Hovbroskförbening ärftligt?

M

martina

Japp en kort och enkel fråga.

Är det lämpligt att använda individer mer Hovbroskförbening i avel?

MVH M

Sv: Hovbroskförbening ärftligt?

Antagligen inte, eftersom en kallblodstravare (hingst) aldrig kan bli avelsgodkänd om han har det.

Kort och enkelt svar: Nej. Det är inte lämpligt att avla på någon individ med defekter.

Hovbroskförbening behöver inte vara ärftligt, det finns fall skom kommer av trauma t ex. Men om man betänker det vi normalt menar, dvs den hovbroskförbening man ser dubbelsidigt så är den genetisk och/eller beroende på hovform (som ju också är genetisk). Sen kan två föräldrar fria från HBF få en avkomma med HBF, och två individer med HBF kan få en HBF-fri avkomma. Men det är helt klart att det är ett ganska stort ärftlighetsinslag. Sen ökar naturligtvis risken om bägge föräldrarna har det.

kallblodshingstar godkäns inte för avel om de har HBF, däremot gör ston det. Men det är jua lltid högre krav på hingstar eftersom en hingst kan ge så otroligt många mer avkommor under sin livstid än ett sto.

Jag skulle inte rekommendera att generellt avla på etts to med hovbroskförbening, samtidigt skulle jag inte i alla lägen avråda det. Talar vi om ett äldre, meriterat sto med prestationer och som har lindrig HBF som inte förändrats och hon har något att tillföra aveln så anser jag att det finns lägen då det kan vara försvarbart att sätta henne i avel.

Min treåring har mycket lindrig hovbroskförbening bägge fram, upptäcktes när hon var två. Bägge föräldrarna friröntgade och har inte HBF. Nu har min dam annat 'skräp' på röntgen som gör att enda anledningen för henne att få föl är om JAG vill ta risken för MIN skull. Men om hon bara hade hovbroskförbeningen, var 13 år och hade en aktiv tävlingskarriär bakom sig, och hovbroskförbeningen var oförändrad (dvs minimal) så skulle jag iom att hon har bra exteriör etc kunna tänka mig att avla på henne. Men då ska hon ha presterat mer än genomsnittet!

Att sätta ett dussinsto med HBF i avel däremot - nä.

Avla på defekter/risk för defekter är för miga lltid en bedömningsfråga. Om den veterinäruppgift jag fått är rätt så har Malin B:s FLippan en lös benbit i en kotled, ett POF. Och jag anser att det är bra att Flippan är i avel (via embryotransfer är/blir det väl men ändå). Men så har hon PRESTERAT långt över genomsnittet och bevisat att hon, benbit till trots, har HÅLLBARHET.

Ja, till viss del.. Ardenner har haft problem med det under många år och hingstarna röntgas nu innan dom går in i aveln. Det har visat sig att sedan dom gjörde det så har andelen hästar med hovbroskförbening minskat.. Jag skulle inte använda en individ med konstaterat hovbroskförbening i avel. Det är onödigt att förärva "dåliga" gener och ta fram häster med dåliga förutsättningar..

Jag har precis samma fråga som trådskaparen:

Jag äger ett superfint dressyrsto som jag hela tiden har tänkt att avla på när vi har tävlat färdigt. Hon har fantastiska gångarter, är mycket ridbar och alldeles alldeles underbar - toppenexteriör, lätt och ädel men ändå med resning/pondus. Enda lilla nackdelen är att hon är något intåad i fram, något som verkar ligga i släkten (hon är efter Maistic och jag har förstått att många Magini-ättlingar ser ut så). Hovslagare och veterinärer menar att det hade gått att rätta när hon var yngre, synd att det inte åtgärdades.

Hur som helst, vi var på kliniken innan jul och tittade på en vrickning och passade då även på att röntga kot- och knälederna i fram. Och då får jag chockbeskedet att hon har lindrig/måttlig hovbroskförbening på båda fram!!!! Veterinären menar att det kommer av att hon är intåad och därmed felbelastar sig lite.

Hur dumt är det att avla på en henne? Jag har hela tiden varit inställd på att ta vara på hennes både kapacitet och fina gener, så det här var ju dubbel olycka (både när det gäller ridning och framtida avelsplaner).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V