Hovbensfraktur

Viggen

Trådstartare
I skrivandes stund står pållen på kliniken med gipsat ben, på tisdag får han komma hem och då blir det boxvila i 6 veckor sen återbesök.. Nu är jag inte helt säker på hur frakturen satt men har för mig att vet sa mitt frampå..minns inte om han sa hur långt upp den gått. Han röntgades igår morse och pratade med vet på telefon efter det, så jag har inte varit där och sett plåtarna eller så och jag har så dåligt minne :o Iaf tänkte jag om det är nån här som har erfaranhet av just hovbensfrakturer? Do tell!

Sv: Hovbensfraktur

Har haft två hästar med hovbensfraktur, den första satt det väldigt illa på och hon stod giåsad och boxvila i 7 månader, den andra hade bara ringsko och gips i 3 månader. Den första tävlade LA efteråt och blev 27 år gammal (var 7 när det hände) och den andra tävlade msv hopp efteråt och är idag 21 år och fräsch fortfarande. Så prognosen brukar vara god och där det varit brutet blir det starkare så just där behöver du inte vara orolig för att det ska gå sönder igen.

Frakturen går upp i hovleden.. Iaf så står pålle på boxvila nu då, skodd med ringsko med kappor..ff halt.. Men han dunkar ju det skadade hoven i väggen :crazy: Kan han förvärra skadan eller är det så pass fixerat så det håller ihop? Nån som vet?

Jag har haft et sto som fick hovbens fraktur som gick upp i hovleden. vi tog bort henne efter 2½ månad, hon var like halt som då hon fik frakturen och hon var jätte depri af att stå ensam på boxvila och i sjukhage. Ble apatisk, åt intet och tappade vikt.
Det var inte värdigt hästliv att låte henne leva, så vi tog bort henne.
Men hovbensfrakturen vilja inte läka, så det var nog den enda utväg ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Var hos veterinär igår med rejält halt häst (ej min, hyr henne deltid av ridskolan) och det visade sig vara svårt att få nån rätsida på...
Svar
8
· Visningar
2 214
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar