Hovböldshål

Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Jag önskar fortfarande att ingen kniv satts i hoven från början, den hade troligtvis kommit ut i kronranden men hade hon haft tur hade den kommit ut på undersidan....
Och med litet otur så hade hoven tagit permanent skada av trycket.
Eller så hade hovkapseln pressats loss från lamelläderhuden.
Jag skulle då aldrig chansa.....
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
... Hur skulle ett hålrum kunna stanna i hoven i resten av hästens liv..?
Genom att den del av hoven där lamelläderhuden skall fästa ihop med hovkapseln blir skadad.
T.ex. genom att man låter bölden sköta sig själv och ta sin egen väg ut.
Och den kommer upp till tillväxtzonen och ställer till skada.

Mirraya skrev:
.Och om det gör det..... vad händer sen?
Då så har man för alltid en dålig hov på hästen.
Hoven kan då gå sönder på alla möjliga vis.

Mirraya skrev:
...Har din häst så?
Nej ingen av mina hästar ha det så.
Därför att jag aldrig vågat lämna en hovböld obehandlad.
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Tyckte detta lät mycket obehagligt först... men så funderade jag lite.. Eftersom hoven precis som du säger växer, uppifrån kronranden och ned. Den kan växa mycket fort om skada behöver läkas ut.... Hur skulle ett hålrum kunna stanna i hoven i resten av hästens liv..?
Och om det gör det..... vad händer sen?

Har din häst så?

Har också funderat hur *hålväggen*kommer till men torde vara bakterier som går uppåt och äter av hoväggen och därmed skadar hovtillväxten och sedan innebär detta att där hornet växer bildas inget horn .
Hornet på sidorna fortsätter att växa neråt och då bildas ett hålutrymme för alltid i hästens liv ..
Nej jag har inte fått någon hålvägg efter hovbölder trots några rejäla men det är mycket viktigt att hålla ordning på dom verka upp dom och hålla dessa rena ..
Så dessa hålväggar inte bildas för hur det än är så blir det en svag del i hästens hov ..
Endel hästar har inga problem med hålvägg medans endel opererar man ..

Mvh Mia
 
Sv: Hovböldshål

;)
Miaa skrev:
Har också funderat hur *hålväggen*kommer till men torde vara bakterier som går uppåt och äter av hoväggen och därmed skadar hovtillväxten och sedan innebär detta att där hornet växer bildas inget horn .
Hornet på sidorna fortsätter att växa neråt och då bildas ett hålutrymme för alltid i hästens liv ..
Nej jag har inte fått någon hålvägg efter hovbölder trots några rejäla men det är mycket viktigt att hålla ordning på dom verka upp dom och hålla dessa rena ..
Så dessa hålväggar inte bildas för hur det än är så blir det en svag del i hästens hov ..
Endel hästar har inga problem med hålvägg medans endel opererar man ..

Mvh Mia

Jag undrade för att det låter som en typisk myt.... ;)
Är det bakterier som äter hovvägg borde de kunna behandlas...
Ja intressannt var det tycker jag!!
 
Sv: Hovböldshål

Linabebis skrev:
Tjena:)

Jag tror inte att bölden kan gå upp till hjärnan o den dör av det...har inte hört talas om det...än;)

Du vet när Lina fick en hovböld så lade vi om med silvertejp, en massa lager och det brukar hålla...och i själva hålet en jodopaxkompress!!! Först gipsade vet hoven, jag tror hon fick gå med gipset 5 dgr om ja inte minns helt fel. Ja , det va ju vet som rek silvertejp och jodopaxomslag...jag tog ju ut en vet först...för min häst hoppade på tre ben, va svullen upp till bogen (nästan sant) så ja trodde benet va av...men det va en pytteliten hovböld som inte syndes förren vet började skära lite försiktigt i sulan...

Hoppas hon blir bättre snart...//Ja, du vet ju vem...


Kom på en till sak, när Berra hade böld så la de in tjärdrev i hålet sen silvertejp, det ska tydligen också funka...jag vet att Berra hämtade sig fortare, men det kanske va pga av böldens storlek...

Linabebis :love: :bump:

Hur är det, allt väl?? Kommit till rätta??

Faan va illa när hästen går på tre ben - klart man tar ut vet! Gjorde ju jag med jag trodde att höften var ur led ju!! :eek:

Nu har jag fått tips och ska skaffa grankådetjära och linsnöre (?) å mojsa in små mini-bollar i "hålrummet" efter att gjort rent, sen så! Det är bakteriedödande och lite antiseptiskt å framförallt sitter det kvar!!
Hon är ju varken öm eller svullen - rids som vanligt - pigg som en furie! Ska gå 5-mil i juni :D
 
Sv: Hovböldshål

hejsan såg inlägget!
jag har haft problem med min häst som haft hovbäld två gånger.
varje gång har vi tagit en stor bomulltuss dränkt i jodupax,tryck ín det i hoven.Då ska bakterierna hålla sig borta.
 
Sv: Hovböldshål

Om jag var du skulle jag ta det här lite mer seriöst. Hovbölder kan bli riktigt illa om man låter dom vara. Jag hade en på min häst som 1 hovis och 1 veterinär inte hittade. Jag stod på mig och åkte till klinik men då hade hon redan gått med den kanske 1 månad. Ingen vacker syn.

Och en vet. kan behövas för att bedöva när man skär rent. En del vet. klarar att skära själva andra föredrar att en duktig hovis gör det. Skulle aldrig börja mixtra själv.

/Maria
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Jag undrade för att det låter som en typisk myt.
...
Det är det inte.
Och nu så känner jag i alla fall att jag har ryggen fri då jag har givit råd om något som jag kan väl.

Mirraya skrev:
Är det bakterier som äter hovvägg borde de kunna behandlas...
Ja, och för det så måste man skära upp för att komma åt.
Att bara hälla in något i hålet räcker inte.
Bakterierna gömmer sig i små gångar de rackarna.

Är det vitt och smuligt så är det svamp.
Behandlas med jodsprit från apoteket varje dag i minst 5 dagar.
 
Sv: Hovböldshål

Ja.... jag tar det här väldigt seriöst men vart npg lite trött igår.

Men man är ju jätteorolig och försöker intala sig att "det är inte SÅ allvarligt, det fixar sig.." åsså skriver flera att hoven kan trilla av!

Jag har konsulterat veterinären som var uppe sisst och hon sa att jag skulle fortsätta att hålla det rent och fortsätta att tempa henne och känna efter värme/ökad puls... Vid förändrig skall jag kontakta henne igen annars trodde hon att det snart skulle vara läkt.

Jag hoppas hon har rätt!?
 
Sv: Hovböldshål

Om det vore min häst så skulle jag:
Tvätta hålet varje dag i några dagar först med väteperoxid som rensar ur och sedan med jodsprit.
Hålet skulle jag täppa igen med "negertoy", det är tjärpasta.
Om hålet var stort, så skulle jag sedan tejpa foten med Elastoplast som jag tjärar.
Tjärad Elastoplast håller mycket bra, men otjärad ramlar av direkt.
Om inget tillstöter så skulle jag efter kanske en vecka gipsa igen hålet efter tvätten och sko med sula.

Och så skulle jag ge hästen en extra stelkrampsvaccination.
 
Sv: Hovböldshål

Inte_Ung skrev:
Om det vore min häst så skulle jag:
Tvätta hålet varje dag i några dagar först med väteperoxid som rensar ur och sedan med jodsprit.
Hålet skulle jag täppa igen med "negertoy", det är tjärpasta.
Om hålet var stort, så skulle jag sedan tejpa foten med Elastoplast som jag tjärar.
Tjärad Elastoplast håller mycket bra, men otjärad ramlar av direkt.
Om inget tillstöter så skulle jag efter kanske en vecka gipsa igen hålet efter tvätten och sko med sula.

Och så skulle jag ge hästen en extra stelkrampsvaccination.

Tackar för tipsen!

Väteproxid tar död på det mesta.. även levande vävnad dock och att sedan täppa igen hålet när det kanske finns väteproxid kvar där inne :eek: Fickan har hur som hellst under gårdagen försvunnit spårlöst!
Tvättar rent med grönsåpavatten och Silvervatten varje dag självklart och sedan har hon en boot på för att inte trampa in smuts, det ser ut att ha börjat läka riktigt fint redan!

Hon fick stelkrampsspruta för någon månad sedan.

Vill hålla det rent och öppet för att det ska läka och att inte riskera att mura in någon bakterie...

Hon kommer inte att skos.
 
Sv: Hovböldshål

Mirraya skrev:
Väteproxid tar död på det mesta.. även levande vävnad dock och att sedan täppa igen hålet när det kanske finns väteproxid kvar där inne :eek:
Tja, det är ju så som de lär ut på Veterinärhögskolan och hovslagarskolan.
En del av själva idén är just att "fräsa ut" död vävnad.
Levande frisk vävnad påverkas inte av väteperoxid.

En boot är bra, men jag har aldrig fått dem att sitta på lösdrift.
Det har däremot gips och tjärad Elastoplast gjort.
Och inte har det givit några skavsår heller.

Om du inte skor, så måste du ändå täcka hålet hela tiden på något sätt.
Även om fickan har slutit sig, så finns där inte längre något samband mellan hovväggen och lamelläderhuden.
Så smuts och bakterier kan lätt leta sig upp där och ge en ny hovböld.
Att stänga hålet när man väl har fått det sterilt, brukar vara mycket effektivt för att få stopp på bovbölder.

Men du gör väl som du vill.
Jag skulle då inte göra så.
Lycka till i alla fall.
Och så hoppas jag att dina alternativa metoder fungerar för din häst.
 

Liknande trådar

M
Hästvård En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan. Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: miisen80
·
Hästvård Va trött jag blir... Det är så jobbigt när det händer ens hästar något och man inte vet vad det är och olika personer säger olika...
Svar
10
· Visningar
1 398
Senast: Pinkilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp