Hovboots! Fakta/ Erfarenheter / Åsikter!

Sv: Hovboots! Fakta/ Erfarenheter / Åsikter!

kl
se även bootstråden under distans

för övrigt är en del boots för klumpiga för islandshäst så renegade och glove är lättast och smidigast.

Dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

Märke, Modell, Pris ?
Equine Fusion ultra jogg, nästan 2000:- paret.

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka?
Vet ej, inte haft dom så länge.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför?
Ja!

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning?
Nej men helt täta är dom inte, kommer in lite om man rider i djup lera.

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning?
Nej.

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt?
Posetivt, hon går mer avslappnat och med hälen ner först istället för att trippa på tårna.

Har du haft problem med att de skaver?
Nej

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.)
Tycker inget särskilt.

Är de lätta att sätta på och ta av?
Mycket lätta.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken?
Dom behöver inte sitta perfekt för att fungera bra.
Min häst har något avlånga hovar.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots?
Att man kan lita på att dom sitter kvar och att dom är enkla att få på.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du.
Ibland kan dom vara jobbiga att rengöra ifall dom blivit dränkta i lera, har ingen egen tvättmaskin att kasta in dom i vid behov.

Märke, Modell, Pris ?
Easyboot Trail, 595-730 kr/st

Ponnyns höll i knappt fem månader, använda på uteritter tre-fyra ggr/vecka. Nu börjar "bakstycket" lossna och flera sömmar har gått upp. Jag tycker att det var dålig slitstyrka. Bakbootsen har trampats av ett par gånger men frambootsen börjar gå sönder trots att de aldrig trillat.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför?

Jag tycker att de är för klumpiga för dressyr och högre hinderhopning. Skogsspringning är inga problem och de ger bra grepp också på gräs och lera. Lite snubbliga på knöliga skogssstigar.

Det kommer in grus, men med vanliga gummiboots över är det inga problem.

När kardborren blivit lite sliten och skitig, sömmarna börjat gå upp och booten dessutom något stor, men inte annars.

Både och. Ponnyn tar ut steget mer men lyfter också fötterna högre än normalt.

Ja, på ballarna. Använt Cavallos pastern wraps och det har funkat okej, men det blir knöligt att sätta på.

Klumpiga och fula, men lätta att sätta på. Eller, de skulle ha varit det om jag slapp sockan och gummibootsen över som behövs för att motverka grus och skav.

Ja, bara att dra på/av kardborret, ingen kraft alls behövs.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken?

Behöver inte passa perfekt, ponnyns hovar växlar både i form och storlek mellan verkningarna och de har suttit på och fungerat ändå.

De är lätta att ta på och behöver inte vara perfekt utprovade. Bra till hovar som förändras mycket. Jag är positivt överraskad av hur bra de suttit kvar, bara trillat av i snabb galopp i lerig terräng. Då gick de också sönder.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?
Dålig kvalité, krångliga att göra rent från lera och tar lång tid på sig att torka. Jag hade velat ha färre "delar" och något som förhindrar att grus kommer in.

Jag gillar inte Cavallo Sport, de är så höga, smala och oflexibla. Simple är helt i läder så de formar sig fint efter hoven men det gör inte Sport. Så ja, du måste raspa väldigt ofta alternativt köpa större boots.

Min häst har 2 på sina Simple och de är perfekta fram och liiite rymliga bak, köpte samma stl på Sport och det är såvitt de går på bak. De har även skavt trots wraps! Båda i karleden och på ballarna. De passar nog bättre på hästar med väldigt upprätt benställning och lite högre/smalare hovar.

Jag brukar nästan alltid ha någon form av sula, tycker bootsen sitter stabilare och det blir mer stimulans och skydd för hoven.

Equine Fusion tycker jag verkar så bra, men fick prova och min häst började landa med tån först. :crazy: Det gör han varken barfota eller med Cavallo bootsen så vet inte varför.

Hur funkar det om man bara behöver fram, till att börja med. Min häst är mest känslig där. Bak kan han nog klara sig utan, men frågan är hur höra dom är och om det blir felbelastning eller om det är som vanliga skor i höjden så att dom klarar sig med endast ett par på framhovarna?

Märke, Modell, Pris ?
Easyboot Edge och Easyboot Bare

Vet ej, länge

Ja, men jag använder inte vid ridning i paddock. Kan nog vara lite halkigare på vissa underlag än om hästen är helt barfota

Aldrig hänt

Edgen har ramlat av i riktigt snabb galopp, men aldrig Baren

Positivt

Har du haft problem med att de skav
Nej

Helt ok, är nog så van att se hovboots att jag faktiskt kan tycka att de är snygga:p

Är de lätta att sätta på och ta av
Jag tycker Baren är smidigare än Edgen

Bäst är att mäta sin hästs hov noga och sedan kolla måtten på de olika bootsen

Förutom att de skyddar, är de snabba och smidiga att använda. Finns även paddar man kan ha i för att få aktiverat strålen mer

?er?Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?
Vissa av reservdelarna är lite dyra, nästan lönt att hellre köpa nya boots

Märke, Modell, Pris ?

Easyboots Epic ca 3000 för fyra stycken.

Mina är inne på tredje säsongen och håller fortfarande. Använda endast vintertid. Men de är fortfarande fina.

Ja än så länge har de suttit kvar.

Sand men inga stenar än så länge.

Sitter de bra så sitter de kvar, passar de inte så ramlar de av lätt.

Jag märker ingen skillnad förutom på grusvägar med stora stenar. Vilket är varför jag köpte dem till.

Nej.

Jag tycker de är bra.

Aa

Ja relativt runda hovar.

Smidiga och hållbara. Gör de är till för, inga skav.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?[/B]

Smidigare broddningsanordning.

Jag har tidigare i tråden svarat för Renegade men svarar för en modell till här :laugh:

Easyboot glove, ca 590:- styck, men har köpt både beg och nytt.
Märke, Modell, Pris ?
http://www.easycareinc.com/our_boots/easyboot_glove/Easyboot_glove.aspx
Jag gissar på ca 2 år med regelbunden användning. Andra modeller har hållt så länge (easyboot epic).

Jag tror det faktiskt. Jag använder i skog, dressyr, gångartsridning, små hinder i skogen.

Nej, inte alls.

Nej, aldrig sedan jag satte powerstrap för bakhovarnas boots eftersom bakhovarna har brantare vinkel.

Mycket possitivt mot andra boots. Dessa är de lättaste på marknaden och mina små islandshästar rör sig obehindrat. Detta har gjort att jag numera alltid ta på dem vid ridning för säkerhets skull och det är ju ändå så enkelt.

Har du haft problem med att de skaver? Inte alls

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Snygga, syns nästan inte på en mörk häst ;)

Är de lätta att sätta på och ta av? Superenkla.

De är svåra att passa ut och man måste beställa provkit eftersom detta är en lite elastisk sko som kan strecha. Man kan ofta ta någon storlek mindre i bredd än vad man tror om bara längden räcker.

Enkelheten

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?[/B]
Fler storlekar av den vida modellen. Glove finns både som normal och wide.

Överrullningen på renegade är något bättre än glove.

Använder dessa till min shettis vid motionering samt i hagen då det är knaggligt/halt. Blev dessa för att de fanns i så liten storlek.

Märke, Modell, Pris ? Boa Horze. Kostade typ 200€/par.

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka? Köpte mina förra hösten. Så snart ett år. Dock löns det att köpa extra vajrar med för de går av ganska lätt.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Kör, tömkör, samt promenerar vår shettis. Funkar bra i skogen, dock föll de av förra veckan då hästarna hade race i skogen...

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? är så små glipor under att det fastnar isåfall bara småsten. Har inte haft problem med detta,

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning? Inte vridit sig, men ramlat av i full galopp med bakut spark i hagen ;)

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt? Nej. Kanske i början då hon inte var van med dom.

Har du haft problem med att de skaver? Nej, kommer med gaiters som sitter en bit över kotan.

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Ser ganska klumpiga ut. Tycker inga boots är speciellt snygga.

Är de lätta att sätta på och ta av? Japp. Trär på skon, vrider på en "knapp" så att skon spänns, knäpper gaitern med kardborreband ovanför. Plättlätt.

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Går att sätta i extrasula.

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots? Skaver inte alls. Om det regnar mycket eller mycket snö i hagen, kommer det inte in i bootsen så lätt. Ordentlig överrullning på skon, så det känns inte klumpigt då hon går.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du? Vridgrejjen som man spänner/släpper upp skon med kan gå upp om det går för våldsamt till...

En relaterad fråga: jag har köpt ett par Cavallo Simple åt hästen, eftersom han plockar av sig framskor på löpande band men inte kan gå barfota. Jag har hittills provat dem på tre korta promenader, och hästen är väldigt skeptisk. Ni som använt boots, brukar det ta ett tag innan de vänjer sig, eller är det (som det känns) något som är fel i storleken, modellen eller konceptet?

En relaterad fråga: jag har köpt ett par Cavallo Simple åt hästen, eftersom han plockar av sig framskor på löpande band men inte kan gå barfota. Jag har hittills provat dem på tre korta promenader, och hästen är väldigt skeptisk. Ni som använt boots, brukar det ta ett tag innan de vänjer sig, eller är det (som det känns) något som är fel i storleken, modellen eller konceptet?

Hmm... vi har boots till våra 3 ridhästar. Cavallo Simple och Easy Boot Bare, nej, de har kanske varit fundersamma första två stegen, sen har de bara knatat på:)

Ser du något skav eller ruggad päls då du tar av dem? Kloffsar de mycket då du går? Kanske behövs en "wrap" ett neoprene skydd runt karleden?

Om hästen har låga trakter eller understuckna trakter kan det ta ett tag för bootsen att forma sig, men säg att du har gått i dem sammanlagt 3 timmar(kanske 30 min åt gången) så borde de ha format sig?

Hur gör ni på vintern med bootsen? Jag har min häst inackorderad och kan inte åka dit både morgon och kväll för att ta av/på dom. Vad händer om hästen får ha dom på sig över natten ibland? Eller brukar ni ha era barfota ute även om det är lite halt? Vet inte hur jag ska lösa det i vinter då detta är min första barfotahäst :)

renegadedubb.jpg
Det här är nog den första som jag sett i hårdplast o inte för mkt räfflat- glidmomentet kvar, men för mig är det bara för att sättas på vid katastrof.:cool:

Jag vill inte ha hästar som ömmar eller halkar övrig tid.

min stora skoddes som 3-åring innan den ens reds för att den slet så mkt o hade slagit ihjäl sig om den gått omkull- en ren isvinter.
Jag slet som ett djur för att sanda överallt, så tro inte att jag gav upp lättvindligt.

Små hästar faller/ fläker sig inte lika lätt..

Märke, Modell, Pris ?
Easyboots, edge (Ca 1600 paret) och glove (ca 1300 paret)

än har jag bara bytt gaters, dom slits rejält kan jag säga. själva bootsen verkar hålla utan problem, Glove verkar hålla hur länge som helst, edge slits mer, men tror det beror på hur o var man rider. Verkar vara stenar som sargat dom, speciellt bakbootsen. De slits inte nämnvärt under pga grusvägen. Har använt boots nu typ dagligen i lite mer än två år. Har använt med brodd på vintern på glove, kommer antagligen brodda mina edge nu i vinter med.

Glove kan åka av i eländig terräng i galopp men funkar annars utan problem. Edge sitter bättre kvar, men jag känner behov av att ha benskydd till då de är lite klumpigare än glove.
Använder inte boots på bana inne eller ute.

nja. Jag tycker inte det om man drar kardborren rejält, sällan jag hittar ,grus eller liknande i karleden. Det är bara om en hov är lite utfluten, då kan det krypa in sand i själva booten framifrån, när den inte sitter perfekt.

Glove kan dras av i galopper ute, men sitter lixom kvar runt karleden, så det är bara att hoppa av o dra på igen. Men det är lite irriterande. Man märker det fort, för det börjar låta. Annars vrider de sig inte, och jag har en häst som skruvar rejält på ena bakfoten.
Edge är bara bäst!

Inget jag tänkt på mer än att hästen inte ömmar och tar bättre ut steget när vi är ute om dom är på. Alltså vikten verkar inte ha betydelse eller så. På bana går det ju lika bra utan och det känns så träligt att ta tiden o sätta på dom och benskydd när det inte behövs. Under en tid i början hade jag glove på fram på banan, men sen han sluta ömma barfota funkar det lika bra utan. Men ute skulle vi inte klara oss utan.

Nä. Eller, jo, en gång när trakterna var för höga gnuggades håret bort lite vid ballarna, dock inga problem, bara att hålla efter verkningarna bättre.

Gillar! Edge lite klumpigare till formen o tar längre tid att sätta på än glove, men är mycket enklare att sätta på och sitter bättre så det överväger. Glove är riktigt bra om de sitter perfekt, men är då lite trögare att ta på och av.

Runda hovar utan utflytningar skulle jag säga passar bäst. Inte allt för höga trakter heller, men det är få hästar som får så höga trakter. Min anses nog ha höga trakter om man jämför med de flesta halvblod jag sett. Glove behöver sitta så bra som möjligt för att de skall vara kvar i högre farter.

Edge, sitter kvar vid all ridning, lätta att ta på o av, men tar lite tid.

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?
Är nöjd. Gaters får gärna vara lite billigare och lite mer hållbara, för de slits ganska fort. Å andra sidan brukar det gå att laga några gånger i en rejäl symaskin.

KL
Någon som testat Easyboot Glove Back Conty?
Har endast sett bilder och den verkar lite intressant.

Flyger glove av ibland för dig så ska du gå ner en storlek. Det skiljer ju bara några mm mellan storlekarna.
De jag har bak har jag powerstrap på men inte fram, åker aldrig av. Lite sega att ta på och av ska de vara för de strechar.
Glove är suveräna :-)

Hmm... vi har boots till våra 3 ridhästar. Cavallo Simple och Easy Boot Bare, nej, de har kanske varit fundersamma första två stegen, sen har de bara knatat på:)

Ser du något skav eller ruggad päls då du tar av dem? Kloffsar de mycket då du går? Kanske behövs en "wrap" ett neoprene skydd runt karleden?

Om hästen har låga trakter eller understuckna trakter kan det ta ett tag för bootsen att forma sig, men säg att du har gått i dem sammanlagt 3 timmar(kanske 30 min åt gången) så borde de ha format sig?

Så länge som 30 minuter åt gången har jag inte varit ute, snarare 5-10. Skav ser jag inte, men det kan vara så att de är i största laget. Och skritt funkar, men trav har han varit mycket skeptisk till. (Då är det något som är fel; han är inte seg i vanliga fall, så det är ganska lätt att märka att det är något dumt.)

kl*

Någon som testat Easyboot Traditional??? Tycker den ser smidig och fin ut men frågan är som den sitter på bra? Har prövat Cavallo Simpleboots men min isis gillade inte dom alls, dom var för klumpiga, vill ha några smidiga boots.

Går han bra utan bootsen? Om han har haft skor tidigare så kanske han är öm i tassarna? Om fötterna är verkade eller nedslitna så att strålen inte lyfts från marken ordentligt kan de ömma trots boots eftersom bootsens innersula trycker mot strålen.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka