hov tjära

mizz_beauty

Trådstartare
När är bäst att "smeta" på det på hovarna?

På morgonen innan hästen går ut?
På em när hästen kommer in?
På kvällen när hästen står inne?

Sv: hov tjära

Saken är den att hon inte rids utan mest går och latar sig i hagen. Men jag tänkte när det är bäst, om det kladdar mycket och så.

Någon annan som har tips, synpunkter?

Jag har gjort det på kvällen när jag tar in hästarna för natten. Då står det och verkar på hela natten i den rena boxen. Jag gjorde det varannan dag i två veckor sedan var det bra, får dock upprepa kuren lite då och då....:smirk:

Om man smetar på det på morgonen så borde det skydda en del från lera och fukt i hagen.. men, å andra sidan kan det ju försvinna i leran i hagen..

Då kanske det är bättre att då man tar in hästen från hagen och gör rent hoven och smeta på tjära och sen står hästen inne på något torrt underlag under natten.. :idea:

Hur gör du nu? Fungerar det?

Jag tror att tjäran sitter kvar ganska bra i hagen också annars så du kan nog göra så som passar dig bäst.. :D

Jag har inte lagt på det än. Men det borde ju fungera bra i hagen nu när det är hårt ute. Sen är hennes hage "torr" bara lite upptrampad vid grinden. Får lägga på imorgon innan utsläppet då.

Tack för svaren!

Jag har gjort det på kvällen när jag tar in hästarna för natten. Då står det och verkar på hela natten i den rena boxen. Jag gjorde det varannan dag i två veckor sedan var det bra, får dock upprepa kuren lite då och då....:smirk:

Blir det inte kletigt i boxen? Eller det kanske inte är så farligt kletigt. Jag har ju inte öppnat burken än. Varför tjärar du hovarna på dina?

Min ena shettis har problem med att han har ganska djupa sidostrålfåror på bakhovarna och får där lätt början till röta. Det blir lite sumpigt och mjukt och likaså luktar det illa. Efter noggrann kratsning och borstning smörjer jag på tjäran och sedan så fixar det sig själv resten. Alltså jag smörjer bara under hoven.....Jag har inte haft problem med att det blir kletigt i boxen (hade torv). Jag har alltid använt trätjära men det är kanske inte så stor skillnad mot hovtjära?

Det var hovslagaren som rekommenderade det. Hästen har varit skodd i "evigheter" och han sa att det kunda vara bra i början. Vet inte om det är för att göra hovarna hårdare fortare eller?

Det är trätjära men står som hovtjära på burken.

Vi har spån, men jag ska prova att lägga på i morgon på morgonen om jag hinner. Tack för svaret!

Ok, men är det inte bättre att ifrågasätta hovslagaren först om varför ? Menas, det är väl bättre att veta varför man slänger ut pengar på saker bara för att någon påstått att: det eller det ska man köpa. Varför är alltid bra att veta.

Förövrigt är tjära uttorkande på en hov. ELLER, skulle du tjära UNDER hoven, i strålen/fårorna alltså ?

Nu var inte jag hemma när han var här.

Men det skulle vara under hoven. Pga att hon gått med skor så länge så skulle det vara bra.

Det är både bakteriedödande och så märkte i alla fall jag att min hästs hovar blev hårdare fortare,:) så det är säkert därför din hovis rekommenderat dig det. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix