hov förändring

F

fullblod4ever

Jag har ett gammalt fullblod som varit i träning och tävlat som ung nu e han 22 år,har en undran....Han högra framhov har alltid varit mindre och smalare än den vänstra,och man har alltid påstått att det e för att han gått löp,och då springer dom ju i v varv.MEN nu har hoven om möjligt smalnat av mer och liksom böjt sig som en banan typ;eller som en riktigt ful fång hov. Vad är er första tanke när ni läser detta? Bör tilläggas att jag ska röntga den här hoven och han e inte halt men har under hela sitt liv rört sig oregelbundet periodvis. Finns inget dok fel på han tidigare.
 
Sv: hov förändring

Hej, kompis

"kul" (kanske inte rätt ord, men ändå) att det finns fler med samma huvudbry... mitt nyinköpta varmblod på 7 år har exakt samma hovform??? skall bli intressant att få vidare rapportering kring röntgen på din kuse.
har även jag funderat på röntgen, min häst har även högre trakter på den högra (bananhoven)???:confused:
 
Sv: hov förändring

Hej,måste oxå kolla det där med trakterna,min hovslagare bara kliar sig i huvudet när han ser denna hemska fot. Har ditt varmblod travat? Och isåfall vilket varv travar dom i. har noll koll på det. Kul att en svarat iaf. Trodde det skulle bli upprörda samtal och hårda ord,skönt...:rofl:
 
Sv: hov förändring

Ja du, förösk få flera utlåtanden är mitt tips. Om en hovslagare inte vet så fråga någon annan hovslagare, ng som kanske har erfarenhet av varmblod?
 
Sv: hov förändring

Mitt fullblod såg oxå ut så när jag köpte henne, höger fram som en anknäbb, vänster mer åt tallrikshållet, fast min har aldrig rört sig konstigt pga det...
Har haft en bra hovslagare som har fixat och trixat, nåt med trakten och lite olika skor osv. I början var det dessutom mkt sämre hovkvalité med sprickor och så. Nu funkar allt super! 8v skoperioder, ingen tappsko i år (peppar, peppar) och inga sprickor.

Bra hovslagare och tålamod tror jag är receptet. Lycka till!

SaraXX
 
Sv: hov förändring

På sommaren särskilt kan hovarna bli extra mjuka och flyta ut på olika sätt. Det där med vänstervarv tror jag inte ett dugg på, det är olika på olika banor och fö så springer de på båda framfötterna och i båda galopperna, de orkar inte gå i en galopp hela vägen.

Men skaffa en hovslagare som kan såna hovar så kan han nog fixa till det. Hästen ska inte var halt av detta. Däremot om det beror på att den avlastar ena fram och hoven därför får annan form, så är det ju en sak. Då kan problemet sitta diagonala bakbenet, andra frambenet eller hoven.

Är den halt ska du kolla upp den. Annars prata med en bra hovslagare. Verkar konstigt med en hovslagare inte har sett fullblodsproblemhovar. Om det inte är värre än vad jag har fattat av din beskrivning förstås. har du bilder?
 
Sv: hov förändring

Alltså....jag har haft den här hästen i 15 år och den e som jag skrev genomgådd från topp till tå röntgen och säkert ett 100 tal hältutredningar och svaret e......det e inget fel på din häst kanske lite överansträngd mm antiinflam i två veckor om om och om igen,har varit hos våra svenska vanliga vet och även en tysk mkt diktig vet,han samma sak. HAR OXÅ en av sveriges bästa hovslagare, har även haft andra innan och alla undrar. Men dfet som jag undrar e ju varför det har blivit värre?? Han är 22 år gammal o e lte stel o skruttig men skulle det ha sån stor betydelse,det har jag svårt att tro,han e helt vanlig att rida. En ev hovbenssänkning är väl det jag skulle kunna anta.
 
Sv: hov förändring

Ja, jag har samma tanke... hovbenssänkning. eller en "gammal fånghov" men då brukar väl det bli en ful yta på väggen??? det är den inte lika fin kvalite på väggen som de andra hovarna. min hovslagare gjorde ett böjprov på han sist (gillar jag inte men ok då)
Då han böjde knät... inga problem då han böjde kotan markerade han? men utan böjprov så syns ingen hälta, varm, puls, eller svullnad????
Har bett han komma nu och slå på skorna igen för nu tycker jag han slitit ner de så han går på sulorna, och min tanke är att kanske han kan lägga en sula eller kilar på motsatt hov som är låg, så han kommer upp i ungefärlig samma längd på trakterna. (travhästar går i vänster varv)
 
Sv: hov förändring

Min förra häst hade en stor utfluten hov och en liten "växa på höjden"-hov. Hennes morfar var fullblod, annars halvblodsstam, och jag fick alltid höra av hovslagarna (hade flera olika genom åren) att hon hade typiska fullblodsfötter. Hon hade aldrig några problem av detta mer än att man fick vara noga med att hålla koll så att hon inte blev styltfotad. Någon gång hade jag problem med hovslagare som inte förstod att man fick sko de båda fötterna olika, men då var det ju bara att byta hovis.
 
Sv: hov förändring

som ni skriver så har även min/mina hovisar sagt typiska fbl fötter men det e ju det att det blivit så mkt sämre... han ska skos i morgon och känner lite oro för det tänk om det blir nåt knas..typ hovbenet trillar ut,hjälp mår nästan illa nu. Men vore det så illa så borde han väl vara typ halt?
 
Sv: hov förändring

Måste bara skriva till er som kommer med tips tankar o ideer att jag e mkt tacksam för det och e så trött på alla som vill påpeka alla ev fel man gjort TACK
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen jag ska berätta om är inte min utan några "bekantas". En nordsvensk brukshäst som alltid fått kohö och gått på bete hela...
Svar
9
· Visningar
2 806
Senast: fälttävlansnörd
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp