Hovböld...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cocette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 18 237
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

cocette

Har en häst som antagligen fått en hovböld nu lagom till helgen. Eftersom hennes tillstånd inte har blivit sämre o hon inte har nån feber så skulle vi avakta till mån tyckte vet.
Min pålla haltar rätt rejält men kan ändå stödja på det när hon står still. :confused: Är inte svullen men är lite varm om hoven. Hon blev rekomenderad boxvila så länge, men eftersom inte alla de andra hästarna vill stå inne så blir det inte mycket till vila :(
Är det nån här som har varit med om hovböld o hur det yttrar sig?

Sv: Hovböld...?

En häst i mitt stall får hovbölder typ varannan månad, vet inte varför, den har varit så sen unghästtiden enl ägaren... Hästen brukar då vara halt, mer eller midre.. Ägaren brukar klämma med en hovtång på olika delar på hoven och ser om hästen reagerar, gör den det så ringer hon hovisen på en gång, han brukar då komma ut och skära upp bölden och sedan slå på en sula så att det får läka.. Vet inte om han gör nåt mer :confused:

En hovböld brukar och kan yttra sig som så: successiv hälta, hästen ömmar för viseteringstången, värme samt svullnad ovanför hoven. Temp brukar oftast uppstå vid djupare inflammationer. Men allt är inte hovböld. Min fd stallägares häst hade alla tänkbara symtom för hovböld...efter mycket om och men från veterinären samt hovslagare och sedan sedan inkörd på kliniken hittades en liten liten pinne i kronranden...När den väl avlägsnat så blev hästen bra. Men vad veterinär och hovis letade..Dom samarbetade sida vid sida i stallet...och allt var så diffust..Så kan det vara ibland.

Senast ändrad:

Min ponny stod för 3 v sedan på 3 ben när han skulle in från hagen.
Han var rejält halt och hade ont! (finns en annan tråd jag startade om detta när det var aktuellt)

Han stödde på benet och det blev lite bättre tills dagen efter, vet trodde hovböld.

Men hovslagaren hittade ingen hovböld.
Ponnyn var inte svullen eller så, dock lite lite svampig bak i kotsenskidan, men det var väldigt lite. Han var varm i hoven. Vi väntade hela veckan på att det skulle komma fram hovböld och tillslut så ringde jag ut en vet i alla fall. Han hade troligtvis sträckt sig och fick 5 dagar m finadyne.

Han är idag mycket bättre, dock fortfarande lite halt. Vet trodde det kunde ta 6-8 veckor innan han var helt ok.

Använd sökfunktionen och sök äldre trådar om hovböld. Detta är ett VANLIGT problem, så det finns nog massor!

Men mitt första råd till dig är att INTE avvakta till efter helgen, för hovbölder KAn vara luriga! Be din hovslagare komma ut och fixa bölden, det är ofta en bättre lösning än att be veterinären (tyvärr :crazy: ), fr hovis kan MEr om hovar än veterinärerna...

ja, du kan se förbryllad och irriterad ut, men med de erfarenheter jag (och tyvärr många hovisar med mig) har av veterinärer och hovbölder kan man inte säja annat. Veterinärerna HAR begränsad kunskap om det som sitter nedanför kronranden, TYVÄRR! Jag har vid mer än ett tillfälle till och med fått "städa" hovbölder efter klinikbehandling, där veterinären nonchalerat bölden på olika sätt. (har till och med fått en hovböld remitterad till mig från klinik, då de ansåg sig inte kunna...)

Sen tyvker inte jag att man ska låta hästen stå i flera dagar med rejäla smärtor om det FINNS möjlighet att slippa. Vill inte veterinären, varför inte ringa ut hovslagaren? När hovis (OM utbildad hovis) faktiskt är den som är proffs på hovarna...

Jo jag vet att det finns vet som inte fixar hovbölder men det finns många som grejar hovbölder utan problem. Veterinären har fördelen att kunna ge lugnade om det behövs eller lägga en bedövning o kan även göra en djupare rensning om det behövs utan att bryta mot lagen.
Det kan ofta vara bra att inte behandla en hovböld för tidigt dels för att den blir säkrare att lokalisera samt att en ev stengalla hinner börja gå över.
PL

Jag avråder inte folk från att ta ut hovslagare på hovbölder fastän det finns hovslagare jag aldrig skulle låta åtgärda en hovböld på min egen häst, jag tycker inte att du som hovslagare skall avråda från att ta ut veterinär.
PL

Senast ändrad:

Peter, jag har INTE avrått från att ta ut veterinär...
Veterinären hade ju själv, i detta fallet, ansett att det kunde vänta. Vill inte veterinären åka ut och fixa det så är det väl bättre att hovis gör det! Och ofta blir det bättre gjort då... Det finns säkert veterinärer som *kan* behandla hovbölder enligt konstens alla regler, men de är tyvärr sällsynta. :cry: (men å andra sidan finns även hovisar oms "fuskar", så det krävs ju att det är en BRA hovis eller veterinär, vem det nu är osm fixar saken...)

Har fått en hel del erfarenheter av just hovböld på min häst.

Om du säkert vet att det är hovböld , vänta inte!
Vad ska ni vänta på, det blir värre och stackars hästen får ont?
Om det är en hovböld ¨så behövs den tömmas omedelbart!
Det kan gå så fort och hästen blir blockhalt eller kan inte röra sig.
Hovslagare fixar hovbölder bäst! Hade ute en vet. som trodde hästen hade FÅNG?!

Man känner en förstärkt puls på just den hoven, varm, hästen haltar lätt, i traven lägger sig hästen ner pga av smärta!

En hovböld ska tas bort direkt!
Förstår inte att folk rek. att man ska vänta med sådant!
Tänk själv att ha en sådan under foten...det sammlas så mycket vätska att det blir ett tryck i hoven, och trycket försvinner om det tas hål på bölden.

Min far tog hål på några hovbölder, inte så svårt, gäller att vara noga och se till hästen som inte gärna låter sig få hoven undersökt.

Men ta ut en hovis, så fort ni märker att det är hovböld..vänta inte..det blir värre!

Ofta kan man själv se om man kratsar ur hoven att det finns ett litet hål, då är det en hovböld...men jag säger inte att man alltid kan se det.
Hästar kan sträcka så åxo, men där är inte hoven varm , ingen förhöjd puls men haltandet kan vara det samma,..sådana hästar ska vila tills det själv läkt ut.

Senast ändrad av en moderator:

min foderhäst hade en hovböld förut.. upptäckte inte den för att ha var inte halt/ markerade ett dugg,, han rök till lite när hovslageren råkade skära hål i den.. men då var den redan läkt

Ett problem häromkring är ju att det är bara en av alla de häromkring verksamma veterinärerna som vågar/vill skära upp en hovböld. Väldigt ofta hänvisar de hästägarna till oss hovslagare direkt utan att ha ens sett hästen ifråga. Viljan att ta sig an hovbölder är proportinerlig mot åldern på veterinären tycks det. Ju äldre vet desto mer troligt att han/hon gör något.

Min häst har också visat diffusa symtom och jag trodde på en hovböld, eftersom värmen ökar i hoven dagen efter jag ridit på lite, men efter ett par lugnare dagar minskar den igen. Min häst är också väldigt tunni sulorna och har helsulor sedan en månad. De två veterinärer och den hovslagare jag rådfrågat tycker jag kan vänta så länge hästen inte blir sämre eller haltar, utan ta det försiktigt och verkligen se om det blir en böld eller ej - de kan ju självläka också.
Frusterande, men det var de råd jag fått.

Fast nu när jag läser din fråga igen så tror jag som svar att hovbölder kan yttra sig väldigt olika, men värme, svullnad puls och hälta torde väl vara vanligt? Och om hästen har svårt att ens stå tycker jag nog att man borde visitera hoven och se om det ger något, min var inte alls så halt och därför har vi avvaktat, trots att jag varit påstridig...

Herrregud ni trt9or väl jag är tokig men jag måste ursäkta mig med min feber.... Din häst KAN stödja i stillastående, ja, det kan vara en vrickning och därav vilan. Jag skulle ha försökt följa rådet ett par dagar, antingen blir det ju bättre, sämre eller lika, och lika är ju minst bra ur diagnossynpunkt vad jag förstår.

Nu ska jag sluta svamla, ursäkta.... 38,5....

Vi kom till stallet och fick se en knäckt häst som höll upp vänster fram i luften och tittade förtvivlat på oss.
Tanken var att han brutit benet el liknande under natten men efter mycket funderande av vet på kliniken drogs skon av och det visade sig vara hovböld.
Vi fick med "kriolin" eller något som lät likt för att lägga om. På frågan vad medlet eg. bestod av flinade vet och sa -Ett djävla gift..!
Omslaget fick sitta på ett par dar och skulle dra ur bölden. Han blev snabbt bättre och haltfri på några dagar.

Tips är att anlita homeopat som kan ge medel(som förstärkning av utdragande omslag tex..) för att snabbare värka ut bölden. -Hepar sulfuris tror jag.
Den kommer då upp i kronranden, den mjukare vägen ut.

Tack för alla svar! Är en aning förbryllad och glad över att min häst är bättre nu. Var antagligen ingen hovböld hon hade. Men nästa gång jag råkar ut för en eventuell hovböld så ska jag varken ringa min vet. eller hovslagare. Bägge hänvisade till varandra o ville inte öppna upp nån hovböld nån av dem. Får bli kompisens hovslagare isf.

Pratade med veterinären igår ang. min häst konstiga hältor. Antagligen har hon någon konstig sort av fång som vandrar runt i hennes hovar. Vi ska testa hö- o vattendiet på henne nu och kommer hältan tillbaka ska vi ta blodprov.

Har någon varit med om sån "typ av fång"? Hon fick fång i bakbenen(?) i somras som då kanske har dykt upp igen.

Eftersom det blivit bättre så var det troligen riktigt av bägge två att inte vilja öppna ngn "hövböld", själv gissar jag på en stengalla. Om det nu skulle råka vara så att du har en hovslagare o en veterinär som inte skulle vilja öppna om det verkligen skulle vara en hovböld så kan jag bara beklaga men som jag sa ovan, i motsats till Ameo så tycker jag inte att man skall ha för bråttom att skära i misstänkta "hovbölder".
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 848
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Ace
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka