Hovben/leds-frakturer

B

Booloogna_

Är det någon som haft det på sin häst och isåfall hur lång var läketiden och hur lång tid tog det att rida igång hästen?
Hur länge får man skritta, trava, osv?
Vill verkligen veta så mycket om hovben/leds-frakturer..
Min häst har fått det och jag vet varken ut eller in längre.. :(

Sv: Hovben/leds-frakturer

Aj då, man kan ju drabbas av roligare grejer :( Det har alltså gått upp i leden också? Då är det ju som jag förstått det klart sämre. Min förra fick en fraktur, men den hade in gått upp i leden. Boxvila 2-3 månader med specialsko var det sagt, sen skulle det i princip vara "som vanligt" igen. Så jag höll hästen inne och lindade det friska frambenet eftersom det fick sån stor belastning. Läkningen tog dock 6 månader och efter mycket blod, svett och tårar kunde vi rida igång och hästen fick gå i stor hagen. Efter typ 2 dagar i hagen fick hon en ny fraktur bredvid den gamla och vi beslutade att hon skulle få sluta sina dagar. Uppenbarligen måste hon ha fått nån slags benskörhet och det var även därför läkningen hade tagit 3 gånger det normala. Men det kommer säkert att gå bättre för dig! Igångsättningen kom vi ju aldrig riktigt till, men det vi hann göra gjorde vi ganska snabbt eftersom vi ville få henne att lugna ner sig och göra av med överskottsenergin, har för mig att vi travade relativt tidigt. Lycka till!! :)

Min varmblodiga travare fick en hovbensfraktur för ca 4 år sedan, han var då inte i min ägo så jag kan inte redogöra exakt för hur han sattes igång samt mer ingående detaljer. Men han fick iaf stå på vila 4-5 månader, dock inte på box hela tiden utan fick även gå i liten sjukhage. Vart inga som helst problem att sätta igång honom och har sedan dess varit tvärfräsch hela tiden. Lycka till med din!

Min dotters kompis ponny fick en allvarlig fraktur i en bakhov, genom tramp på rund sten i hagen troligen.
Det tog lång tid att läka, men han blev helt återställd och återgick tilll att bli fälttävlansponny och kvalade t o m till SM.

Minns inte tiden, jag vågar inte gissa för det var ett tag sen, men frakturen var så allvarlig att de först inte kunde säga om han skullle gå att rida igen alls.

Så ge inte upp. Även om det tar tid. Veterinären vet nog hbur du ska sätta igång sen.

Man kan säga så att hovbensfrakturer som gått upp i leden har betydligt sämre prognos än de som inte gör det, jag har hört att mellan 95 och 100% (berodende på vem man pratar med) av frakturerna på hovbensgrenen blir bra.

Procenttal på de som gått upp i leden minns jag inte att jag hört nån siffra på, men jag vet att det är sämre prognos.

Jag fick en hovbensfraktur på en av mina hon hade boxvila/boxhage i 4 månader, sedan skrittades hon för vagn under fortsatt boxhage i ett par månader till.

Tyvärr hade hon även pålagringar i hovleden när hon läkt ihop så hon hmnade i avelsboxen i stället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka