Hovböld...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cocette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 18 237
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovböld...?

Om man upptäcker en hovböld i ett tidigt skede kan man ibland få avvakta ett tag innan man tar bort den. Så att den är stor nog.

Håller förövrigt med om att hovslagare har kan hovbölder bättre än veterinärer.

jag har en misstänksam svullnad på vänstraframhoven på min pålle..

om man tänker hoven helt normal ståendes på backen... sen lägger man en 5krona under (kronan?) där hoven börjar på benet* (jag har tappat ordet flåt...) och precis under där ser det ut som en utbuckning (typ tånnårsinnebrännarfinne) med en spricka på 1-2cm på bara just över utbucklingen.. han är inte varm över det o han har inte feber.. men han är varm underhoven, inte skållhet men varm.. när jag red honom för 4 dagar sen på grusväg (han är barfota)så blev han jätteömfotad men jag trodde det berodde på att det var halvstora stenar han trampade på... jag vet inte vad detta är.. min hovslagare kommer imorgon.. hon hann inte idag =/ någon som kan hjälpa mig??? är det en hovböld??? om inte vad kan det annars vara... det är en blöt lerig hage han går i kan det vara fuktskada??

"orolig"

Om det är en hovböld så märker hovslagaren det när h*n kommer imorgon. Ta det lugnt så länge.

Immer

Hejsan! din tero låter nästan som min pålle mår just nu :( Han är oxå välldigt halt och han som skor honom säger att det kan vara en hovböld men han sa även att om det är det så ska man väl häst ut och skritta så kan bölden fara bort av sig själt eller nå sånt men det har då inte hjälp. Så han ska prova gräva i hoven i morron och se. Lustigt nog skulle det hända när allt roligt häder där ute som massa kurser man vill gå på och allt :( det var ju synd men man får väl vänta två veckor och se =) Jag vet inte om detta intresserar dej särskillt mkt men jag skrev ändå XP hej då KRAM/Misha

Hovböld..

jag har en häst som fick hovböld i går 3/12
det gick under en natt, ingen hälta på kvällen innan när hon gick in från hagen, men när jag skulle ta ut henne så haltade hon så man såg det.
Jag avaktade och kollade till henne 1 1/2 timme efter och hon kunde knappt stå på höger fram:( men min hovslagare var ute och jo visst hittade han en hovböld så att det inte var en diagonal hälta, för hon har glidledsinflammation me:(.
han gröpte ut den och sedan ska hon stå inne tills på fredag. En hovböld kommer jätte fört inpå, puls vid karledskotan ( känn inte med din tumme för man har egen puls där)
varm på hoven. hoppas det löser sig med din häst
Mvh Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 848
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Ace
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka