes fånganfall. Ingen sänkning eller rotation...vilken lättnad :) Däremot upptäckte dem hovbroskförbening på alla fyra men mest fram :( Glädjen över att allt såg bra ut förbyttes snabbt i ny oro. När vi nu efteråt tänkt på det har hon vid några enstaka tillfälle varit lite snubblig, har kanske troligtvis med detta att göra. Jag har precis som med fången aldrig varit med om detta heller och skulle vilja höra från er som har hästar med samma problem. Hur ser eran situation ut, hur fungerar hästen, vad bör man tänka på, vad kan man göra? Har förstått att man inte kan bli av med problemet men tar gärna emot alla tips och råd jag kan få.

Sv: Hovbroskförbening

Fick inte veta så mycket av veterinären på kliniken...Det hon sa var att det var väldigt vanligt, var och varannan häst hade det. Hon kallade det för ett bifynd och sa att dem flesta hästar lever med det utan att man märker något på dem. Hon sa också att det man kan märka är att hästen blir lite stummare i sin rörelse. Men ingenting om att sko på något särskilt sätt eller att man bör rida på mjukt underlag som jag förstått när jag läst om det. Vi blev väl lite chockade över upptäckten och frågade nog inte tillräckligt.

Sv: Hovbroskförbening

Hej,
det är vanligt att man specialskor hästar med hbf - t ex med ringsko eller PG-beslag. Som du säger så har ju många hästar denna åkomma utan att man någonsin får reda på det och många traskar förstås omkring i godan ro utan att lida av det.

Min häst har lindrig-måttlig hbf i fram, har vetat om detta i snart tre år. På den tiden har hon haft ett par karpiter, men det är inte säkert att det kommer från hbf, utan det kan lika gärna vara att hon är intåad och därför belastar fel. Hon blir dock oren om hon inte har sina kära PG-beslag.

Jag använder henne som vanligt bortsett från att vi inte hoppar längre. Jag brukar också vara försiktig om jag måste rida på hårt underlag, dvs skrittar bara isf.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 098
Senast: fejko
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 290
Senast: EmmaW
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 631
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka