hovbenssänkning bak?

Maléne

Trådstartare
Hur vanligt är det?
Min har fått det fram nu och nu har även sulan i bakhoven ändrat sig och blivit konkav, tror jag va? det är utåtbuktad va? Ska upp till kliniken igen den 3jan men jag tänkte jag får väl ringa och kolla om jag ska komma upp tidigare och kolla bakhovarna. Tacksam för svar.

Sv: hovbenssänkning bak?

ja jag skulle ringa och konsultera veterinär som troligtvis kommer uppmana dig att komma in snabbare ja.
Hovbenssänkning är mycket akut och smärtsamt för hästen.

Jo det vet jag då hon redan har det fram men jag undrade mest om hur vanligt det var, inget spydigt menat dock.

den här hästen vet i fasen dock om hon lider, men det är en svårbedömd häst, hon reagerar inte ens på visitertång vid sulläderinflamation, fång eller hovbenssänknig men hon är oxå ett släckte för sig själv.

Hovbenssänkning är för akut för att ringa 3 januari till veterinär för, ring imorrn.
Har din häst fått hovbenssänkning på fram av veterinär?vad sa denna om behandling?
Prognosen är dålig vid hovbenssänkning tyvärr.

Om man läser ordentligt så står det att jag ska till kliniken igen den 3jan. försökte ringa idag innan stängning men kom tyvärr inte fram men pratade med min hovslagare som tyckte att jag nog kan avvakta då hon redan går i sjukhage. plus att jag blivit väldigt nojig. då jag nu på fredag tar bort min ena häst och nu även riskerar att ta bort två till. Men ska ringa min veterinär imorgon då hon inte jobbade igår, så ja hon har tyvärr en rätt ordentlig hovbenssänknig (röntgad) behandling och behandling, tog av tån precis innan kötthoven och ska bantas ner lite då hon är lite tjock och står då fortfarande i sin sjukhage som sagt.

Men som sagt så undrade jag hur vanligt det var att det blev en sänkning bak? är det lika vanligt som fram?

Jag kan förstå om du lätt blir nojjig. jag kan bli jätteorolig för min häst. men om jag blir det väntar inte jag två dagar med att ringa till veterinären bara för att sedan inte komma fram.

Nu är det ju så att min veterinär var ledig igår och alla har ju inte möjligheten att ringa från sitt jobb, och när jag kom hem så hann dom ej svara i telefon, utan man skulle ringa ett annat nummer för akuta saker, men kommer ringa imorgon bitti då jag har den möjligheten i morgon.

ysch hopps det går bra med din häst....sa veterinären att den kunde bli frisk igen? vad är det för ras och hur gammal är den?

Det är en d-ponny korsning på snart 12 år (mars)
En hovbenssänkning går aldig tillbaka, tyvärr :crazy: Men med rätta skor och så vidare så är det en del som kan fungera i många år utan problem och det hoppas jag att min kommer att kunna, men det gör ju alla.

Jag fick tag i min veterinär idag och hon tyckte att jag kan vänta till den 3jan då hon redan går i sjukhage och sånt och bara ha extra koll på värme, puls och ömhet. Men det är ju svårt för henne att säga då hon inte sett det. Men eftersom Sabina inte verkar ha det minsta ont så avvaktar vi, så ringer jag om det ändrar sig.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka