Hovbölden från helvetet eller nåt annat?

G

Gisburne

Vad kan det vara när man inte hittar någonting på utsidan men hästen är blockhalt? (Sökfunktionen gav inget som gjorde mig klokare.)

Första gången jag kände nåt var snart en vecka sen. Det kändes som en ojämnhet i steget i traven, men försvann innan jag hann få grepp om vad som var galet. Plötsligt var steget kanonfint och pållan ökade frivilligt tempot. (Gräsunderlag.) Resten av ridpasset var helt normalt, jag märkte inget mer som var konstigt.

Ett par dagar senare skulle jag rida igen men då var hon lite svullen ovanför kotan höger fram och småhalt i traven. Ingen smärtreaktion, ingen puls. På med arnikaliniment och vila över natten. Dagen efter var svullnaden borta (och har inte kommit tillbaka) och hela benet var i princip kallt. Men samma hälta.

Jag avvaktade över helgen för att se om det var en lätt hovböld eller vrickning, men idag har hon blivit mycket sämre och är i det närmaste blockhalt. En liten, liten bula i storlek med en ärta sitter under carpus på insidan av höger fram, men hon reagerar inte när man klämmer och pillar där. (Känns som ett bromsbett.) Och som sagt, ingen ny svullnad alls och ingen puls. Jag får ingen som helst smärtreaktion på benet, kotan, knäet, karleden, kronranden eller själva hoven. Jag saknar visitertång, men har klämt och knackat för att se om det är något som ger uppenbar smärta. Icke...

Min veterinär har telefontid imorgon bitti och min hovslagare får jag inte tag i just nu. Så vad tror Buke? De hästar jag har stött på med hovbensfraktur har inte betett sig som min häst alls, utan har varit lika halta hela tiden och har reagerat när man lyft benet och knackat på hoven och sulan. De hovbölder som min häst har haft förut har aldrig orsakat hälta utan har läkt ut av sig själva. Så jag vet varken ut eller in, det här liknar ingenting jag har sett förut.

Några idéer? Skulle ni försöka få in en blockhalt häst i en transport och köra till en klinik eller skulle ni förlita er på distriktaren? (Vad kan de göra på plats, egentligen? Visitera och sen då?)

Sv: Hovbölden från helvetet eller nåt annat?

Kan tillägga att hon äter och dricker bra och har ingen feber.

har hästen puls vid kotan och värme i benet nu? har aldrig varit med om böldar som inte orsakat detta.

jag skulle bett hovslagaren komma snarast och ta av skon och kolla om det finns en böld. ofta ligger den precis inunder skon så det kan vara svårt att känna med tången innan man tar av skon.

Nej, ingen puls eller onormal värme eller svullnad. Visst är det underligt? Jag får inte grepp om vad felet är. Har känt igenom hela hästen och hittar inget annat som kan ha orsakat hältan. Det enda är den där lilla ärtan under carpus som möjligen kan trycka mot senorna, men då borde det väl också vara svullet och ömt? Blödningar i och runt senorna brukar ju kunna ge hur stora svullnader som helst.

Kruxet är att min hovslagare bor 1½ timmes resväg härifrån så jag åker alltid till honom. (Han är så pass duktig att det är värt det.) Han är upptagen ikväll och hans fruga bad mig ringa imorgon bitti istället, vilket känns onödigt eftersom klinikerna har telefontid samtidigt. Men hur får man in en blockhalt häst i en transport, liksom? Hon är krånglig nog att lasta i normala fall...

Ta av skon kan jag göra själv, men hon är så ömfotad så då lär hon inte röra sig en meter eftersom hon redan har ont. Så jag har låtit den sitta kvar för att inte göra det värre för henne, i väntan på svar från antingen veterinär eller hovis.

Har hon inte puls skulle jag nog inte tro att det är nere i hoven. Jag skulle boka tid på en klinik om det vore min häst med så diffus hälta utan att man hittar något tydligt fel.

Ja, det lutar åt klinikringning imorgon bitti, absolut.

Jag var ute nyss och klämde igen och ibland reagerar hon på att man klämmer på senorna och ibland på att man klämmer runt kronranden. Men för det mesta reagerar hon inte alls. De gånger hon reagerade kan jag inte bestämma till 100% om hon reagerade på grund av smärta eller irritation över knotten. (Jag själv höll på att krevera!) I vilket fall som helst förblir det ett mysterium, i alla fall för ikväll. Jag hittar ingenting nytt och hon är lika ovillig att gå framåt som tidigare idag.

Vad finns det för andra orsaker till att en hälta, som först är minimal, med ett par dagars vila utvecklas till blockhälta? Jag hittar liksom ingen smärta, värme eller svullnad någon annanstans på kroppen heller.

Inga bra tips tyvärr, men däremot en liten erfarenhet av hovböld.

Fblstoet var 'tassig' fram helt plötsligt. Värre på hårt underlag än på mjukt. Började på HF, men var sen på BF. Ingen värme, puls, svullnad, ömhet eller annat i varken hov/ar eller ben. Vissa stunder var hon HALT, andra helt ren, de flesta tassig dock.

Hovslagaren var ut efter en vecka, och det vi kunde konstatera var att hennes snösulor (huf grips) hade nött mot sulan där själva 'röret' låg emot. Just där var den en urgröpning i sulan och sulan var tunn och sviktade. Mkt plattfotad dam. Första och sista gången jag lägger huf grips på en plattfot.

Nåväl, hon skoddes om, bort med hufgripsen och på med hela plastsulor. Hästen rörde sig omedelbart bättre. Problem solved och allting väl tyckte jag. Efter nästan en månad så vissa steg var hon halt på en fram, sekunden senare helt ren. Såpass att jag började undra om jag drabbats av hallucinationer. I samma veva kollades hon på klinik för annan anledning, och helt u.a rörelsemässigt på kliniken. Jag fattade nada.

Skoddes om igen på intervall, bad hovis kolla efter hovböld/annat, men nix ingen reaktion någonstans, och som sagt ingen värme eller ngt. Så, bevisligen inget fel på hästen, och tänkte hon måste klivit snett de där enstaka halta stegen helt enkelt.

Sen ca 3 v ytterligare senare så är hon 'tassig' fram igen. Ingen värme etc. Bokar tid hos hovis och fåt tid 2 dagar senare, vi tror båda att det kommit in lera mellan sulorna och hoven som trycker på sulan. Samma dag vi ska åka till hovis så ser hon ut som ett fullfjädrat fånganfall. Rejält halt/stapplig BF men värst HF, värme och puls i BF. Trixar på henne på släpet, åker i 1½ h till hovis, och hon kliver ur släpet nästan obekymrad. Vad fasiken?

Hovis börjar med att plocka av skon på VF, inte ett ngt. Tar av skon på HF och hovis utbrister 'åh fy fan!'. Under transporten har hovbölden från helvetet brustit (därför hon rörde sig så mkt bättre). Ganska långt fram i tån, och det är obeskrivligt vad som väller ut. Visar sig att det är en riktigt, riktigt djup fan också, långt upp i kötthoven. Verkas upp (var en hårsmån från att bli vidareskickad till klinik), desinficeras och gipsas.

Sen gick det som på räls förvisso. Men det var säkerligen den där djupa hovbölde som varit problemet hela tiden, men legat och gottat och gonat sig, och fick ju 'extra hjälp' att kunna äta sig vidare ifred när hon fick hela sulor. Men som sagt, 2 månader från 'första symptom' tills det gick att konstatera böld. Och ingen värme/puls/osv förrän samma dag den brast.

Fblherrn har haft en ful böld i tån, under skon. Märktes inte ett nåt. Han hade en hälsokoll på klinik strax innan den upptäcktes, helt ua. Ingen puls, värme, rörelsestörning. Men när hovis vid rutinomskoning drar av skon så konstaterar han att 'nyss' hade en relativt stor böld brustit där. Obegripligt (men tacksamt) att hästen var obekymrad.

Så, hovbölder är lömska grejer, så i ditt fall så jag skulle inte låsa mig vid böld, men absolut inte utesluta det 'bara' på avsaknad av värme och puls heller. Dock skulle jag sikta på kliniken. Vet inte om de kan ha hovbensfraktur utan att ha puls/värme?

Senast ändrad:

Hej, jag vet att det här låter lite naivt - men en gång hade vår ponny en vass sten inkilad precis vid traktern (heter det så?) alltså i det lilla kilutrymmet som blir under skon, där den slutar. Konstig beskrivning - men förstår du var jag menar? Efter det är jag alltid nog med att kolla just där när jag kratsar hovarna. Det kan kila in sig en liten sten och då trycker mot mjukdelen av hoven. Hon var riktigt halt och den hade kanske suttit där ngr dagar.
Fästingbett kan också ge oförklarliga hältor som är svårdefinierbara.

Blech! Jag var med en gång när min hovis verkade upp en riktigt stor och djupgående böld, det var riktigt osmakligt! :crazy: Men det är ju skönt när man har lokaliserat problemet och tagit hand om det, och hästen såg 100 gånger bättre ut på momangen.

De hovbölder pållan har haft förut har antingen hovis påpekat, typ "här har det varit en hovböld" eller så har man sett lite var och blod sippra ut under kronranden helt plötsligt. Helt utan hälta eller andra symptom. Så det hon genomlider just nu liknar inte hennes tidigare böldproblem alls...

Jag är så kluven! OM det är en böld så vet jag att min hovis kan fixa det och jag litar mer på honom gällande hovproblem än på mina lokala veterinärer, eller ens klinikerna häromkring. (Jag har sett så mycket dumma beslut angående hovar tas på kliniker, så jag är lite påverkad av det.) Men om det INTE är en böld så vet jag dels inte var man ska börja leta efter problemet och dels vet jag inte vilken klinik jag bör vända mig till. Risken är att jag blir skickad till Strömsholm, vilket är 3 timmars resväg. (Klinikerna här i närheten brukar vara lite motsträviga och man får tjata sig in.) Det känns inte så bra med en häst som har så ont.

Ghaaah! :crazy:

Jag har försökt skrubba rent i hoven så mycket det går, men det finns förstås alltid en risk att någon liten sten har kilat in sig någonstans. Med min donna, som är så tunnsulad som bara hon kan vara, så är ingen sten för liten för att orsaka problem. ;)

du kan ju ha en blödning i hoven, som utvecklas till en böld efterhand. då kan hästen halta till och även bli halt några dagar om den trampat på en sten ed så att det gjort mer ont på det ömma punktet. sen blir den fin igen och allteftersom bölden växer så blir hästen plötsligt jättehalt!

så har det varit ibland när min haft hovböld. han är väldigt känslig och blir jättehalt av en pytteliten böld.

men om inte hovis kan komma ut så kan du ju lika gärna åka till klinik. dom kan ju också kontrollera hoven. samt att dom har utrustning för annan hältutredning. om din häst haft böldar tidigare som du inte ens märkt av så lär ju denna vara rejäl (om det nu är en böld!) så det kanske behövs sedering+smärtställande och då är det ju bra att vara på klinik.:)

Ja, det är så jag resonerar också. Men som sagt, skickar de mig till Strömsholm så vete tusan... Som det är nu vill jag inte ens tvinga in henne i en transport (vet inte ens om det går!) och än mindre åka i flera timmar när det finns en klinik ca 40 min bort och en annan cirka 1h 10 min bort. Men jag ringer imorgon bitti så får vi se vad de säger.

En häst (fullblod/halvblod, dålia hovar, tunn sula) i mitt stall fick oxå en konstig och oförklarlig hälta, först trodde de att det var en muskelbristning i bogen, hästen fick Fiandyne i 5 dagar. Under dag nr 2 påfinadyne kuren kom hovis och skodde, efter avslutad finadyne kur kom hältan precis när den ville! Ibland block-halt, gick knappt få henne in ur hagen, ibland sprang hon helt obehindrat :confused: Min hovis kom o ryckte några söm som han trodde var orsaken. Dessutom sa han att den sedvanliga hovisen med all säkerhet hade velat veta att hästen stod på finadyne när den skoddes. och sa att om det inte skulle bli bättre på ca 3 dagar skulle den vanliga hovisen tillkallas. sagt o gjort, hon kom och ryckte skon, klämde med visitertång och karvade lite, hittade nada. På med sko igen, va "små halt" två dagar sedan blockhalt igen! In till klinik... en hovböld som växt uppåt i kronranden! Fick åka hem med rejält urkarvad hov och gips, boxvila 10 dagar. O nu är hon ohalt. Men vi fattar än inte idag vad som först utlöste denna hälta, bogen? hovböld från första början? Fick hon hovbölden efter skoning på finadyne (elak söm som hon inte kände) Dessa fötter!:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara ge min purfärska erfarenhet. Häst: ren på måndagen, vila tisdag, halt på onsdag. Gick som på tå, ingen värme, ingen svullnad, inte öm. Dagen efter tyckte jag han var markant varm i hoven då övriga var kalla av daggen. Men dagen innan samt sen på kvällen var alla hovarna lika varma och ingen puls vid något tillfälle.

Visade sig vara en rejäl blödning som nog hade blivit en riktigt rejäl böld. Småblödningar kan de säkert ta men det var någon/några dl blod som kom ut där, inte nåt som 'försvinner' av sig självt direkt.
Alla säger att det ska vara värme/puls i hoven men inte i detta fallet. Han reagerade inte heller på visitertång förrän skon var av, fast man hörde ett kluckande ljud när han tryckte där blodet var.

Jag kunde ha skrivit detta själv.

Mitt fblsto är fruktansvärt halt, fast på ett bakben. Jag kan inte sova så därför sitter jag här. Jag har så dåligt samvete för jag inte åkte iväg med henne redan igår.
Hon har varit diffust halt i ett par veckor, men hon är triangelmärkt pg hälta (fläkt sig) så jag har givit det lite tid att gå över av sig självt. I torsdags sprang de väldigt mkt här för att det kom en ny häst till gården och efter det var hon sämre. Hon har varit mest halt efter att ha stått stilla och sedan har hon gått bättre när hon kommit igång. Med tanke på det har jag trott att det varit ngt muskulärt, tex dragit upp sin gamla skada. I söndags var hon dock rejält halt och jag bestämde mig för att ringa vet igårmorse. Då är hon plötsligt bättre och jag avvaktar igen varpå hon är sämre än någonsin igårkväll. Nu är hon i princip trebent, men är inte svullen, inget ömhet, ingen värme och ingen feber. Äter, dricker, ligger och reser sig utan problem. Däremot är hon inte elak mot de andra som hon brukar vara i vanliga fall.

Hon hade en hovböld på vä fram i juli och blev uppskuren i hoven och gipsad på kliniken och sedan var det bra. Hon var lika halt då, också utan tydlig puls och värme. I bästa fall är det ngt i hoven iallafall, men med allt missflyt som varit senaste tiden så är jag skeptisk.
Hon är dessutom dräktig. Jag tycker så fruktansvärt synd om henne och hatar mig själv för att jag inte åkte redan igår.

Jag lastar 06:30 och åker till klinik och nu befarar jag det värsta, att det är en fraktur av ngt slag.

Min fd stallägares häst blev halt, därefter blockhalt..ingen hittade något vare sig veterinär eller hovis. Till slut av en slump hittades ett litet granbarr, ev mycket liten sticka i kronranden. När den försvann, så blev hästen bra igen. Men den var hemskt dålig ett tag, kunde knappt stödja på benet. Så kan det gå..småsaker är lätt att missa.

Oj, vad många konstiga erfarenheter folk har haft! Jag kände mig lite dum igår kväll, som inte hajade vad som var fel, men där ser man att det inte är så lätt alla gånger!

Uppdatering om min pålla, dårå;
Idag kan hon röra sig lite bättre än igår, vilket jag tycker talar för en böld. Men fortfarande ingen puls eller svullnad och båda frambenen är ungefär lika varma/kalla. "Ärtan" på insidan av benet är lika i storlek som igår. (Vet fortfarande inte om den är orsaken till hältan eller totalt irrelevant.)

Ringde klinik och fick en tid på torsdag morgon. Ingen möjlighet till tid före dess... (Hon som svarade i telefonen bara garvade när jag sa att jag ville ha en tid idag.) Men de lovade att det skulle finnas både veterinär och hovslagare på plats på torsdag. Den enda andra klinik som tar emot på akuttider den här veckan är tydligen Strömsholm. *suuuuuck!*

Jag svarade att jag tar tiden på torsdag, men blir det värre så åker jag till Strömsholm istället.

Här är jag just hemkommen från klinik (som tog emot direkt idag utan att jag ens beställt tid innan). Av alla möjliga onda ting så var det ändå en hovböld utan att hon vare sig haft speciell puls eller värme. Tur i oturen. Det kunde ha varit värre. Fortsatt dräktig var hon också.

Jag kan bara säga att jag har varit med om en liknande sak. Ponnyn var fullt frisk på morgonen och i stort sett blockhalt när hon skulle gå in på kvällen. Eftersom hon blev skodd dagen innan misstänkte vi att hovslagaren råkat slå in en söm fel, har hänt förut då hon har mycket känsliga hovar. Han kom ut dagen efter, tar bort skon och hittar inget fel.
Ändå blir hon bara mer och mer halt. Till slut trodde han att det var någon som kallas "stengalla", som han liknade vid en jättelik blånagel och som nästan är som en hovböld. Hon fick sula, och blev bättre, men var ändå halt i nästan en månad.
Idag är hon bra, men vi vet fortfarande inte riktigt vad som var felet med henne, då hon var halt så länge.

I ditt fall skulle jag nog ändå förlita mig på hovslagaren. Min erfarenhet av veterinärer är att de ogärna behandlar hovar, utan vill att hovslagaren ska göra det istället.
Hjälper inte det, ta henne till klinik och se till att få en röntgen! Lycka till!

Uppdatering:
Vi var på kliniken idag och det tog ungefär 2 minuter att konstatera att hon hade dagens största hovböld... Hon är förvisso knappt halt i skritten idag, men fortfarande väldigt halt i trav och reagerade direkt på visitertången.

Ett stycke bedövning senare blev bölden uppskuren och den var STOR. Hela högersidan av sulan blev till slut uppskuren och det var jordens blodbad i stallgången... *blä!* Nu står hon i halmad sjukhage med gipsad hov och ska stanna där i minst 14 dagar med byte av gips varannan dag. Helst skulle hon stå på box, men hon har både problem med ensamhet och boxvandrar, så... nej. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 724
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka