• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Naggis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 507
N

Naggis

:confused:Hej lille naggur haar haft en hovböld ett tag och idag markerade han att han hade ont :cry::crazy: är det någon som har någon erfarenhet av hovbölder? vad gjorde ni åt det? hur gick det?

evigt tacksam för svar

Sv: Hovböld?

Har hovslagaren varit ute och tittat på hästen? Verkat upp hovbölden? Kanske behöver hästen hela snösulor nu när marken är frusen?

Syrrans häst fick hovbölder tillföljd av fång. Återkommer när han får fångkäningar. Inga det senaste året.

Ta ut hovslagarn och se om han kan punktera den.

Ja det kanske är bäst om jag drar hela historien:crazy:

Hovslagare 1 några månader inna sommare sa att naggur hade en hövböld men den var "död" så han gröpte ur den och sa att nu vart allt bra.

Hovlagare 2 sa han har en hålvägg men det är ingen fara.

Hovslagare 3 hästen borde vara blockhalt är han inte bra tills nästa skoning måste den skäras upp,

nu har han vanliga snösulor men har fått höra att det ökar risken för hovbölder eftersom det blir med instängt:confused: varför skulle det vara bra med hela snösulor?

Hej Hej
Min häst har haft hovböld 2 gånger och jag tog ut hovslagaren så gröpte han ur...och la förband fick stå inne några dagar sen efter några dagar kom hovslagaren ut igen och la på en ny sko. / L

Jag kan ju lägga in ett avskräckande exempel på en hovböld som inte sköts ordentligt;
sendBinary.jpg

Min tjej såg ut sådär när hon kom till mig.
Det är en hovböld, som blivit en hornpelare ("luftrum" under hornväggen). Hon var blockhalt. Efter rötgen sa vet att det skulle gipsas, men hon blev ÄNNU haltare med gipset.. Pulsen sprängde i benet. Så vi slet av allting, gröpte ur, och blottade hela sprickan. Sedan fick hon gå barfota och beta hela sommaren, med nogranna verkningar för att hon skulle bli bra.

Idag är hon helt återställd. Och fötterna är finare än någonsin.
(peppar, peppar):smirk:

Hela sulor kan vara bra om hästen ömmar efter en ev. hovböld, är marken hårt frusen och hästen öm i sulorna så kan ju den hela snösulan underlätta.
Jag har oxå hört att de vanliga snösulorna lättare ger hovbölder, vet dock inte om det stämmer, själv brukar jag ha snösulor (inte hela snösulor) på mina hästar när väl snön kommer, men absolut inte längre än nödvändigt.

Usch då, det där såg verkligen inte kul ut :( men vad skönt att hon är återställd :D

Jag har fixat två hovbölder med våtvarmt jodopaxomslag som fick sitta över natt varvid bölden tömde sig av sig själv. Har även haft hovböld som hovslagare karvat upp. Beror lite på var bölden sitter, kanske?

oj herre gud hoppas det slipper gå så där för någon :S

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 003
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka