Hovböldsfråga

Alexandra_W

Trådstartare
Som jag sagt förr, har en synnerligen begränsad erfarenhet av hovbölder.

Men kan en hovböld som håller på att 'mogna', men som inte går att lokalisera ALLS utifrån (ingen värme, ingen puls, ingen visiterstångsömhet etc) ändå ge stora problem?

Hästen har de två senaste dagarna varit fruktansvärt halt på minsta knöligt, hårt underlag. På fast, hårt underlag varierar det från helt ohalt, till 2 - 3 grader halt. Tämligen förvirrande.

Det hela kom i samband med att gegga frös på. Marken de går på är tämligen slät, finns säkert några upptrampade små partier, men generellt är det slätt gräsunderlag, påfruset. Vägen till/från hagen är dock söndertrampad ordentligt, och när det frös på blev det ju extremt knöggel. Hästen gick obekymrat ut och in, men dagen efter halt enligt ovan. Gick hyfsat in på samma knöggel. Imorse visade hästen tydligt att den inte ville gå på knögglet alls genom att helt sonika stanna och bli stående. Väl ute i hagen rörde den sig obehindrat i typ 100 meter, linkade sen 25 meter, och sen ohalt igen. Underlaget likadant, men jag skärskådade ju inte just den lilla bit där det linkades.

Hästen har btw ganska känsliga sulor, reagerar på gruväg om den kliver på grus/sten. Så skulle ju kunna vara sulömhet med, men på bara ena fram?

Syns som sagt ingenting någonstans, mer än ett typ 'broddhål' (som inte är av en brodd men vad det är av vet jag inte) mitt fram på hovväggen, halvvägs ner, på ena fram, dock inte den halta framhoven. Går precis in till 'det mjuka', men går att trycka med spetsen på hovkratsen i hålet utan reaktion.

Hältan oförändrad mellan idag och igår, så även de obefintliga 'andra' symptomen. Hovslagaren kommer så fort han kan, förhoppningsvis imorgon, men känns lite som att det ska en del portion tur till för att han ska kunna lokalisera en ev böld han heller, iom frånvaron av yttre indikation.

Men kan det vara en böld ändå, som ligger djupt men ändå ger så stora problem?

Sv: Hovböldsfråga

Precis så betedde sig vårt ena fulblod för ett par veckor sen,tvärhalt ena dagen ohalt å lite mindre halt andra.
Han är en väldigt ömfotad häst en riktig prinsessan på ärten :)
MEN hur vi än klämde å kände med visitationstången ömmade han inte minsta lilla. Ingen värme ingen puls heller vi kliade oss i huvudet å oroade å velade i 5 dagar sen tog sambon som e hovslagare av skon (hovbölder och sjukbeslag e inte han specialite) och där va en liten liten böld.
Är inte säkert vi hitta den om vi tagit av skon första dagen,sen va det ju skönt att det bara va en hovböld och inget annat...hoppas det ordnar sig för din häst.

Om den har en hovböld brukar det vara lika illa oberoende av underlag.

Men tvinga den inte att gå på knögglet om den har så ont.
Det går kanske att ta ut den en annan väg o göra en ny grind- bara.
Var den nyskodd?

Precis så betedde sig vårt ena fulblod för ett par veckor sen,tvärhalt ena dagen ohalt å lite mindre halt andra.
.

Här skiljer det sig ju inte mellan dagarna (ja, det är ju 'bara' två dagar än, men..) utan det är under dagen, och från minut till annan det skiljer sig (på bra underlag). På det knöliga (dvs ut till hagen) har det varit lika bedrövligt bägge dagarna, men sen i hagen kan det växla inom samma minut från ohalt till halt till ohalt igen. Kan dessutom halta i skritt, vara ren i trav - eller tvärtom. Ingen logik - ingen röd tråd där förutom just det där 'skumma' samt frånvaron av yttre tecken.

Den kan med känsliga sulor ha smällt i och fått en blöding som känns mer när sulan kommer mot något på tex knöligt underlag, mindre när sulan inte går emot på helt slätt underlag eller mjukt. En tidigare blödning efter sömstick tex kan ha utvecklats till en böld också. Eller har den kutat och slagit i en sten i sulan eller så som lett till blödning som blivit böld...

En böld kan ju gå lite fram och tillbaka olika dagar ibland men det låter konstigt med olika ont samma minut:confused: Är det då på samma underlag?

Bölder kan vara svårlokaliserade ibland och ger inte heller alltid puls. Fullblodssulor gillar inte knögglig mark eller stenar. De får lätt blödningar som sen efter några dagar kan utvecklas till en böld. Hovis får väl känna igenom noga.

Åh, det är inte fullblodet (han har ju dessutom hela sulor BF), det är ponnyskrutten. Så inget sömstick etc, han har ju aldrig varit skodd.

Och ja det är på i princip samma underlag det kan variera inom minuten. Underlaget är väl inte exakt identiskt, men det är ju 'platt gräshage', men visst kan det vara lite skillnad mellan 'just härr och en meter bort', men inget som man ser med blotta ögat.

Men just det som förbryllar. Iofs så B:s djuuupa böld som tog en evighet innan den gav sig till känna, men där blev hon ju sämre ganska 'raskt' ändå, inte det här status quo som förbryllar.

Fortfarande ingen värme etc på ponnyskrutten, gick bättre in (fast det gjorde han igår med, nu ligger det nysnö med och är aningens mjukare på knögglet)

Är han skodd? Han kan ju ha trampat på något han också, självklart. Stenar, eller liknande. Men små ponnyer brukar ju ha bättre hovar... Han kan inte ha fångkänning?

Vårt fullblod fick en djup hovböld i somras. Ingen puls , ingen värmeökning eller sulömhet. Reagerade inte på visitertång heller. Var halt till och från ,allt från blockhalt en dag till ohalt nästa under säkert en månad. Till slut när han var blockhalt och inte stödde på det alls hittade veterinären efter 3 dagar en svag puls och möjligen nägot värmeökad i hoven. Han var då lätt stasad i blodkärlen ovanför hoven. Misstanke på hovböld som satt djupt och inte ville komma ut. Lade Jodopaxbandage i 2 dagar(som satt så mkt som hästen lät den vara på)så kom den ut i kronranden. Då fick han Hippotrim+Finadyne.Spolade rent med Alsolsprit dagligen så den höll sig öppen.Simsalabin en ny häst och de oförklarliga hältorna försvann.Så svaret är ja det vara en hovböld trots att inga av de klasiska symtomen finns.

Är han skodd? Han kan ju ha trampat på något han också, självklart. Stenar, eller liknande. Men små ponnyer brukar ju ha bättre hovar... Han kan inte ha fångkänning?

Nä, som jag skrev, han har aldrig varit skodd.

Tror inte det är fångkänning, då borde det vara BF och inte så av - på. Men den tanken är bak i medvetandet med (jag är ju extremt fångnojig).

Men just att det kom i samband med att det frös på får ju mig att misstänka att knögglet (som ju är döden för barfotafötter i synnerhet och hovar i allmänhet) påverkar. Samtidigt är ju det bara till och från hagen, men kan ju räcka..

Be ngn att jämna till marken med traktor- vägen till hagen- eller gör en ny tillfart- runt huset.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 315
Senast: Bison
·
Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 516
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka