M

Mhiloy

Min häst har två hovbölder på både bak och jag undrar om det verkligen är så bra att öppna dom. Har hört genom barfotaverkning att det är mycket bättre att låna hovbölden få "komma ut" själv.

Har ni ngr efarenheter? Hälsningar Tessan :d

Sv: Hovböld?

Min spontana reaktion är "AJ!". :crazy:

Verkar dumt att riskera skador på kronranden istället för att öppna dem om de nu är mogna.

tja, barfotaverkare har nog inte så mkt medicinsk kunskap, skulel jag anta...

En hovböld bildas när det, av någon anledning, kommer in bakterier i hovkapseln. Man BÖr absolut öppna upp bölden ordentligt och rengöra den. Enligt konstens alla regler (och ALLA läroböcker du tittar i) så ska man verka bort allt underminerat horn så att man kommer åt att rengöra överallt. för annars finns risk att bakterierna kapslar in sig i ett hörn och fortsätter göra nya bölder. Och hovbölder KAN faktiskt påverka mer än bara läderhuden, vill det sig riktigt illa så kan det bli hovbensostit, dvs inflammation i hovbenet - i skelettet. Och det tror jag nog inte att NÅGON vill utsätta sin häst för. Ja, det ÄR sällsynt, men kanske för att de flesta ändå försöker hjälpa sin häst att bli av med bölden.
SÅ länge bölden är obehandlad finns risk att den bara växer - jag har mer än en gång varit med om att man fått verka bort HELA sulan (inkl strålen) och då kunnat se att bölden dessutom börjat klättra upp under hovväggarna. :crazy: Och det gå¨r inte att se från utsidan om bölden är så stor eller bara en liten plutt...

Sen kan man ju också diskutera om huruvida det är djurskyddmässigt försvarbart att låta hästen gå och halta i flera dagar, kanske knappt stödja på benet, för att man ska envisas med att hovbölden *ska* spricka upp själv... :devil:

ameo skrev:
Och hovbölder KAN faktiskt påverka mer än bara läderhuden, vill det sig riktigt illa så kan det bli hovbensostit, dvs inflammation i hovbenet - i skelettet. Och det tror jag nog inte att NÅGON vill utsätta sin häst för. Ja, det ÄR sällsynt, men kanske för att de flesta ändå försöker hjälpa sin häst att bli av med bölden.
SÅ länge bölden är obehandlad finns risk att den bara växer - jag har mer än en gång varit med om att man fått verka bort HELA sulan (inkl strålen) och då kunnat se att bölden dessutom börjat klättra upp under hovväggarna. :crazy: Och det gå¨r inte att se från utsidan om bölden är så stor eller bara en liten plutt...

:bow:

Ovanligt, javisst. Men bekanta till oss hade en häst som dog av hovböld (eller ja, den fick avlivas) trots lång och intenstiv behandling på djursjukhus. Så det är inte ofarligt.

Och som Ameo skriver, det är ju väldigt smärtsamt för hästen att stå med hovböld.

Det är inte bara vi barfotaverkare som förespråkar att låta hovbölden komma ut själv, jag har hört det från hovslagare och veterinärer också.

Meningen är inte att bara stå och titta på när hästen har ont, absolut inte!
Det finns mycket man kan göra för att det skall gå snabbare. En grej är att lägga omslag om hoven eller helt enkelt låta hästen stå i fotbad någon halvtimme någon/några gånger om dagen för att mjuka upp hornet och tillåta bölden att förflytta sig fortare.
Hästen bör INTE stå på boxvila utan tillåtas att röra sig med sina kompisar i hagen bäst den orkar och kan. Rörelse påskyndar förloppet.

Poängen med detta är att bölden skall vara mogen innan den öppnas ut till omvärlden eftersom man då minskar risken för återfall samt att återhämtningstiden förkortas avsevärt.

Har hästen så ont att den är näst intill blockhalt och det inte verkar lindra med omslag och allt man kan hitta på, då är det klart att man måste kunna försöka hitta bölden och skära upp den! Men jag ser det som ett alternativ, inte som den enda riktiga lösningen.

Det är väl snarare så att när man har svårt att lokalisera hovbölden som man ger det lite tid till att komma ut själv. Det kan ju vara värre att börja karva på fel ställen och få fler möjliga ingångar för bakterier. Men det bästa är väl att låta en vet eller ännu bättre hovslagare ta den om de lätt kan hitta den.

Hälsning Maja

Helt riktigt en massa hål på fel ställen kall undvikas. De hästar som har en lättlokaliserad hovböld är dessutom ofta stort sett blockhalta o där finns det verkligen ingen anledning att inte öppna. De mera diffusa är ofta svårt att veta om de har en stengalla eller hovböld.
PL

Hm låter väldigt lustigt att man låter en hovböld få komma läka ut själv???
Har en häst som haft ett antal hovbölder förra året och de fick man tvunget att öppna så att man kunde minska trycket...detta gjorde ju väldigt ont på hästen....så ta ut en hovslagare som tar hål på bölden...en böld ska ut på ett sätt, genom att öppna den .
Jag antar att du är säker på att det är just hovböld och inget annat?
Nu har jag en far som kan fixa det :smirk:

Min häst som jag köpte som 2-åring hade massa hovbölder som jag inte visste om då. Hon hade gått barfota hela tiden och när jag skodde henne så sa hovslagaren det. Hon visade ingen ömhet i hovarna. Hon hade gått med dom vem vet hur länge.. Men jag har haft ett helvete med hennes hovar under det året jag har haft henne. Massor med djupa sprickor. Hon får massa med tillskott mm. Står med våta filttofflor på nättern osv. Så ta itu med dom medans du kan.

JAG har aldrig menat att hovbölder skall läka ut av sig självt. Däremot kan man ibland få vänta på att de mognar innan man öppnar.
PL

När är en hovböld mogen då?
Om en häst haltar eller visar att den har ont så är det antagligen en mogen hovböld?

Min häst fick dem under rötmånaden, så detta år ska hon ha boots för hon är då extra känslig för de underlag vi rider i.

När den är mogen o lokaliserbar så öppnar jag självklart den. Men även om den går att lokalisera så väntar jag om jag misstänker att det bara är en stengalla.
PL

Är symptomen så lika mellan hovböld och stengalla?

Om man misstänker en hovböld så är det bara att lyfta den hoven, titta om man hittar något "hål" som oftast är en hovböld, ta hål på den och sätta dit en bomulltuss med jodopax för att döda bakterier....berätta gärna mer om just stengalla?

Så enkelt är det inte i alla fall. Att man hittar ett hål under hoven och därmed var diagnosen fixad, alltså. Behandlingen är också aningen mer komplicerad än att "ta hål på den"... (läs ameos inlägg)

Hovbölden kan utgå från en hålvägg eller vara en infektion som krupit upp i hoven och bildat en böld en bit ifrån "ingångshålet". I vissa fall utvecklas bölden ur en blödning eller ett stentryck.

När man säger att en böld mognar så menar man i princip att den fått formen av just en böld - dvs ett varfyllt hålrum. Det är många stadier som ska passeras innan infektionen hunnit så långt i sin utveckling.

Symptomen mellan hovböld och stengalla är förvillande lika. Detsamma gäller för t ex hovbensfrakturer, om man nu vill krångla till det ytterligare!

JA, symptomen är så lika om det är hovböld eller stengalla (eller, som jag föredrar att kalla det - en blödning i sulan).
När man ska lokalisera en hovböld så bör man plocka av skon, för det är i de allra flesta fall i lamellranden man hittar ingångshålet till bölden, dvs den väg bakterierna tagit in o hovkapseln. Hittar man inget ingångshål så ska man låta bli att karva, för att undvika en massa "hål i onödan". Hittar man ingångshålet (brukar se ut som en svart prick, som man kan följa tills man hittar bölden) så är sannolikheten större at det ÄR en hovböld och DÅ kan man börja skära litegrann. Det är inte så himla enkelt att öppna hovbölder, så åtminstone JAg skulle rekommendera dig att inte laborera med det själv (om du inte varit med om det flera ggr förut), utan anlita en hovslagare eller veterinär till det.
För, som jag skrev ovan, man ska verka bort ALLT underminerat horn, sen rengöra och bandagera. Och gärna också se till att hästen får stelkrampsvaccin (påfyllning, om grundskydd redan finns) - DET krävs alltid veterinär till...

Jag öppnar även utan ingångshål om jag har en riktigt tydlig indikation helst med extra svikt i sulan på det ömmaste stället. Men är man tveksam är det som sagt bäst att avvakta.
Till Sante, en stengalla är en blödning (blåmärke) i sulläderhuden, ömheten minskar ofta efter ett par dar men en stengalla kan bli inkörsporten till en hovböld som då kommer efter ngn vecka.
PL

Jag verkade en häst som enligt personen hon hade lånat ut den till varit ordentligt halt och hade resonerat likadant, "jag har hört......". Ring vet när du "har hört" och kontrollera fakta. Klart att barfotafolket vill låte den komma ut av sig själv. Så går det ju till ute i den vilda naturen. Men nu när vi har plockat in hästen och gjort den "civiliserad" så får vi nog tänka lite om. Men hur som...hästen jag verkade var rejält bråkig under verkningen, som enligt ägaren alltid varit hur snäll som helst. Detta var ca ett halvår efter att hon fått reda på att den ev. fått böld. Jag verkade och rätt var det var så dök det upp ett hål i hoven., jag karvade på eftersom jag inte var speciellt djupt...mer hål mer hål osv. till slut visade sig vara en böld-kanal från trakt till trakt.
I detta läge hör jag hästen sucka djupt, varpå han lägger sig ner och låter mig verka klart liggandes. Lite kompicerat för mig men det gick...

Tror du fortfarande det hade varit bättre att låta den komma ut själv? Den hade det inte efter ett halvår.
Man brukar förvisso lägga våtvarmt när man inte hittar nån ingång i syfte att provocera fram den.
"Jag har hört"......det är den typen av hästhantering som gör mig riktigt jävla mörkrädd.
"Jag har hört att zigenare äter barn".....

Om svaret var riktat till mig så har du nog missuppattat mig, jag är inte den som gärna lämnar en hovböld men ibland är det den enda riktiga åtgärden. Men beslutet skall tas av vet eller hovslagare.
PL

Ja, min far har tagit hål på hovbölder och det behövs absolut ingen veterinär..en hovslagare går likabra då han kan mer om hovar och + att hästen behöver inte stå inne efter att den blivet behandlad....min hovslagare satt ett gips runt hoven som föll av efter 3 dgr, medans en veterinär sa att vi skulle bandagera hoven , vet du hur länge den satt ? INte så länge och hästen var tvungen att stå inne under tiden...så att ta en vet. är inte alltid det bästa....denna vet. trodde först att det kunde vara fång :eek:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka