Sv: hej

Det beror på var den sitter och hur ont hästen har.
Det finns tyvärr inget ja eller nej på den frågan.
Bölder kommer generellt ut vid kronranden efter ca 3-4 veckormen sitter dom illa till kan det bli svåra konsekvenser för hästen om man inte öppnar.

Sv: Hovböld?

Den som i ngt stadium inte kunnat skilja mellan fång o hovböld bör snarast anmäla sig till skottpengar. :devil:
PL anmäler sig.

emindy skrev:
Det är inte bara vi barfotaverkare som förespråkar att låta hovbölden komma ut själv, jag har hört det från hovslagare och veterinärer också.
Har hästen så ont att den är näst intill blockhalt och det inte verkar lindra med omslag och allt man kan hitta på, då är det klart att man måste kunna försöka hitta bölden och skära upp den! Men jag ser det som ett alternativ, inte som den enda riktiga lösningen.

Jag blir lite "mörkrädd" när jag hör sådant här!!! :confused: Ska hästen behöva ha så ont att den blir blockhalt innan man hjälper den??? Du kan inte mena detta!!! Det kan aldrig vara tillåtet att medvetet utsätta sin häst för så långvarigt lidande!
Skulle du vilja gå med nageltrång utan att öppna det???

sante skrev:
.en hovslagare går likabra då han kan mer om hovar och + att hästen behöver inte stå inne efter att den blivet behandlad...
Det hänger inte ihop på det viset.
Utan det beror på var bölden sitter och hur allvarlig den är.
Små och lättbehandlade hovbölder kan hovslagaren ta hand om.
Men om de blir stora och svåra så behövs både bedövning och antibiotika, och det kan bara en veterinär utföra.

Så det är orättvist att påstå att det beror på veterinären att fallet är svårare.

Vad jag försökte säga är att man inte bör öppna bölder i tid och otid bara för att man "ska", i många fall hjälper det med omslag och rörelse för att bölden skall komma ut av sig själv.

Men återigen; sånt måste man avgöra från fall till fall!
Jag blir också lite mörkrädd... när jag hör om hovslagare som trott att det var en hovböld och de grävde och grävde utan att hitta bölden! Så visar det sig kanske vara något helt annat eller att den satt på ett helt annat ställe!
Jag tror på Peter_Lundin, man skall ha en klar indikation på vart den är innan man ens tänker på att öppna den!

En lite krass jämförelse; finnar.
Det är ju också "bölder" även fast de är väldigt små och egentligen ofarliga. Försöker man klämma en sådan i förtid och den är "inåtgående" så gör du lätt det hela värre. Något som faktiskt kan leda till sjukhusvistelse!

En böld uppstår oftast i sulnivå, får den dränera sig själv gör den oftast det i kronranden vilket ger ett väldigt dåligt dränage. En öppning för bra dränage skall alltid ligga längst ner.
Jag brukar försöka öppna även sådana nerifrån.
Bölder skall helst öppnas bölder under utveckling skall inte öppnas.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka