Hovbroskförbening- ärftligt el ej??

Ja, det finns det.. Det finns någon ras som dom kollar (kollade?) efter hovbroskförbening innan dom får tas i avel.. Min häst är e.Happy Day som sägs nedärva det. Vet flera avkommor efter honom som fått det!

Vissa forskare anser det vara skelettrubbing..dvs utfodringbetingat...tidigare hävade man att orsaken var korta, stumma kotor i samband med med arbete på hårt underlag. Brukar uppträda mer på kallblodiga raser.

Hovbroskförbening anses vara ärftligt, ja. Annars hade man nog itne haft det på defektlistan...
Det ses ofta i samband med vissa hovformer - jag måste dock läsa innantill för att ta reda på vilka.
Det kan även uppstå efter "trauma" (typ plötsligt yttre våld elelr nåt) och DÅ är det ju int eden ärftliga varianten.

Skulle ni tagit ett föl efter ett sto som har konstaterats hovbroskförbening??
Hur stor är risken att även fölet blir dålig??

Hej!

Jag har morganhästar, som har hovbroskförbening i rätt utbredd grad (som ras alltså). Jag har/har haft tre stycken och alla har haft det i varierande grad. Ingen har varit halt av det. Mitt sto undersöktes pga. en (spark)skada på Mälar kliniken och de rekommenderade att betäcka henne (de visste om hovbroskförbeningen)!
Hennes avkomma är nu 2 år (efter en halvblodshingst), inte röntgad ännu men han ska röntgas innan inridning, så vi får se.
Men på den kliniken sa de att de är ok att betäcka ett sådant sto. Men man vet att det är/kan vara ärftligt så fundera ordentligt innan du betäcker.

MVH / Fia

Ja, hovbroskförbeing är ärftligt.
Därför ska/bör man inte avla på dessa hästar.

T.ex så får varken nordsvenska brukshästar eller ardennerhingstar premieras eller godkännas för avel om de inte är fri-röntgade.. Beslut av Jordbruksverket.

Vad gäller andra raser vet jag inte vad som gäller för regler, men det är ju inte att rekommendera att avla på dem eftersom det är bevisat ärftligt..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Görel
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V