Beauceron låter också som en väldigt passande ras! Kul! Ska kolla vidare på den med. Är det en liten ras (numerärt alltså)? Svåra att få tag i?

Det är en relativt liten ras numerärt sett ja, sen beror det lite på hur länge man är beredd att vänta på valp.

Senaste åren har registreringssiffrorna varierat mellan som minst 17 och som mest 38 individer per år, då inkluderas iofs även importer.

Det är nog betydligt lättare att hitta en hovawartvalp. Tror att beauceron och schäfer har lite mer likheter än hovawart och schäfer, men alla tre är ju brukshundar och får man bara tag i en vettig individ så går nog alla tre raserna utmärkt att jobba med. Vad man trivs bäst med är förmodligen mest en smaksak. :)

Riesen skulle jag nog annars också se som ett intressant alternativ, men åter igen - smaksak. ;)

Det bästa vore nog om du har chans att träffa många individer från de raser du är nyfiken på, jag tror det kan underlätta valet. :)

Det är en relativt liten ras numerärt sett ja, sen beror det lite på hur länge man är beredd att vänta på valp.

Senaste åren har registreringssiffrorna varierat mellan som minst 17 och som mest 38 individer per år, då inkluderas iofs även importer.

Det är nog betydligt lättare att hitta en hovawartvalp. Tror att beauceron och schäfer har lite mer likheter än hovawart och schäfer, men alla tre är ju brukshundar och får man bara tag i en vettig individ så går nog alla tre raserna utmärkt att jobba med. Vad man trivs bäst med är förmodligen mest en smaksak. :)

Riesen skulle jag nog annars också se som ett intressant alternativ, men åter igen - smaksak. ;)

Det bästa vore nog om du har chans att träffa många individer från de raser du är nyfiken på, jag tror det kan underlätta valet. :)
Tack! Jag har ju några år på mig - hoppas jag verkligen! Ska rikta in mig på att träffa flera hoffar o båssar (Hehe, om de nu kallas så...) Och plugga på hunddata.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 323
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 221
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V