Kicki_83

Trådstartare
Tänkte fråga er en sak.

Det är så här att min 10 åriga fjordvalack har blivit öm/fått ont i hovarna.
Jag märkte det först som han haltade på höger fram.
Tog dit veterinären. Hon hittade inge fel han var inte varm och reagerade inte på böjning.
Hon sa att ja skulle ta dit hovslagaren för hon trodde det var hovböld.
Hovis kom dagen efter. Det var inte hovböld.
Hovis verkade hästen och satte på tunna skor i fram. Det hjälpte inte så mycket. Hästen är inte rikigt halt längre utan mer som öm och stel i frambenen.
Hovis säger att vi ska lägga blötomslag. Han kommer dit och hjälper mej att sätta på sen vattnar ja på det i ca 1 vecka 4ggr per dag.
Hästen blir rikigt pigg i benen igen.
Hovis tycker han ska få vara utan våtomslag nu ett tag. Nu efter midsommar ska han komma och sätta på sulor. hovis säger att min häst har tunna sulor och dålig hovkvalite. Det är bland annat den torka som är och har varit nu som gjort att hästen blivit som den blivit. Nu mellan vattning och sulorna så går hästen bättre men ömmar lite. Men det borde försvinna i och med att sulorna kommer på.

Om ni nu orkade läsa det jag skrivit.
Tror ni det fungerar det som hovis gör? Eller hur tycker ni ja ska göra?
Jag tror på hovis eftersom hästen blivit bättre med hjälp av det hovis gjort.

Sv: Hovar!!!

Har den gått utan skor förut?
Rids den?
Alltså innan det onda?

Stengalla, kanske? eller stengallor? därav det lite mer långvarigt onda?

Han kan inte gå utan skor eftersom han är för ömfotad.
Han red till för ungefär en månad sen då ja började märka haltandet/ömmandet.

Vad gör man åt stengallor då??

De är inte dåliga så de är spruckna men dom är väldigt torra och han har lätt för att tappa skor.
Nä hon kände inte så mycket förstärkt puls sa hon.

Och innan vi vattnade hovarna var båda framhovarna varma men det varma e borta nu men ömheten i fötterna sitter kvar.

Även innan vi vattnade så klev han inte fram riktigt i stegen. Då ja trodde det var fång men det var det inte. För nu oxå efter vattningen så kliver han fram bättre men som sagt innan så ömmar han fortfarande.

Hoppas det blir bättre nu när hovis kommer och sätter dit sulor.

Vårt halvblod är ömfotad, vid tappsko kan man absolut inte rida, kan knappt gå från stall till hage!
För någon månad sedan har halvblodet också börjat ömma, vill helst inte trava på grusvägar (vilket är det enda ridunderlaget vi har här), galopp går bättre. Springer dock utan vidare knot i hagen...!
Hovis konstaterar att det inte är hovböld och säger att det troligen är torkan = torra hovar och väldigt hårt underlag.
Om det funkar för din häst att "vattnas" är väl det ok.
Halvblodet har blivit något bättre den sista tiden då vi fått lite regn och vägar mjuknat lite...!

Vårt halvblod är ömfotad, vid tappsko kan man absolut inte rida, kan knappt gå från stall till hage!
För någon månad sedan har halvblodet också börjat ömma, vill helst inte trava på grusvägar (vilket är det enda ridunderlaget vi har här), galopp går bättre. Springer dock utan vidare knot i hagen...!
Hovis konstaterar att det inte är hovböld och säger att det troligen är torkan = torra hovar och väldigt hårt underlag.
Om det funkar för din häst att "vattnas" är väl det ok.
Halvblodet har blivit något bättre den sista tiden då vi fått lite regn och vägar mjuknat lite...!

Jo han har blivit bättre vid vattning och inte så torrt i hagen. Får hoppas att det blir ännu bättre när han får sulor på.
Just nu hatar han mej om ja har vattkannan :( Bara han ser mej med den springer han typ. Men hovis kommer vilken dag som helst så får vi se vad han säger om hovläget.

kan det ha varit sömstick i något skede? Har hört av fjordingmänskor att en del fjordingar har hovbenet närmare sulan än andra hästar.

Tänkte fråga er en sak.

Det är så här att min 10 åriga fjordvalack har blivit öm/fått ont i hovarna.
Jag märkte det först som han haltade på höger fram.
Tog dit veterinären. Hon hittade inge fel han var inte varm och reagerade inte på böjning.
Hon sa att ja skulle ta dit hovslagaren för hon trodde det var hovböld.
Hovis kom dagen efter. Det var inte hovböld.
Hovis verkade hästen och satte på tunna skor i fram. Det hjälpte inte så mycket. Hästen är inte rikigt halt längre utan mer som öm och stel i frambenen.
Hovis säger att vi ska lägga blötomslag. Han kommer dit och hjälper mej att sätta på sen vattnar ja på det i ca 1 vecka 4ggr per dag.
Hästen blir rikigt pigg i benen igen.
Hovis tycker han ska få vara utan våtomslag nu ett tag. Nu efter midsommar ska han komma och sätta på sulor. hovis säger att min häst har tunna sulor och dålig hovkvalite. Det är bland annat den torka som är och har varit nu som gjort att hästen blivit som den blivit. Nu mellan vattning och sulorna så går hästen bättre men ömmar lite. Men det borde försvinna i och med att sulorna kommer på.

Om ni nu orkade läsa det jag skrivit.
Tror ni det fungerar det som hovis gör? Eller hur tycker ni ja ska göra?
Jag tror på hovis eftersom hästen blivit bättre med hjälp av det hovis gjort.

Jag hade exakt samma problem med min ponnys hovar pga torkan. Vattning funkade på henne. Hon behöver med sulor i perioder för hon har ömma sulor. Så jag skulle absolut testa sulor och fortsätta vattna.

På min hade jag boots med wettex dukar i på nätterna. Innan jag satte på bootsen låg dom i blöt ett tag och jag spolade hovarna. Och fettade in dom med olja innan jag satte på boots. Bootsen hade hon på sig nästan dygnet runt i början. Sen på nätterna. Hon går bra nu igen. :bump:

Hmmm, det med torkan har jag inte tänkt på... Min häst blev jättehalt i starten av juni, inn på klinik och röntga, hittade endel brosk i drakten som hadde blivit til ben (hovbroskförbening). Hon har ALDRIG varit halt förut.

Kan "vattning" av hoven gjöra at hun blir bättre? hennes hovar är ju bara jätteharda nu... hmmm, mindre elasticitet=halt häst?

Det kan vara en hovböld, trots allt. Ibland är de svåra att lokalisera och man känner ingen direkt digitalpuls.

Jag och min pålle hade en liknande historia förra året. Han är med väldigt ömfotad med tunna sulor. Haltade i omgångar, inte mycket utan det var mer en känsla i ena varvet. Ingen böld hittades. Sulor på, och så helt plötsligt - blockhalt och då hade han även digitalpuls. Efter lite om och men kunde en hovböld lokaliseras efter att både vet o hovis kollat igenom. Den värkte sedan ut efter att han fått gå med våtvarmt omslag ett par dagar.

Hmmm, det med torkan har jag inte tänkt på... Min häst blev jättehalt i starten av juni, inn på klinik och röntga, hittade endel brosk i drakten som hadde blivit til ben (hovbroskförbening). Hon har ALDRIG varit halt förut.

Kan "vattning" av hoven gjöra at hun blir bättre? hennes hovar är ju bara jätteharda nu... hmmm, mindre elasticitet=halt häst?

Min hovis sa att var dom väldigt torra i hovarna så skapade det spänning och vattnade men hovarna regelbundet en tid så släpper den förhoppningsvis. Jag vattnade först en vecka.(Han blev bättre) Sen skulle hovarna få vila lite nu eftersom blir det för blött blir det svamp istället. Sen sätta på sulor. Och vattna lite mera sen. och sen vattan när man ser att det behövs.

Det kan vara en hovböld, trots allt. Ibland är de svåra att lokalisera och man känner ingen direkt digitalpuls.

Jag och min pålle hade en liknande historia förra året. Han är med väldigt ömfotad med tunna sulor. Haltade i omgångar, inte mycket utan det var mer en känsla i ena varvet. Ingen böld hittades. Sulor på, och så helt plötsligt - blockhalt och då hade han även digitalpuls. Efter lite om och men kunde en hovböld lokaliseras efter att både vet o hovis kollat igenom. Den värkte sedan ut efter att han fått gå med våtvarmt omslag ett par dagar.

Okej. Men min ömmar på båda fram så då kanske han borde ha hovböld i båda frambenen. Får väl vänta å se vad det utvisar sej att vara.

Okej. Men min ömmar på båda fram så då kanske han borde ha hovböld i båda frambenen. Får väl vänta å se vad det utvisar sej att vara.

Jag vet inte, men att han skulle ha en hovböld i varje framben låter inte särskilt troligt? Uppfattade inte att han var halt i båda benen.

Men min var som sagt var ömfotad imellan de 2-3 perioderna av hälta förra sommaren, ville inte gärna gå på hårt underlag. Jag är så gott som säker på att det hörde ihop med att det spände i hoven med den begynnande hovbölden. På något sätt iaf. Vi satte sulor på runt om då han "ömmade" på alla hovar. I år har han inga sulor, ömmar inte, trots att han egentligen inte har mycket till bättre sulor.

Jag vet inte, men att han skulle ha en hovböld i varje framben låter inte särskilt troligt? Uppfattade inte att han var halt i båda benen.

Men min var som sagt var ömfotad imellan de 2-3 perioderna av hälta förra sommaren, ville inte gärna gå på hårt underlag. Jag är så gott som säker på att det hörde ihop med att det spände i hoven med den begynnande hovbölden. På något sätt iaf. Vi satte sulor på runt om då han "ömmade" på alla hovar. I år har han inga sulor, ömmar inte, trots att han egentligen inte har mycket till bättre sulor.

Ja får se vad hovis kommer fram till nu när han kommer till veckan...har fått några alternativ att fundera på iaf.

Min ömmar också på hårt underlag. Det har blivit bättre nu - kanske för att det har kommit regn, men han går fortfarande inte helt rent i traven.

Hur uppstår hovböld?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka