Hov fråga

clubman

Trådstartare
Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som gjort fel....??

image_zpsdbdbfa2e.jpg

image_zps0f930691.jpg

Sv: Hov fråga

Oj ser ju knappt ut som samma hov O_o
Mycket troligt att givits gjort nått fel någonstans. Men är inte tillräckligt kunnig för att vara helt säker.
Men de ser inte bra ut på andra bilden ...:crazy:

Varför blir det så här!? Hur kan det gå från den första bilden till den andra!? Vad har hovis gjort för fel!? Om det nu är hovis som gjort fel....??

Hmm fel ?

Här är vinkeln RÄTT = Bra jobb av hovis (nedan)

image_zpsdbdbfa2e.jpg

Här är vinkeln FEL = Inge bra för hästen (nedan)

image_zps0f930691.jpg

[/QUOTE]

Jo det ser jag ju att det är fel på andra bilden! Men vad ska hovis göra för och komma tillbaka till första läget!? Haft samma hovis hela tiden ju..

ett alternativ är att hästen i "rätt bilden" står "under sej" och därmed får en bättre bild och vinkel, och då på "fel bilden" står lite bakom sej dämed blir inte vinkeln rätt, inte för att vinkeln inte är rätt utan för att hästen står bakom sej ...

Det ser du tex på "benet", RÄTTbilden benet är rakt något lutat bakåt, på FELbilden är benet framåtlutat Hästen har alltså hoven i nästan "ska snart ta upp och kliva fram" läget.

Hänger du med...

Senast ändrad:

Hästen har bra trakter på bild ett. Bild två trakterna skjutna under sig. Korta tån och höj trakterna, troligast sko för liten på bild två. Då blir det så med trakterna och hov. Så tips större sko med mer som sitter under hov och trakt.

Bild 1 nyskodd. Bild 2 hur länge har hästen gått med skon, mycket sliten i tå. Också något man får räkna in för att kunna säga fel och brister.

Nyskodd på bild 2 med samma sko.... Ja hon står ju olika på bilderna och det är väl ca 1 år mellan bilderna. Ska föreslå mer sko för det har jag själv känt varit en orsak... Och att trakterna har blivit understuckna...

KL

Ser lite ut som min hästs fötter gjort.

Problemet för honom var att balanspunkten i hoven satt för långt fram
och gav honom understuckna trakter med. Av nuvarande hovis skos han för tillfället med balansskor som flyttar punkten bakåt och det har gett bra effekt då han hade sprickor vid trakterna som nu är borta.
Han är svår att verka då han växer jättelångsamt..

Han såg hemsk ut förut med andra hovslagare..bara efter några få veckor efter hovisbesök såg det ut som om han gått overkad i flera veckors övertid.

Är hästen skör i hovväggarna också, har de där skadorna uppstått i samband med skoning? Min har det problemet och jag har haft hovslagare som inte plockat av skorna tillräckligt försiktigt utan jag fick säga till att man måste öppna upp sömmarna på ett bra sätt och inte bara slita av skon för då följde halva hoven med..

Är det ett ÅR mellan bilderna? Och efter ett ÅR har hovis inte fått ordning på det trasiga där vid hovens bredaste del?

Jag skulle utan tvekan byta hovis helt enkelt, om hästen har varit frisk hela tiden osv.
För självklart kan hovarna se ut som skit efter fång osv.
Tycker inte att det ser nå vidare ut på någon av bilderna.

Ja ca 1 år och de har ju inte varit trasiga hela tiden... Men när de trasar så är det där... Hon har inte haft fång på de 6 år jag haft henne... Hö fram har varit svår hela tiden. Hon har sänkning där som hon haft sen jag köpte henne. Och jag har provat byta hovis till en klinik hovis men då blev hon snabbt sämre med långa tår och halt efter varje skoning!

Har du röntgat hoven den senaste tiden? Skulle vara intressant att se hur sänkningen ser ut under där.

Ts:

Hm, växer hoven i en annan vinkel längst upp jämfört med hur den ser ut längre ner? Lite svårt att bedöma då hoven har samma färg som golvet enligt min mobil :o

Senast ändrad:

utan att veta ett dugg om hur länge det gått mellan bilderna , tycker jag att det är en fånghov jag ser på bild två !

Ja alltså tån har ju stuckit iväg framåt och trakterna är understuckna... Har inga röntgenbilder sen 2010...

Hur långa intervall har du?

Det ser ut som sömmen slitit sönder hoven på båda bilderna. Smörj hoven direkt efter omskoning så drar hålen ihop sig ngt o du får in mindre smuts i hålen o skon sitter bättre.

Den borde skos om ofta o redan på första bilden så ser man tendensen till understuckenhet. Det går sällan att korrigera endast tån för iom att trakten belastas mer så måste det verkas lite även där så traktvinkeln o brytningen inte hamnar längre fram- inunder som sedan blir längre o understucken.

Du har fått en brytning i tån som gör att nu inte "växer" så mkt på höjden o det finns mindre att ta av- ekorrhjulet som kräver korrigering. Hela hoven är nu i bakvikt o ter sig växa bara framåt.

Är inte så jättekunnig på sänkningar,men visst så ska det väll gå att fixa en sänkning genom bra hovslagare? Min förra hade fått hovbensrotation,och det är värre vad jag har förstått... Jag skulle vilja ta nya röntgenbilder,samt diskutera med veterinär + hovis hur man ska gå vidare. En häst som har en sänkning vill man inte ska se ut så där i fötterna...

Hovarna är felverkade, på olika sätt, och visar tyvärr på en stor okunnighet. Det som kännetecknar en balanserad hov är (förutom att den är rak i sidled framifrån sett) : 1. Att hoven står på marken i naturlig vinkel, strålen är då exakt vågrät. Bärranden är då verkad i samma VINKEL som strålen.
2. Att hoven har sin naturliga längd. Vinkeln på tåns utväxt allra högst upp vid kronranden visar hästens individuella korrekta tåvinkel. Följ den riktningen ända ner till marken och där ska hoven sluta. Där är tåns normala plats och hovens naturliga längd. 3. Att trakterna och bärplanets (där skon ligger) höjd är jäms med strålens höjd eller lite över, inte gärna mer än ett par tre mm. 4. Att sulan under hoven är skålad vilket den blir när hoven hålls naturligt lång och har sin fysiologiskt normala vinkel mot marken. Detta kan kallas en Klassisk verkning. Den har fullt synliga regler för en hov i balans och finns beskriven i gamla hovslagarböcker. MVH

På bild 1 ser man tydligt att den har en sula mellan skon och hoven men på bild 2 (bilden under ) ser man det inte lika tydligt..

Varför denna sula och har den sula på båda bilderna??

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2