Hovbensrotation.

Nupilot

Trådstartare
Hej!

Vad tycker ni om de här bilderna då?
Ganska ruggig rotation va? :(

hogerframliten.jpg

Höger fram :crazy:

kan ju lägga in en på höger bak oxå, för jämförelse.
hogerbakliten.jpg
 
Sv: Hovbensrotation.

Spännande med sånna här bilder!

Vad som var v'ldigt intressant tycker jag är att se hur detta påverkar resten av området, ex hur strålbenet ligger.
 
Sv: Hovbensrotation.

Jag vet inte riktigt, måttlig till "farlig" rotation skrev de :)

Men veterinären var mkt förvånad över hur han rörde sig och hur han mådde :) Fräschaste fånghästen hon hade sett :) Han rör sig som vanligt i trav o galopp, ingen hälta what so ever :) Så det är ju skönt i varje fall :)
 
Sv: Hovbensrotation.

eftersom det inte sitter någon ståltråd på hovväggen så är det svårt att se rotationens exakta grader...

tröst till dig och hoppas att hästen blir bättre!
 
Sv: Hovbensrotation.

Ja sant.
Men det är som det är, han har hovbensrotation men han verkar inte lida av det speciellt :)
 
Sv: Hovbensrotation.

Det är en vanlig sko fast, kapad o bakoframvänd, sen är det en equipaq sula i strålen :)
 
Sv: Hovbensrotation.

Har lärt mig att det heter sko med öppen tå.
De hade antagligen ingen digitalröntgen där du var, för med den räknar datorn ut graden.

Vilken konvalescens fick du o övriga förhållningsorder?
Min hade "bara" måttlig o fick lååång konv.
 
Sv: Hovbensrotation.

axel skrev:
Har lärt mig att det heter sko med öppen tå.
De hade antagligen ingen digitalröntgen där du var, för med den räknar datorn ut graden.

Vilken konvalescens fick du o övriga förhållningsorder?
Min hade "bara" måttlig o fick lååång konv.


6 - 9 Månader :angel:
 
Sv: Hovbensrotation.

:eek: 6-9 månader! Hjälp, jag säckade ihop när jag fick veta att min skulle gå tre månader. Men hur kan det ta SÅ lång tid som över ett halvår? Min hade rotation på samtliga hovar, 5-7grader. Hur ska ni behandla din? Verkning/spec.beslag?
 
Sv: Hovbensrotation.

=) Nae det är ganska lungt, har väntat på honom så länge så han kan få gå i hagen o vara söt så länge han behöver.

Jag vet ju som sagt ingen gradsats på honom, men veterinären sa att jag skulle fortsätta med samma skoning ett tag till eftersom han inte haltar. Öppen tå sko med equipaq i sulan och så :)
 
Sv: Hovbensrotation.

En stor/tyngre häst får inte belasta sina hovar alls innan halva hoven har vuxit ut, beroende på rotationsgrad o hur lång tid innan den har gått tillbaka.

Om man gör det så kan man få återfall i belastningsfång
Lamellerna går isär igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensrotation.

risken är inte lika stor med ponnyer?
Nej.
Hur länge var det din häst gick på konv.?
Fick gå i hage efter 4 mån. o fick då Erlichias.


skulle börja skritta efter 6 mån. men då blev det hårt i marken.
Skrittade heller inte under isiga perioder.

Tog det lugnare än rekommendationen- för säkerhets skull.

Tränade för första ggn för ung. en mån. sen.20 min. plus skritt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
364
Senast: Jeps
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp