hotspots (stavas?) hos hund???

Seabaz

Trådstartare
Någon som vet något om det??

En kompis hund har det, eller veterinärerna kallar det hotspots men dom vet egentligen inte vad det är eller beror på eller hur man får bort dom.

Hunden får sår över hela kroppen som varar massor och gör ont såklart :(

Någon som vet/har erfarenhet??

Sv: hotspots (stavas?) hos hund???

Cortisonsalva och Kefavet vet (penicillin) fick Scott den gången han fick hotspot. Ca 2 ½ år sedan och stort som en handflata på ett lår var det :crazy:
Han har dock aldrig fått det igen, tack och lov :)

Enkelt förklarat kan man säga att hudens egna bakterier (som alltid finns där) löper amok och fördubblar sig i en rasande fart och till slut "kokar" huden av dessa bakterier...

Uppkommer oftast om hunden är småfuktig under längre period/har tjock päls som tar lång tid på sig att torka, så att huden blir både varm och fuktig under en längr tid, så att bakterierna får en mysig gromiljö.

Senast ändrad:

Man måste se till att hålla hunden så torr man kan, låt den inte ligga och självtorka om den badat/duschat. Klipp ur pälsen med en effileringssax på ställen där det gärna uppstår hotspot. Vet man att hunden brukar få det så kan man minska uppkomsten genom tipsen jag gav, var också snabb att sätta in behandlig så snart man ser minsta hotspot för de blir snabbt större.

Fick rådet att använda receptfria Silonsalva. Funkade kanon!

Jo nog vet vi vad det är o hur de behandlas men däremot ofta inte den direkta orsaken.
Det är en, ofta djup, pyodermi som sprider sin genom att bakterierik sårvätska fuktar ner intilliggande päls. Åtgärd nr ett är att klippa/raka pälsen runtom för att få till en "brandgata" , steg två är att tvätta det inflammerade området så att man får bort allt löst skräp o vätska.
PL

Någon som vet något om det??

En kompis hund har det, eller veterinärerna kallar det hotspots men dom vet egentligen inte vad det är eller beror på eller hur man får bort dom.

Hunden får sår över hela kroppen som varar massor och gör ont såklart :(

Någon som vet/har erfarenhet??

Dom behöver inte ha tjock päls för att drabbas.Raser som ofta drabbas av de är Golden och rottis.Golden för att dom är "vatten" hundar och rottisar för att dom har en speciell fettsammansättning i pälsen som för att där blidas mkt bakterier vid fuktigt väder. Min vetrinär rekommenderade faktiskt mig att 1gång i månaden bada hunden med vanligt diskmedel.för att få bort fettet med dess alla bakterier. Har en rottis som får hotspot titt som tätt även om pälsen skötts exemplariskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 135
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 839
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka