Hov-problem

Z

Zamantha

Innan vi fick hem vår shettis hade han haft en hov-sjukdom då hovväggen "lossnade" från resten av hoven (kommer inte ihåg vad sjukdomen heter), dvs det blev en springa. :eek: Vid hämtningen av honom var han dock helt friskförklarad av vet/hovis. :D Det jag nu undrar är hur/om jag kan motverka det? Finns det något jag KAN göra överhuvudtaget? :crazy: Han har för övrigt bra och starka hovar.

Tacksam för alla svar!
//Z :banana:

Sv: Hov-problem

Bärrandsröta är det nog. Jag har också problem med det på min ena häst. Regelbunden verkning/kontroll av hovslagare är viktigt. Kollar alltid när jag kratsar hovarna så att bärranden ser fast ut, tvättar hela undersidan av hoven med jodsprit ca 1 gång/vecka. Vet inte om det funkar, men jag inbillar mig det.

Du ser om hästen får tillbaka det genom att det blir "mjöligt" mellan sulan och ytterväggen på hoven. Ta då ut en hovslagare som verkar bort allt som är "infekterat". Och sedan får man tvätta det dagligen.

Jo det du beskriver låter precis som bärrandsröta, vilket orsakas av en micro-organism vars värsta fiende är syre.
Bästa försvaret är tjära, som släpper igenom syre men skyddar mot fukt och är bakteriedödande.
Det sämsta du kan göra är att låta sko hästen med någon form av sula och att ha den på :cool: bädd, nytt torrt spån varje dag och bara håll hovarna torra och rena, då kommer syre åt att förhindra nya angrepp.
Lycka till

Tack för svaren!

Han är frisk just nu som sagt. Det jag ville få reda på, och som jag nu har fått reda på, är vad jag kan göra för att det inte ska dyka upp igen. Vi har haft honom sedan maj förra året, och det har inte varit någrasomhelst problem hittills. Men nu vet jag som sagt vad jag ska göra om det dyker upp igen! Tack!

//Z

Jag kan ju också säga att det ställe där han kommer ifrån hade flera fall av bärrandsröta då vi hämtade honom, men han var alltså en av dem som blivit friskförklarade. Det är därför jag undrar om han fortfarande kan bära på smittan? :confused: Det borde han ju kunna göra med tanke på att alla inte var friskförklarade i den flock han levde i. :smirk:

I det stall han är i nu är det ingen annan som har/har haft symptom på det än, peppa peppa. :p

Kanske är det jag som är överbeskyddande nu men jag vill verkligen inte att det ska komma tillbaka...
//Z :banana:

Om den kom ifrån ett stall där andra hästar har det så har den det oxå tyvärr, se till att torka hovarna torra o rena samt pensla tjära på dom var annan eller tredje dag i 3 veckor, o se till att de hästar som står i stallet får en omgång de också. Dom kanske har klarat sig tack vare minusgraderna sista tiden men inte bra att chansa..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 548
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 879
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka