Hovbensinflammation och div. andra frågor

SweetPanther

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hovbensinflammation, hur behandlades den? Vad berodde den på? Prognos?

Om hovbensinflammation lett till urkalkning, hur lång tid brukar det ta? "Kan" en skada ske på hovbenet, som sedan leder till urkalkning, utan fortsatt inflammation? Eller är det snarare så att om inflammationen inte behandlas under längre tid - då leder detta till urkalkning?

Hur vet man att inflammationen upphört? Mer än att värme, ev svullnad och hälta försvunnit?

Jag har noll erfarenhet av just hovbensinflammation, och hoppas att bukes samlade kunskap kan ge mig lite klarhet. ;)

Sv: Hovbensinflammation och div. andra frågor

Min är just igångsatt efter detta. En hovböld som krupit upp mot hovbenet och orakat en inflammation.

Behandlades med flytsula och en kur finadyne.

Ingen vågade säga ett hum om prognoser så jag var mkt skeptisk, tog ganska lång tid innan den sista lilla hältn/stelhen försvann.

Blev dålig i nov och är nu helt igång igen:) Betydligt snabbare än jag någonsin vägat hoppas!

Miin förra häst drabbades av flertalet hovbölder och bevisligen gick en upp till hovbenet. Fick en inflammation på hovbenet och ca 40% av hovbenet åts upp. :crazy: Så alltså nästan halva hovbenet saknades på röntgen. Veterinärerna var verkligen INTE optimistiska. Hon fick hipotrim i 30 dagar och dubbel dos hela tiden.

På återbesöket några månader efter hade det börjat bildats brosk som började sakta men säkert förbenas. Så mycket av hovbenet hade ''kommit tillbaka''. Helt sjukt!! veterinärerna bara stod och gapade och sa att det var inte sant.

Hovbenet blev inte helt hundra, lite naggat i kanten här och var. Men hon hade inte ont. Funkade som vanlig ridhäst några år tills hon togs bort pga frakturer i framknäna. :(

Tråkigt att hästen fick tas bort till slut :(
*till båda*
Var det boxvila/sjukhage som gällde fram till återbesök?
Efter igångsättning, är/var det aktuellt att röntga för att kontrollera skadan, eller litar/litade ni på att hästen i sådant fall blir/blev symptomatisk om problem kvarstår/kvarstod?

Sprutad cortison 2 ggr, metacam 3 kurer, vila 6 månader, och nu rids han efter 7 månader.
Inget fel på hovbenet så en vrickning kan ge så mycket besvär.

Min märktes inte att hon var direkt halt på den hoven som hon hade problem. Utan hon fick massa otledsinflammationer som vi inte fattade varför och de kom tillbaka hela tiden. Sedan fick hon en hovböld igen och då åkte vi in på klinik. Röntgade då hoven för att se vart den satt och då såg de att hovbenet var så trasigt som det var. Hade blivit angripet många månader innan. Så det var tack vare den nya hovbölden som vi hittade inflammationen på hovbenet. Inte för att hon var nämnvärt halt alls förutom de kringvandrande hältorna. Men de var bara små hältor som märktes under fart (var aktiv travhäst vid tillfället).

Hon gick i hage som vanligt hela tiden just pga att hon var inte halt initialt. Efter återbesöket var det inga fler kontroller på hovbenet då veterinärerna inte tyckte det behövdes. Hon började fungera och då var allt ok enligt dem.

Röntgade dock om hoven 2 år senare då hon fick sprickorna i framknäna bara för att när vi ändå höll på och det var ganska fint hovbenet. Bättre än återbesöket men inte ett normalt hovben. Det var fortfarande lite urgröpt på sidorna.

Tråkigt att hästen fick tas bort till slut :(
*till båda*
Var det boxvila/sjukhage som gällde fram till återbesök?
Efter igångsättning, är/var det aktuellt att röntga för att kontrollera skadan, eller litar/litade ni på att hästen i sådant fall blir/blev symptomatisk om problem kvarstår/kvarstod?

Sjukhage 2-3v och sedan mindra hage med lugn hästkompis. Inget återbesök utan enbart telefonkotakt med veterinären, ingen röntgen heller.

Har din häst råkat ut för detta?

Oj! Vrickning av hovbenet? Jag har hört om vrickning som leder till hovledsinflammation, men hovbensinflammation?

Min häst har en hovspricka med påverkan på hovbenet. Hovsprickan är gammal (flera år), men har inte lett till hälta förrän sista månaden. Inom loppet av en vecka eller 2 gick vi från lite hälta ibland på hårt underlag på liten volt i trav till till 3 gradig hälta i skritt pga akut inflammation i hovbenet. Själv misstänker jag att brodd + isunderlag plötsligt skyndade på processen.

Hovis och vet verkar dock inte riktigt överens om hovbenets påverkan är pga ursprungsskadan, eller om det är inflammationen som sakta byggts upp och påverkat hovbenet. Det är osäker prognos, särskilt nu när hovsprickan är uppverkad och helt öppen, men jag har inte heller riktigt fått klara besked om hur själva inflammationen hanteras, mer än att sprickan fixeras och "så får vi se". 4 dagar efter fixering var hästen hältfri i skritt, med viss värme kvar. Boxvila 3v, ÅB efter 7v, och då eventuellt kan bedömning göras om och när igångsättning kanske kan ske.

Min huvudsakliga oro är hovbenet, och om inflammationen kan ha funnits "länge" och på så vis påverkat hovbenet, istället för att hovbenet påverkats för flera år sedan, och sedan varit stabilt. Det ena innebär att inflammationen är "ny", det andra innebär att jag misstänker att detta pågått sedan i somras med många tappskor på vänsterfram som följd.

Du tror inte det kan vara så att det kommit in smuts i sprickan som orsakat inflammationen?

På min häst verkdes det upp helt frampå, men sedan plastdes det för att nya bakterier inte skulle kunna komma in. Lades även en flytsula för att avlasta hovbebet och på så sätt häva inflammationen, vilket jag inbillar mig är det som hjälpt mest (i kombination med att orsaken plockades bort).

Märkte även att erfarenheten av detta inte är så stor utan både veterinär och hovslagare fick disskutera med kollegor. Tycker ändå att det gjorde ett mycket bra jobb med min häst, även om det kändes lite hopplöst ett tag.

Har du en kunnig hovslagare som du kan lite på?

Ni som har erfarenhet av hovbensinflammation, hur behandlades den? Vad berodde den på? Prognos?

Om hovbensinflammation lett till urkalkning, hur lång tid brukar det ta? "Kan" en skada ske på hovbenet, som sedan leder till urkalkning, utan fortsatt inflammation? Eller är det snarare så att om inflammationen inte behandlas under längre tid - då leder detta till urkalkning?

Hur vet man att inflammationen upphört? Mer än att värme, ev svullnad och hälta försvunnit?

Jag har noll erfarenhet av just hovbensinflammation, och hoppas att bukes samlade kunskap kan ge mig lite klarhet. ;)

Om orsaken till att hästen fått hovbensinfl. tas bort borde smärtan försvinna rätt fort. Själva urkalkningen av skelettet borde inte göra ont och orsaka problem, men är såklart en svaghet.

Min fick hovbensinflammation pga felaktig skoning/verkning (av utbildad "duktig" hovslagare). Han hade tyvärr gått med detta (båda fram) ett tag innan jag förstod att nåt var fel. inflammationen i detta fall berodde på felbelastning (inga sprickor el annat som syntes utanpå). På rtg sågs urkalkat hovben.
Den akuta behandlingen av veterinären / klinik hovslagare var annat hovbeslag med sula + intiinflammatoriskt och vila på bete under flera veckor. Hästen blev då smärtfri och ridbar.
(Nu 3 år senare har jag min häst utan järnskor, men med hovboots på vid behov. verkning sköts av en ödmjuk och kompetent barfotaverkare och hästen mår bra, är fullt ridbar och tränas i dressyr, hovarna ser väldigt mkt mer hälsosamma ut numer.)

Senast ändrad:

Jag tog bort en tvååring pga infl i hovbenet förra våren. Mellanstora förändringar på röntgen och tanken var att hon skulle få tid att läka. Tyvärr blev hon bara mer och mer halt och svarade inte på smärtstillande så hon fick somna in bara några veckor efter att första hältan syndes.

Det är möjligt att det kommit in skräp i sprickan, men den var inte öppen fram tills hältan syntes. I samband med hältan upptäcktes det att den öppnat sig 1 mm i kronranden. I flera år bedömdes sprickan som ytlig och utan påverkan av flertalet hovslagare.

Mitt intresse för hur urkalkning av skelettet går till är pga prognosen. Om hästen stundtals har lidit av sprickan under 9 månader, och det därför uppstått urkalkning av hovbenet, bör prognosen vara sämre än om inflammationen uppkommit nyligen och urkalkningen är utan betydelse i dagsläget.

Jag har fullt förtroende för både klinikhovis och ordinarie hovis att hantera sprickan utåt sett, min huvudsakliga oro rör prognosen och konvalescenstiden för sprickans påverkan på hovbenet även i framtiden, eftersom det uppenbarligen inte gått att göra en korrekt bedömning utifrån.

Usch vad tråkigt! Har ni någon aning om vad som orsakade inflammationen?

Usch vad tråkigt! Har ni någon aning om vad som orsakade inflammationen?
Nej, jag trodde hon hade en lurig hovböld men vi hittade ingen. Fick en halv chock när jag såg röntgenbilderna...
Eftersom hon blev sämre och inte gick att smärtlindra ringde jag kliniken som ringde försäkringsbolaget och vi tog bort henne hemma samma förmiddag.

okt-09-013_149847120.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 008
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 732
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka