Hovböld som går ut i kronrand

mul

Trådstartare
Nu är det andra gången som min ena får det. Förra gången var för exakt ett år sedan. Hon fick en hålvägg som det blev en böld i sen. Nu har hon fått en till böld på samma hov, fast på insidan. Det var utsidan förra gången. Men bölderna går ut i kronranden..

Jag har aldrig haft en enda hovböld på mina hästar förut under mina18år som hästägare.. Så nu vill jag veta allt om hovbölder som går ut i kronranden. ;) Hästen är oskodd och jag har frågat flera om man ska sko henne,men jag får olika svar av alla. Om hovbölder kommer av ett "blåmärke" eller slag eller tryck så borde det ju inte hjälpa med en sko om bölden sitter så högt upp?

Sv: Hovböld som går ut i kronrand

Bölden sitter inte högt upp men den kan vandra uppåt!

Jag hade en sådan äcklig böld på min kille för några år sedan.
Han var kraftigt halt till och från men vet som var ute hittade inget (hovbölder kan vara lite diffusa i början) skickade in mig till klinik för röntgen när han fortfarande var halt efter en vecka. Där hittade vi bölden som då nästan kommit fram vi kronranden.
Han hade inte skor på då men har lyckats få hovböld på sin skodda hov men då inte så långt ut i kanten på hoven som den som vandrade uppåt.

Jag kan tro att det hjälper att ha skor på men hör med din hovslagare vad h*n tror.
Hovisar är bra på just det, hovar!

Tack för ditt svar!

Damen i fråga har vid båda tillfällena varit diffust halt, men eftersom hon har problemframben så är jag inte så förvånad. Hon går mest här och lullar. Hon var denna gång halt vid vändningar under 2veckor. Men det syntes inte nåt när hon gick rakt fram, bara när hon vände snävt. Jag trodde hon hade sträckt sig eller vrickat sig. Sen såg jag att hon blev mera halt så då tog jag in henne. Hon går på lösdrift annars. Hon var då varm och tjock i yttreböjsenan så jag trodde senskada.. Men sen kände jag lukten...

Min hovis tycker inte att jag ska sko henne och alla säger så olika.. Han menar på att det är ett slag på hoven som gjort att det blivit så. Förra gången hade hon en hålvägg som drivit iväg. Andra säger att jag ska sko henne. Hon gör inte nåt utan går som fölmärr. Ska hon köras och få jobba nåt så kommer hon att skos då iaf. Så det är därför jag frågar buke;)

Min med skor och helsula fick en liknande böld, så det borde ju inte spela så stor roll...

det finns en kanonbra produkt från keratex som gör hovarna hårdare och starkare. min hovis undrade vad sjutton som hade händt med hästens hovar för dom hade blivit så otroligt fina.

en av få produkter som faktisk håller det som utlovas!

det finns en kanonbra produkt från keratex som gör hovarna hårdare och starkare. min hovis undrade vad sjutton som hade händt med hästens hovar för dom hade blivit så otroligt fina.

en av få produkter som faktisk håller det som utlovas!

Åh, det låter intressant!!

Denna häst var inte i något vidare skick när jag köpte henne som 2½åring och hovarna var mycket eftersatta. Vi har slitit med dessa fötter och nu har hon iaf sån kvalitet att det inte lossnar stora bitar av dom.. men nu blir det detta problem istället..

Jag ska googla på keratex.:):laugh:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar