Hovboots! Fakta/ Erfarenheter / Åsikter!

Sv: Hovboots! Fakta/ Erfarenheter / Åsikter!

Dom är väldigt smidiga och den nättaste booten jag sett. Inga konstigheter med vajrar och krångliga spännen. Det är däremot väldigt viktigt att de verkligen passar hoven. Om man kollar in storlekarna och tror att de kan funka så beställ ett provkit. Jag upplever att man kan ha en storlek mindre än vad man själv mäter fram nämligen.

Men då måste dom väl sitta väldigt tajt så att dom inte ramlar av? Ska man lixom trä på dom då? Det verkar svårt om dom ska sitta så tajt :)

Går han bra utan bootsen? Om han har haft skor tidigare så kanske han är öm i tassarna? Om fötterna är verkade eller nedslitna så att strålen inte lyfts från marken ordentligt kan de ömma trots boots eftersom bootsens innersula trycker mot strålen.

Visst är han öm i tassarna. Utan boots kan han gå på gräs och motsvarande, men vår sand/grus-ridbana gjorde för ont. Med boots kan han skritta på grusväg och det märks att bootsen tar bort mycket av den ömheten från underlaget, men han vill inte gärna trava, varken på grusväg eller inne på ridbanan. Så det känns som att de hjälper men är obehagliga, typ.

Märke, Modell, Pris ? Equine Fusion Ultra

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka? Vet ej ännu. Har haft första paret i en månad.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Ja det tror jag. Har ridit i terräng, klättrat, ridbana och löshoppat.

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? Nej, nästan ingenting.

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning? Aldrig.

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt? Positivt. Han känns mycket lättar och smidigare fram än tidigare. (är järnskodd bak)

Har du haft problem med att de skaver? Nej

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Det är smidiga och lite "sportiga". Min hästs storlek fanns bara i rött så de lyser en del.

Är de lätta att sätta på och ta av? Ja mycket.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Så länge hoven inte är bredare än lång så passar de.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots? De är mjuka och flexibla i sulan istället för en hård stel platta. Hästen behåller känsligheten för underlaget. De ger ett bra glidmoment i landningen även på asfalt. Sen går de att tvätta i tvättmaskin.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du? Själva bootsen (inte sulan) är i stoppad nylon med förstärkning på framsidan. Det är egentligen jättebra men om de blir blöta så tar det en stund för dem att torka. Ett par dagar i ouppvärmd sadelkammare."

Märke, Modell, Pris ? Renegade hovboots kostar mellan 1900-2700kr från svensk återförsäljare.

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka? Vet inte än men ett par år för den ridning jag utövar hoppas jag i alla fall.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Ja, jag rider överallt med dessa. Upplever att man får bättre fäste på tex stenhällar mot vanliga järnskor. De sitter även kvar i djup lera. Ena hästen körs även i dessa boots utan problem.

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? Lite sand och lera kommer in men inget grus.

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning? Tappat en boot när hästen snubblade igenom knädjup blålera. Fick rida hem och hämta en spade för att gräva fram den, den satt djupt!

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt? Positivt. Vågar ta för sig bättre.

Har du haft problem med att de skaver? Nej

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Dessa boots har allt! Att man dessutom kan få välja färg gör saken inte sämre.

Är de lätta att sätta på och ta av? Ja mycket.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Passar inte hästar med väldigt höga trakter men annars är det inga problem.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots? Färgvalet, och att de är lätta att sätta på och hästen trivs med dem.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du? Broddningen. Hade velat ha lite kraftigare brodd än den de erbjuder.

-------------------------------------------------------------

Märke, Modell, Pris ? Easyboot Epic och Edge från ca 1600:- paret tror jag.

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka? Några år bör de nog hålla, men gaitrarna och vajrarna kan man behöva byta oftare.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Ja jag red överallt med dessa. Fungerade bra.

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? Lite sand och lera kommer in men inget grus.

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning? Ena hästen kunde inte alls ha Epics, hon sparkade av sig dem. För den andra hästen fungerade Epics jättebra ända tills hon ändrade storlek på hovarna. Bak hamnade hon mellan storlek 1 och storlek 2 så ettorna fick hon skav av och tvåorna vred sig så att hon till slut tyckte att det var obehagligt och sparkade av sig dem, trotts tjock sula.

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt? Positivt. Vågar ta för sig bättre.

Har du haft problem med att de skaver? Ja när de varit för små har de skavt på ballarna och Edgen skavde på kronranden eftersom min häst har låga hovar.

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Lite klumpiga men funktionabla. Syns knappt att man har boots på.

Är de lätta att sätta på och ta av? Epics lite bökiga men gick snabbare när man väl lärt sig. Edge väldigt enkla att sätta på och ta av.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Går nog att hitta en modell av Easyboot som passar nästan vilken hovform som helst. Men Edge passade inte för mig eftersom hoven var för låg.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots? Känns robusta och är lätta att hitta reservdelar till.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du? Vajern slets snabbt och gick sönder. Tror nyaste modellen är bättre. Lite bökiga att sätta på vilket gjorde att man ibland lät bli att rida för att slippa sätta på dem.

Visst är han öm i tassarna. Utan boots kan han gå på gräs och motsvarande, men vår sand/grus-ridbana gjorde för ont. Med boots kan han skritta på grusväg och det märks att bootsen tar bort mycket av den ömheten från underlaget, men han vill inte gärna trava, varken på grusväg eller inne på ridbanan. Så det känns som att de hjälper men är obehagliga, typ.

Pröva med innersula i booten. EasyBoot har innersulor av tre olika tjocklekar som man kan laborera med för att minska trycket ytterligare (de skall gå bra att lägga även i boots av andra märken, men det har jag inte själv någon erfarenhet av). När jag tog min ena häst från skodd till barfota använde jag dessa sulor. Hon hade väldigt trånga trakter och nästan obefintlig stråle till att börja med, men för att få hästen att fungera barfota måste man "locka ned" strålen så att den belastas lite lagom - då utvecklas strålen och även den elastiska putan som kan vara ganska vek på en tidigare skodd häst.

Ni som har equine fusion:
Hur länge har era boots hållt?
Har dem tappat formen? Slitits ner?
Någon som provat både glove och fusion? Era åsikter om skillnaden ?

Märke, Modell, Pris ? Cavallo, simple och Trek hovboots kostar mellan ca1400kr per par.

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka? Simple har hållit bäst i sulan, men blivit uttöjda i lädret och blivit förstora. Trek har hållit formen, men slim modellen har sulan blivit blanksliten på 4 månader, ridning 3-4 dagar i veckan 45 min på grusväg.
Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Ja, jag rider överallt med dessa. Haft problem med att få fäste på gräs, speciellt med slim sulan som slitits fort och har mindre mönster.

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? Lite sand och lera, men inte mycket. Trek är lätta att rengöra går t.o.m att tvätta i maskin.

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning? Har en häst som ligger mellan slim och regular i bredd på hoven vilket gör att jag ofta behöver växla mellan dessa under en verkningsperiod 7 veckor. I slutet på verkningsperioden går jag över på regular och har någon gång tappat regular framboots i galopp + att de vridit sig. Får dock inte på Slim varianten i samma storlek så har inte mycket att välja på. Slim sitter dock väldigt bra då hästen är ny verkad, har aldig tappat någon.

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt? Blir öm på grusväg utan boots, ingen ömhet med boots, tycker dock att de är lite tunga och klumpiga, hästen snubblar i bland då det är mycket variation i underlaget, händer sällan utan boots.

Har du haft problem med att de skaver? Pälsen blir ruggad och gaiters får inte plats.

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) lite tunga och klumpiga.

Är de lätta att sätta på och ta av? Mycket enkelt, stort plus.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Har en häst som ligger mellan slim och regular i bredd på hoven vilket gör att jag ofta behöver växla mellan dessa under en verkningsperiod 7 veckor. I slutet på verkningsperioden går jag över på regular och har någon gång tappat regular framboots i galopp + att de vridit sig. Får dock inte på Slim varianten i samma storlek så har inte mycket att välja på. Slim sitter dock väldigt bra då hästen är ny verkad, har aldig tappat någon.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots? Enkla att sätta på och Trek är enkel att rengöra.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du? Det är svårt att borra och brodda och när man väl gjort det så får man ha ett par som alltid är broddade för det går inte att ta i och ur brodden. Hade velat ha lite kraftigare brodd än den de erbjuder.

-------------------------------------------------------------

Ni som har equine fusion:
Hur länge har era boots hållt?
Har dem tappat formen? Slitits ner?
Någon som provat både glove och fusion? Era åsikter om skillnaden ?

Sent svar. Men mina EF används minst 12 h/dygn och hästen brukar gnaga på dem och drar i alla flärpar han kommer åt. Därav har viss flärpar gått sönder men det är hästens fel.

Han har haft dem sen i februari.

Jag tvättade dem i maskin igår och passade då på att kolla lite nogrannare efter slitage. Utsidan av sulan visar tecken på slitage bitvis, men jag har grus i hagen och han brukar både galoppera och slidestopa där. I övrigt så det syns de är använda men de är inte slitna. Håller formen.

Nu är det ganska kort tid men iom slitningen på sulan tror jag livslängd i grusad hage är begränsad. Men om man betänker att en månad och 12 h/dag är 372 h så översätter man till ridning en h varje dag sju dagar i veckan är min användning i hagen en månad över ett års ridning. Och de är långt ifrån slut!

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka