M

Midnightwalker

Fick reda för ett par veckor sedan av hovslagaren, då min häst har väldigt lätt för att gå överdrivet torra hovar med sprickor i, att oliv olja med extra virgin är nyttigt för fossingarna. Pensla på, ovanpå, innuti och "massera" in upp till karleden. Hovoljor kan dessvärre ge motsvarande effektiv och "avvisa" fukt och vatten, och torka ut de istället. :mad: Så, till er alla nu: Släng bort hovoljorna, köp en billig, ICAs egna oliv olja och smörj hovarna! :banana: Min hästs hovar har aldrig varit så vackra som de är nu! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hov tips!

Vi smörjer också våra hästars hovar med olivolja....superbra!! :bow: :bump:

en hästjag hade i somras fick ha sina framhovar i badbaljor under tiden då man sadlade/ryktade av och sen så smörjde man på med olivolja.

Jag smörjer med hovolja och jag kommer inte att sluta med det eftersom skillnaden är som natt och dag. Hovoljan heter Kentucky Hoof Oil och den som säger att det inte fungerar har aldrig provat.

jag smärjer också med olivolja funkar jättebra. och visst blir hovarna fina? :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen har fått lite torra hovar. Hovis tyckte jag skulle smörja dem med nått fuktgivande. Så vad är bäst? Hovolja, hovfett, vanlig...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: mackan
·
Hästvård Nu när hagarna blivit leriga blir ju hovarna lätt väldigt torra och spruckna eftersom man måste spola av både ben och hovar varje dag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
11 595
Hästvård tänk er hur det låter när man gnider 2 fuktiga gummi bitar mot varandra, eller när man går i vått gräs med foppa tofflor. så lät min...
Svar
3
· Visningar
1 762
Senast: Buck
·
L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: lkn02001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna