hovbenssänkning?

T

trojalotta

Ännu en fråga ang. min fångponny....KAN han fått hovbensrotation/sänkning om han inte haltar alls efter 12 dygn? Törs jag promenera honom ca 20-30 min nu?

Sv: hovbenssänkning?

Det bästa är väl att åka in och få honom röntgad?

Med risk att få expertisen på mig så tror jag faktiskt att du kan börja promenera honom. I och för sig så hade jag nog tagit det lite lugnare än 20-30 minuter. Min gubbe fick fång för cirka en månad sedan. Efter två veckor sa min hovslagare att jag skulle börja sätta igång honom om han inte visade några tecken på smärta (hon had tryckt och kollat så att han inte visade några smärttecken samt fångverkat honom med sultor och allt). Jag började gå cirka tio minuter första gången och ökade på lite i cirka 4 dagar. Efter det satt jag upp och skrittade 10 minuter. Ökade på och travade efter ungefär tre dagar.

Lite mer än en månad såg jag honom idag galoppera omkring i hagen och han verkade lycklig. Kommer i och för sig aldrig att släppa honom på bete utan betesreducerare och kommer att akta mig för att ge honom kraftfoder igen. Men väldigt skönt att se att han inte har ont längre och han verkar tycka att det är kul att bli riden igen. I och för sig vet jag ju inte hur mycket fång din häst hade. Min veterinär sa att hon hade defintivt sett mycket värre, så har hästen haft oerhört ont så kanske jag också kollat med röntgen.

*kl*

Kapar tråden lite.

Hur kommer det sig att vissa hästar rek. röngen och andra inte?:confused:

När min hade fång förra vintern var det inte ens tal om rötgen, jag visste då inget alls om fång då, så jag ifrågasatte det inte. :o

Beror det på hur pass "allvarlig" veterinären anser fången vara eller bara på att olika vet. har olika åsikt angående röntgen?

Det bästa är väl att åka in och få honom röntgad?

Röntkad för vad? Kan man se mer än en ev. hovnensänkning/rotation? Kan man på röntken se hur "upplukrad" hoven är?

Senast ändrad av en moderator:

Röntkad för vad? Kan man se mer än en ev. hovnensänkning/rotation? Kan man på röntken se hur "upplukrad" hoven är?

Man räntgar hovrna för att se om där blivit någon sänkning/rotation o sen verkar man hästen efter dessa bilader.

Man brukar generellt säga att en fångis bör ha minst 6 månaders vila efter ett fånganfall så lamellerna i hoven inte läker fortare.

Man brukar generellt säga att en fångis bör ha minst 6 månaders vila efter ett fånganfall så lamellerna i hoven inte läker fortare.

Det var inget jag fick höra av mina veterinärer, utan bara att det var bra att han började röra på sig så snart han inte hade ont.

Däremot varnade dom för att det var "farligt" om han fick en nytt fånganfall inom 6 månader, då hoven inte hunnit återhämta sig innan dess och då skulle prognosen vara betydligt sämre.

Precis om Aravia skrev så röntgar man för att se om det blivit sänkning/rotation...

Konvalecensen (stavning?) har jag också hört är ca 6månader. Alltså innan man kan rida på som vanligt.

Precis om Aravia skrev så röntgar man för att se om det blivit sänkning/rotation...

Konvalecensen (stavning?) har jag också hört är ca 6månader. Alltså innan man kan rida på som vanligt.

Ja, att kunna rida på som vanligt tar nog minst 6 månader.

Min hade fång förra vintern och inte förrns nu denna vår har vi kommit igång ordentligt igen.

Iofs. kanske jag har varit lite hönsmammig och tagit det väldigt försiktigt!

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 840
Senast: corzette
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 922
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna