Hovbandage/-vaddering på smartast sätt?

Sv: Hovbandage/-vaddering på smartast sätt?

För det första ska du veta att endast en av Jordbruksverkets godkännda hovslagare för dagen enligt lag får göra det ingreppet som "din" hovis enligt ditt förmedlande har gjort.

...

Om du nu verkligen söker ett seriöst råd så se till att omgående få ut kompetent veterinär/hovslagare som arbetar inom djursjukvården eller åk omgående in till en klinik för omedelbar åtgärd.

Fast det står inte att det inte är en godkänd hovslagare som gjort ingreppet. Inte heller att det inte funnits kompetent veterinär med i bilden. Så varför inte hellre fria än fälla, när inte hela bakgrundsbilden är klar..?

Pinky: Det låter som ett allvarligt ingrepp, så jag hade inte vågat göra annat än följa veterinärens instruktioner. Hoppas din häst blir bra igen!

Håller med. :crazy:

I mina öron låter det som ett oerhört allvarligt ingrepp, och på värst tänkbara ställe! Precis framför strålen, ja där ligger hovbensspetsen. Jätteallvarligt om du får en infektion där, samt som coari säger, har man skurit i sulan (även om det bara är ett litet hål som inte är djupt) så måste man ha mottryck.

Undrar fortfarande vad det är för SYFTE med ett sånt ingrepp?? :confused:

Tack för era svar.

Till er som undrade så är det alltså hovens sula som är öppnad, med ett snitt framför strålspetsen.

Jag har precis gått igenom samma resa. Så här ska du göra:

I hålet ska du ha Sorbact. (för infektionsrisken)
Sen lite polster i hålet och runt hoven.
Bomull, massor
Vetvrap
Hudfärgad linda som är väldigt klibbig på ena sidan.
Sen av silvertejp.

Beroende på vad vet har sagt så är det ett typ av bandage som jag hade i början, precis när hon var nyopererad. Jag personligen tyckte INTE om det utan vill ha gips..

Så Sorbact i hålet, du fyller hål och sula med polster/bomull, sen ett rejält gipsbandage och sen vetvrap, hudfärgade lindan och sen silvertejp.

Anledningen till att jag hellre vill ha gips är för att det är väldigt lätt att det översta bandaget blir blött och då har du en infektion i hålet. Min häst badade boxen i vatten och det blev en liten infektion.. Gipset tål mer och håller hoven ren.

Men vad du än gör.. Experimentera INTE!! Detta är allvarliga saker.. Min lades under narkos och dom skar upp en hovböld som satt mot sulläderhuden. Det gjordes sista veckan i september och hon har fortfarande sjukbeslag och jag byter en gipsplugg i hålet 2-3gånger/veckan. Hovbenet fick sig även en liten smäll just eftersom det satt på exakt samma ställe som det gör på din.

Fast det står inte att det inte är en godkänd hovslagare som gjort ingreppet. Inte heller att det inte funnits kompetent veterinär med i bilden. Så varför inte hellre fria än fälla, när inte hela bakgrundsbilden är klar..?

Tänk nu lite längre,,, Skulle detta ha utförts av en godkänd hovslagare, till råga på allt att det funnits kompetent veterinär med i bilden så hade aldrig denna tråd startats...

Här är inte fråga om att fria eller fälla,, bara konstatera att djurskyddet inte fungerar och kompetencen på många håll är skrämmande låg.

Man kanske skulle kopiera denna tråd och vidarebefodra den till Jordbruksverket så dom får ta del av skillnaden på lagstiftningen och verkligheten.

Jag har precis gått igenom samma resa. Så här ska du göra:

Du ska inte skriva ett ord om vad som SKA göras utan enbart försöka få vederbörande att förstå att endast legetimerad veterinär eller övrig djurhälsopersonal som av jordbruksverket är godkända och arbetar under eget ansvar får bedriva vården/eftervården.

I samtliga andra fall så är all behandling utförd på ägarens eget ansvar...

Förstår du???

P.S. Jag trodde du hade nog av egen erfarenhet.;)

Du ska inte skriva ett ord om vad som SKA göras utan enbart försöka få vederbörande att förstå att endast legetimerad veterinär eller övrig djurhälsopersonal som av jordbruksverket är godkända och arbetar under eget ansvar får bedriva vården/eftervården.

I samtliga andra fall så är all behandling utförd på ägarens eget ansvar...

Förstår du???

P.S. Jag trodde du hade nog av egen erfarenhet.;)

Kanske ska göra som i djurskyddslagen skriva bör så är allt tyckbart.. ;)

Troligtvis har veterinär gett samma råd, men det kostar en hel del i material.. Men antingen är man rädd om sin häst och följer råden eller så är man det inte och chansar. Hade jag chansat hade jag inte haft en fräsch och frisk häst i hagen nu som jag satt igång utan haft en tom grimma hängande istället. :( För det var J*****T nära att det blev så.. Hade jag inte stått på mig hade hästen varit avlivad nu, men det har varit en väldigt dyr resa.. Försäkringsbolaget har betalat nästan 50 000 sen i sep och jag har betalat i rena räkningar som förs bolaget inte tar mellan 12000 och 15000kr PLUS resorna... Och bara dom är 250mil, nu.. Det gör 4500kr i bara bensin.. Men, men ..

Fast, nej, nu resonerar du väl bra konstigt? För det första har TS inte sagt en enda gång i tråden vad det egentligen är som felas hästen. Hon har bara skrivit att sulorna har skurits upp, men inte varför. Så att ge råd baserat på din häst som hade konstaterade hovbölder är kanske inte så bra?

Och varför ska TS ta en chans med sin häst? Hon har ju, enligt vad hon skriver, fått råd om hur hon ska göra och vad för material som ska användas. Men anledningen till att hon vill hitta på något annat på egen hand är att det är "dyrt och bökigt" att följa hovis (och vets?) råd.

För din del var det väl så att du åkte till ytterligare en klinik och fick en andra bedömning? Det var väl DET som räddade hästen, inte att du tog en chans och kurerade den själv?

Trycker på gilla knappen! Mkt bra skrivet.
Till TS, bör inte en vet komma och lägga om hoven?

Fast, nej, nu resonerar du väl bra konstigt? För det första har TS inte sagt en enda gång i tråden vad det egentligen är som felas hästen. Hon har bara skrivit att sulorna har skurits upp, men inte varför. Så att ge råd baserat på din häst som hade konstaterade hovbölder är kanske inte så bra?
Har sulan skurits upp så ska hästen alltså skyddas och det står ju. Och sulan skars upp på min pga en hovböld. Sulan kan ex ha skurits upp pga dubbelsula, men behandlingen är det samma. Hoven ska skyddas..
Och varför ska TS ta en chans med sin häst? Hon har ju, enligt vad hon skriver, fått råd om hur hon ska göra och vad för material som ska användas. Men anledningen till att hon vill hitta på något annat på egen hand är att det är "dyrt och bökigt" att följa hovis (och vets?) råd. Ja dyrt och bökigt, men det finns troligtvis en anledning till VARFÖR hovis/veterinär sagt att dessa material ska användas. Hitta på nåt eget kokelimock är en chansning..

För din del var det väl så att du åkte till ytterligare en klinik och fick en andra bedömning? Det var väl DET som räddade hästen, inte att du tog en chans och kurerade den själv?

Jag har inte kurerat den själv utan åkte till en klinik med KOMPETENS och fått RÄTT verktyg att rehablilitera hästen. Hade jag micklat/kokelimockat själv hade det troligtvis gått lika bra som på första kliniken..

Jag har inte kurerat den själv utan åkte till en klinik med KOMPETENS och fått RÄTT verktyg att rehablilitera hästen. Hade jag micklat/kokelimockat själv hade det troligtvis gått lika bra som på första kliniken..

Men det var ju PRECIS det jag sa... Det var ju därför jag tyckte att det nog var viktigt att TS följer hovis/vets råd, även om det är "dyrt och bökigt", i stället för att fråga här och sedan experimentera på egen hand.

Frågan är,, ska det även på ett diskutionsforum verkligen vara meningen att dom/den som är huvudansvarig för forumet även ska vara helt skadefriansvarig för att helt ogrundade t.o.m. inte ens behandligsplaner som stödjer beprövad forskning delges av medlemmar som själva inte kan styrka sin behörighet.

Kanske finns det för dagen t.o.m ett behov av att ett duiskutionsforum med moderatorer där kraven på dom är så minimum som på övrig djurhälsopersonal för dagen enligt Jordbruksverket för att undvika att det framledes leder till att en blind höna leder en annan blind.

Jag undrar om du inte har missuppfattat något?
Du kan väl ändå inte mena att den som är ansvarig för sidan är ansvarig för vilka råd som ges här? (om jag nu förstår ovanstående citat rätt) Hur skulle det gå till?

Vem är det som vet vilka råd som är de rätta? Vem ska vi användare "lyssna" på? En användare med mycket bestämda åsikter som påstår sig vara utbildad hovslagare? Eller på någon annan?

Ja vem vet...

Senast ändrad:

Men det var ju PRECIS det jag sa... Det var ju därför jag tyckte att det nog var viktigt att TS följer hovis/vets råd, även om det är "dyrt och bökigt", i stället för att fråga här och sedan experimentera på egen hand.
Tyvärr hjälper det inte alltid med vet+hovis. Muls första klinik har både spec hästveterinärer och utb hovlslagare inkl en mäster...
De var de som ville avliva hästen utan att den eg fick någon chans. Då hästen var ren i skritt och endast någon grad halt i trav tyckte jag det var konstigt, precis som mul.

Det är jag väl medveten om. Men det är väl inte det tråden, och mitt svar, handlar om? Jag reagerade på muls detaljerade beskrivning av hur TS ska sköta sin hästs hovar, och att mul inte vet vad som felas hästen men ändå ger dessa råd. TS har fått råd av hovis och/eller veterinär angående hur hästen ska skötas. Det måste väl ändå vara bättre att följa dessa än att följa ett råd givet på ett forum? Om TS inte är nöjd får hon väl i stället göra som mul då, dvs uppsöka en annan hovis/vet?

precis. Jag skulle inte lyssna på ngn här i tråden, det är ju så speciellt att det inte är värt att lyssna på andra som man inte känner. Spec inte den som anser sig vara hovslagare i tråden, hur många fel har inte personen haft innan, hittat på nya lagar osv.

Jag tycker nog att du ska vända dig till den hovis o vet som behandlat hästen.

Inte ens hovisen får väl utföra detta utan samråd med Vet:confused:

Trodde att det ska gipsas i såna lägen- för att det ska hållas rent samt ge det stöd som erfordras för tyngden som en häst dock har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka